Pendelfonds: Psychiatrisch Ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw
Hoe overtuigt u uw werknemers om van autosolist naar fietshobbyist over te stappen?
1 antwoord: met het Pendelfonds.
Al in 2017 klopte het Psychiatrisch Ziekenhuis (PZ) Onze-Lieve-Vrouw in Brugge aan bij het Pendelfonds om het aantal fietsende werknemers te verhogen. Het sloeg daarvoor de handen ineen met het Psychotherapeutisch Centrum (PTC) Rustenburg en het Centrum voor Psychische Revalidatie (CPR) Inghelburch. Een succesvol project waarbij de juiste infrastructurele en financiële stappen maar liefst 10% meer werknemers op de fiets deed springen.
Met de auto deed ik er 30 minuten over, met de elektrische leasefiets een uurtje. Natuurlijk scheelt dat in tijd, maar ik voel me prima in conditie en ik slaap beter dan vroeger. Als ik thuiskom na het werk is mijn hoofd helemaal leeg en ben ik ontspannen.
Wist u dat ...
Twee of meer organisaties die samen een subsidiedossier indienen een hogere subsidie kunnen ontvangen voor hun subsidiedossier dan wanneer maar 1 organisatie een subsidiedossier indient? PZ Onze-Lieve-Vrouw bundelde de krachten met PTC Rustenburg en CPR Inghelburch en verhoogde zo het maximumbedrag van de subsidie van het totale dossier van 200.000 euro naar 300.000 euro.
Projectmaatregelen
Meer werknemers aan het fietsen krijgen? Dat is meer dan tegen je mensen zeggen om “vaker op de fiets te springen bij mooi weer”. PZ Onze-Lieve-Vrouw, PTC Rustenburg en CPR Inghelburch zijn het schoolvoorbeeld van hoe je als organisatie fietsen naar het werk aantrekkelijker maakt dan in je wagen stappen:
- Aankoop testfietsen: onder het motto ‘onbekend maakt onbemind’ kocht PZ Onze-Lieve-Vrouw een reeks testfietsen en vouwfietsen aan. Met de testfietsen proefden medewerkers van de mogelijkheden van elektrische fietsen, terwijl de plooifietsen het traject van en naar het station van Brugge makkelijker maakten.
- Leasing en aankoop (elektrische) fietsen: de test- en plooifietsen bleken een succes te zijn, en daarom maakten de organisaties de overstap naar een leasing van elektrische fietsen. De fietslease loopt via een brutoloonruil en is niet subsidieerbaar, waardoor de werknemers hun fiets na afloop van het project kunnen overnemen aan de restwaarde. PTC Rustenburg en CPR Inghelburch kochten ook gewone fietsen aan.
- Aanleg fietsinfrastructuur: meer (elektrische) fietsen op het terrein betekent immers ook meer vraag naar een degelijke en veilige fietsinfrastructuur. Zo kwam er een fietspad op het domein van PZ Onze-Lieve-Vrouw dat aansluit op de fietstunnel onder het station van Brugge en werden er (overdekte) fietsenstallingen met oplaadpunten voor elektrische fietsen voorzien. In de extra aangelegde kleedkamers en douches kunnen werknemers zich bovendien opfrissen na hun fietstocht.
- Aankoop fietsuitrusting: op weg naar en van het werk blijven de werknemers van PZ Onze-Lieve-Vrouw, PTC Rustenburg en CPR Inghelburch zichtbaar met fietshesjes én droog dankzij fietsregenkledij.
Tip: communiceer over uw project
Uw fietsen mogen dan wel blinkend in uw gloednieuwe fietsenstalling staan. Als u als organisatie niet communiceert over uw project, zullen uw werknemers hun reisgedrag niet veranderen. PZ Onze-Lieve-Vrouw, PTC Rustenburg en CPR Inghelburch kozen daarom voor een totaalpakket aan communicatie: infovergaderingen, regelmatige berichten via het intranet, sensibiliseringscampagne met folders, affiches, effectenberekening voor de woon-werkvergoeding voor overstappers, …