Gedaan met laden. U bevindt zich op: Documentatie BBC 3.0

Documentatie

De aanpassingen in de documentatie zorgen voor een betere balans tussen gebalde beleids- en financiële informatie op hoofdlijnen in de beleidsrapporten en gedetailleerde gegevens over de volledige werking van het bestuur in de documentatie. Zo kunnen de besturen de detailinformatie die raadsleden wensen, integreren in de beleidsrapportering, zonder de focus op hoofdlijnen in het beleidsrapport te verliezen.

De aangepaste regels, nieuwe schema’s en andere rekeningenstelsels voor de opmaak van beleidsrapporten gelden vanaf het meerjarenplan 2026-2031.

Extra onderdelen

De documentatie bij de beleidsrapporten krijgt twee extra onderdelen:

  • een overzicht van de uitgaven en ontvangsten voor exploitatie, investeringen en financiering per beleidsveld
  • een overzicht van de jaarlijkse opbrengst per soort retributie die het bestuur heft.

De regelgeving gaat voor het eerste overzicht uit van een presentatie op het niveau van het beleidsveld en een indeling in exploitatie, investeringen en financiering. Een bestuur kan er echter voor kiezen om de gegevens meer in detail weer te geven volgens een eigen onderverdeling, bijvoorbeeld door de cijfers voor bepaalde beleidsvelden uit te splitsen per beleidsitem of per (groep van) algemene rekening(en). De rubrieken waarvoor een bestuur geen uitgaven of ontvangsten heeft, moet het niet opnemen.

Detailoverzicht met uitgaven en ontvangsten

De besturen moeten de ontvangsten en uitgaven in het detailoverzicht van de doelstellingenboom voor elk onderdeel (de beleidsdoelstellingen, de actieplannen en de acties) uitsplitsen over de exploitatie, de investeringen en de financiering.

Die informatie en de bovenvermelde extra onderdelen zorgen er voor dat raadsleden gemakkelijker toegang krijgen tot meer detailgegevens. Het overzicht met de uitgaven en ontvangsten per beleidsveld bevat bijvoorbeeld ook de bedragen voor de activiteiten die het bestuur niet in doelstellingen uitdrukt. Uit de evaluatie over de leesbaarheid van de beleidsrapporten blijkt immers dat heel wat raadsleden van oordeel zijn dat ze hun controle niet voldoende kunnen uitoefenen omdat de beleidsrapporten niet voldoende gedetailleerde informatie bevatten over dat deel van de werking dat niet in doelstellingen is uitgedrukt.

Het bestuur bepaalt zelf in het huishoudelijk reglement op welke wijze het de nieuw toegevoegde informatie ter beschikking stelt van de raadsleden.

Het is geen vereiste om het overzicht met de uitgaven en ontvangsten of het detail van de volledige doelstellingenboom ook fysiek te bezorgen: er moet enkel een regeling zijn die waarborgt dat de raadsleden die informatie vlot kunnen raadplegen. Het bestuur kan kiezen om de documentatie alleen digitaal ter beschikking te stellen.

Omgevingsanalyse

De verplichting om bij elke aanpassing van het meerjarenplan een geactualiseerde omgevingsanalyse aan de documentatie toe te voegen, vervalt.

De omgevingsanalyse bij de documentatie van het meerjarenplan 2026-2031 blijft verplicht.

Het overzicht met de personeelsinzet en de financiële tussenkomsten voor de verbonden entiteiten verschuiven naar de toelichting.