Vaardigheden en attitudes nodig voor innovatie
Kennis, vaardigheden en attitude!
Dynamisch, empathisch, volhardend, visionair, hands-on, ruimdenkend … de lijst van adjectieven om innovatoren te beschrijven lijkt eindeloos. De verkenningsronde gaf inzicht over het profiel voor een goede innovator.
Kennis is zeker belangrijk: Hoe zet je een experiment op? Hoe zorg je voor een goed participatietraject? Hoe organiseer je een toekomstverkenning? Maar daarnaast zijn ook een aantal vaardigheden onmisbaar, zoals een coalitie kunnen bouwen, de status quo kunnen ondervragen, of kunnen bemiddelen. Deze vaardigheden passen bij een civil entrepreneur.
Deze kennis en vaardigheden zijn belangrijk om een succesvolle innovator te zijn en je kunt ze al doende leren en verwerven.
Attitude speelt ook een grote rol: de natuurlijke innovatieve houding die iemand inneemt. Innovatoren neigen bijvoorbeeld eerder tot een soepele omgang met verandering, zijn eerder actiegericht, reflexief, creatief en durven ook wel eens risico’s te nemen.
Dit zit meer in iemands persoonlijkheid en is dus minder aan te leren. Maar je kunt hier natuurlijk ook op trainen.
Een sterk innovatieteam
Innovatie ontstaat waar veel verschillende achtergronden en profielen samenkomen. Je hoeft het dus niet alleen te doen of al deze kennis, vaardigheden en attitudes individueel in huis te hebben. Een sterk team combineert de individuele sterktes van zijn leden tot een complementair geheel.
Ook als een innovatieteam geen formeel gegeven is, maar je bijvoorbeeld tijdelijk samenwerkt met andere projectpartners, is het vaak handig om even stil te staan bij welke (innovatie)sterktes jullie samen inbrengen.
Wil je dit graag eens uitproberen maar weet je niet goed hoe eraan beginnen? Neem contact op met ino@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).
Zicht krijgen op je competenties
Het Britse NESTA ontwikkelde een Competency Framework for Experimenting and Public Problem Solving(opent in nieuw venster), om individueel en in team je vaardigheden en attitudes in kaart te brengen. En daarmee ook een goed gedocumenteerde en inspirerende manier om het gesprek te faciliteren (hoewel de categorieën soms misschien wat overlappend lijken). Dit is interessant voor teams die al wat vertrouwder zijn met elkaar en een open gesprek niet uit de weg gaan.
Abonneer je op de nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en activiteiten van INO, abonneer je dan op de INO-nieuwsbrief.