Gedaan met laden. U bevindt zich op: Toezicht Loket voor lokale besturen

Toezicht

Lokale besturen gebruiken de module Toezicht van het Loket voor Lokale Besturen om melding te maken van publicatie (of bekendmaking) van bepaalde stukken. Sinds 1 januari 2019 kunnen ze ook bepaalde stukken toesturen via deze module.

Over welke stukken gaat het?

  • Politie- en hulpverleningszones moeten via deze toepassing hun besluitenlijsten bezorgen aan de toezichthoudende overheid. De meldingsplicht is niet van toepassing op deze besturen.
  • BBC-plichtige besturen kunnen via deze module extra informatie (naast de meldingsplichtige beleidsrapporten) toesturen aan de toezichthoudende overheid. Hiervoor voorzien we het type besluit ‘Andere opgevraagde documenten BBC – beleidsrapporten’.
  • Gemeente- en provinciebesturen kunnen via deze module volgende besluiten toesturen: advies bij jaarrekening eredienstbestuur, besluit over budget(wijziging) eredienstbestuur, besluit over meerjarenplan(aanpassing) eredienstbestuur en schorsing beslissing (centrale) besturen van de eredienst.
  • (centrale) besturen van de eredienst dienen via deze module volgende documenten in: budget/budgetwijziging, eindrekening, jaarrekening, meerjarenplan(aanpassing), notulen en besluit handhaven (het handhaven van een geschorste beslissing). Wanneer het bestuur documenten oplaadt in het Loket voor Lokale Besturen zijn deze automatisch zichtbaar voor de andere actoren naar wie het bestuur vroeger inzendingen per post moest doen (gemeente of provincie, representatief orgaan). Je hoeft dus slechts 1 keer de documenten op te laden. Al stukken zijn consulteerbaar in de databank Erediensten.

De andere digitale communicatie tussen de lokale besturen en de toezichthoudende overheid in kader van het bestuurlijk toezicht (bv opvraging door de toezichthoudende overheid, bezorgen van vernietigingsbesluit,…) gebeurt in de module Berichtencentrum.

De handleiding Toezicht(opent in nieuw venster) helpt je om aan de slag te gaan met de module.