Administratieve problemen bij de gemeentefusies
Op deze webpagina vind je een overzicht terug van de verschillende administratieve problemen bij digitale toepassingen na de gemeentefusies van 1 januari 2025.
Adressen van inwoners
Op 1 januari 2025 pasten de diensten van het Rijksregister van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken alle adressen van de inwoners van de fusiegemeenten automatisch aan.
Het verwerken van de adreswijzigingen zorgde voor een aantal problemen:
- foutieve verwerkingen
- problemen om eID aan te passen
- problemen met het registreren van een overlijden in het Rijksregister
De problemen met het eID werden ondertussen opgelost. Het Rijksregister lost de andere problemen zo snel mogelijk op.
Adressen van ondernemingen
De Kruispuntbank van Ondernemingen van de Federale Overheidsdienst Economie (KBO) beheert de databank van alle ondernemingen en hun vestigingseenheden. De adreswijzigingen van de gemeentefusies hebben bijgevolg een impact op de KBO. Voor de KBO wijzigt een onderneming van adres wanneer één van de volgende zaken wijzigen:
- Nummer van het adres
- Straatnaam
- Gemeentenaam
- NIS-code van de gemeente (Ook wanneer enkel de NIS-code van de gemeente wijzigt is er een adreswijziging)
De KBO is afhankelijk van een aantal andere overheidsdiensten om de adreswijzigingen na de gemeentefusies te verwerken. Hierdoor konden zij de adressen niet meteen omzetten in de KBO.
De KBO voerde op 8 januari 2025 de adreswijzigingen van de entiteiten Natuurlijke Persoon (= domicilie-adressen) door. De adreswijzigingen van de entiteiten Rechtspersoon, de vestigingseenheden en de bijkantoren werden op 20 januari 2025 doorgevoerd. 90% van deze adressen werden automatisch omgezet door de KBO.
De KBO schrijft de ondernemingen aan waarvan het adres van de vestigingseenheid of het adres van de maatschappelijke zetel niet konden wijzigen. Dat gebeurt vanaf 23 januari 2025.
Wanneer het adres van de maatschappelijke zetel niet kon worden omgezet dan wordt een brief naar de maatschappelijke zetel gestuurd (afbeelding links). Wanneer het adres van de vestigingseenheid niet kon worden omgezet dan wordt een brief naar het adres van de vestigingseenheid gestuurd (afbeelding rechts).
Het adres van een vestigingseenheid aanpassen kan via My Enterprise. Het aanpassen van een adres van de maatschappelijke zetel gebeurt via de ondernemingsrechtbank. Normaliter is een adreswijziging bij het ondernemingsloket betalend. Echter kan er bij de gemeente een attest gevraagd worden waarin het adres van de onderneming valideert (zie voorbeeld hieronder). Met dat attest is de adreswijziging van de maatschappelijke zetel gratis bij de ondernemingsrechtbank.
Een onderneming waarvan het adres wijzigt, moet in principe direct haar statuten wijzigen. Bij een gemeentefusie staat daar geen termijn op en kan de onderneming wachten tot een andere aanleiding die een wijziging van de statuten met zich meebrengt.
Inschrijvingen van voertuigen
Tussen 1 en 10 januari 2025 konden inwoners van en ondernemingen uit fusiegemeenten geen nieuwe voertuigen inschrijven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (hierna DIV). De applicatie van de DIV is afhankelijk van de adressenbestanden van het Rijksregister en van de KBO.
Voor de inschrijving van voertuigen van natuurlijke personen is DIV afhankelijk van de verwerking door het Rijksregister. Deze gegevens werden op 9 januari 2025 bijgewerkt. Concreet betekent dit dat particulieren in de fusiegemeenten sinds 9 januari 2025 hun voertuigen kunnen inschrijven.
Voor de inschrijving van voertuigen van ondernemingen is DIV afhankelijk van de verwerking door de KBO. Zoals hoger vermeld zal de KBO de adreswijzigingen pas op 20 januari 2025 doorvoeren. De DIV heeft een alternatieve oplossing gevonden, waardoor ondernemingen hun voertuig sinds 10 januari 2025 in de fusiegemeenten kunnen inschrijven.
Momenteel kunnen ze geen inschrijvingsbewijzen (roze papier) afleveren voor voertuigen die geregistreerd staan op naam van ondernemingen. Dit probleem zal opgelost zijn vanaf 20 januari 2025 als de KBO de adreswijzigingen verwerkt heeft. Als de KBO het adres van de onderneming niet automatisch kan omzetten, zal dit probleem zich ook na 20 januari 2025 voordoen.
Loopbaanonderbreking en tijdskrediet
Dit probleem is enkel van toepassing op fusiegemeenten met een nieuwe rechtspersoonlijkheid.
Voor het onderwijzend personeel van de scholen waarvan de fusiegemeente de inrichtende macht is, kan er momenteel geen loopbaanonderbreking of tijdskrediet aangevraagd worden. Er is een probleem in het programma van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening waardoor KBO-nummers die beginnen met een 1 niet aanvaard worden. In afwachting van een oplossing moeten dringende aanvragen tijdelijk via papieren formulieren ingediend worden.
Postdiensten
BPost en PostNL hebben de adreswijzigingen na de gemeentefusies verwerkt.
In enkele fusiegemeenten verloopt de postbedeling van BPost moeizaam.
De officiële manier van adressering is:
Naam persoon
Straat en nummer
Postcode en naam fusiegemeente
Burgers zijn vaak nog niet aangepast aan de wijzigingen van de gemeentefusies. BPost aanvaardt daarom ook onderstaande:
Naam persoon
Straat en nummer
Postcode en naam oorspronkelijke gemeente
Meer informatie over adressen en BPost: Hoe een adres correct noteren?(opent in nieuw venster)
Bol.com, Amazon en Coolblue
De gemeentefusies en bijhorende adreswijzigingen werden door Bol.com en Amazon nog niet verwerkt. Enkel de oorspronkelijke gemeenten en oude straatnamen kunnen ingegeven worden. Hierdoor is het aangeraden om de pakketjes te laten afleveren bij een ophaalpunt in de buurt. ABB en Digitaal Vlaanderen sporen deze ondernemingen aan om de gemeentefusies te verwerken in hun adressenbestanden.
Coolblue verwerkt de gemeentefusies en de adreswijzigingen op 24 februari.