Wat is heerlijk heldere communicatie?
Wanneer is een tekst heerlijk helder? En waarom is het belangrijk om als overheid heerlijk helder te communiceren?
Definitie
We beschouwen communicatie als heerlijk helder als ze voldoet aan de volgende 4 kenmerken:
- Stap 1
Relevantie
Lezers krijgen de informatie die ze nodig hebben.
- Stap 2
Vindbaarheid
Lezers kunnen de informatie die ze nodig hebben, gemakkelijk vinden.
- Stap 3
Begrijpelijkheid
Lezers kunnen de informatie die ze vinden, gemakkelijk begrijpen.
- Stap 4
Bruikbaarheid
Lezers kunnen de informatie gemakkelijk gebruiken of toepassen.
Deze definitie is gebaseerd op de definitie van de International Plain Language Federation(opent in nieuw venster) en de ISO Plain Language Standard(opent in nieuw venster).
De naam Heerlijk Helder is ontleend aan de gelijknamige campagne van het radioprogramma Hautekiet (Radio 1), die in het voorjaar van 2015 heel wat maatschappelijke weerklank heeft gekregen. Luisteraars stuurden toen massaal veel voorbeelden van onheldere taal in. Een panel van taalexperts gaf bedrijven en organisaties advies om hun communicatie te verbeteren. #HeerlijkHelder werd een begrip. In overleg met de VRT is ervoor gekozen om dat begrip ook te gebruiken voor de campagne van de Vlaamse overheid.
Andere begrippen
Naast heldere taal worden in het Nederlands nog andere begrippen gebruikt, bijvoorbeeld duidelijke taal, klare taal of begrijpelijke taal.
Ook het begrip eenvoudige taal wordt weleens gebruikt, maar dat is niet helemaal hetzelfde. Het is een vereenvoudigde vorm van taal, die aangepast is aan de specifieke behoeften van mensen die moeite hebben met lezen, bijvoorbeeld mensen met lage taalvaardigheden, anderstaligen die Nederlands leren, mensen met een mentale beperking of mensen met leerproblemen.
Belang van heerlijk heldere communicatie
Heerlijk helder communiceren vraagt tijd en moeite. Maar je investering loont. Niet alleen voor je doelgroep, maar ook voor jezelf en voor je organisatie.