Brugfiguren spelen een belangrijke rol om burgers richting levenslang leren te stimuleren. In deze studie wordt de rol van brugfiguren onderzocht en een basisprofiel uitgewerkt met vijf concrete profielen. Ook wordt een toolbox ontwikkeld met gespreksmethodieken die brugfiguren kan ondersteunen…
Relevante onderzoeken en publicaties over levenslang leren worden op deze pagina gebundeld.
In eerder onderzoek bracht de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) negen leerprofielen in kaart. Die profielen vormen subgroepen in de bevolking die dezelfde motivaties en belemmeringen hebben bij levenslang leren. Met deze vervolgstudie ondersteunt de OESO de Vlaamse…
In het najaar van 2022 lanceerde het Departement Werk en Sociale Economie een dashboard Levenslang Leren. In deze studie gaan we op zoek naar een verdere conceptuele ontwikkeling van het dashboard. We hebben daarbij aandacht voor waar we vandaan komen (verleden), waar we staan (heden) en waarop…
Het werkveld van levenslang leren is heel divers. Deze studie brengt structuur in de diversiteit door de betrokken actoren te mappen. Het resultaat is een overzicht waarmee onder meer het beleid, het Partnerschap Levenslang Leren en de actoren in het veld en aan de slag kunnen.
Op basis van een inventarisatie en screening van de regelgeving op het vlak van levenslang leren werd knelpunten, drempels, tegenstellingen, hiaten en hefbomen in kaart gebracht
In het jaarrapport analyseren we het gebruik van de Vlaamse opleidingsincentives, de arbeidsmarktgerichtheid van de opleidingen en de klanttevredenheid over de opleidingscheques en het Vlaams opleidingsverlof. Conclusie: het systeem van de Vlaamse opleidingsincentives is meer arbeidsmarktgericht…
Door medewerkers te laten deelnemen aan opleidingen, dragen organisaties bij aan levenslang leren. Waarom bieden organisaties een opleidingsaanbod aan? Hoe ervaren organisaties het aanbieden en inrichten van het opleidingsaanbod voor hun medewerkers? Dit werd onderzocht aan de hand van persona’s…
Wilt u meer inzicht krijgen in levenslang leren? We verzamelden relevante informatie in een overzicht. Het is het resultaat van een samenwerking tussen Steunpunt Werk, het Expertisecentrum Innovatieve Leerwegen van DWSE, het Departement Onderwijs en Vorming en de verschillende leden van de…
Op maandag 16 mei 2022 organiseerde het Departement Werk en Sociale Economie en de OESO het digitaal slotevent van het Skills Strategy Implementation Guidance project ‘The Faces of Learners in Flanders: A Segmentation Approach’ . Hieronder vindt u: de samenvatting van het…
Aan de hand van customer journey onderzoek wordt het…
Dit artikel geeft de resultaten weer van een onderzoek naar de werkzaamheden en ervaringen van opleidingsverstrekkers bij het ontwikkelen en inrichten van een nieuw opleidingsaanbod levenslang leren. Dit opleidingsaanbod wordt binnen het onderzoek gedefinieerd als ‘post-initieel’…