INO zomert: LEGO Serious Play
Op 14 juli ging de eerste ”INO zomert” door en gingen we, al spelend met Legoblokjes, op zoek naar onze identiteit als innovator en onze eigen invloedssfeer en netwerk in de Vlaamse overheid als we aan het innoveren gaan. Wegens groot succes en helemaal volboekt met mensen van binnen en buiten de Vlaamse Overheid (we hadden zelfs een reservelijst) herhaalden we “INO zomert” op 9 augustus zelfs nog twee keer. Met telkens een groep van 12 innovatoren hebben we in het mooie atelier van de Vlaamse Bouwmeester onze creativiteit aangewakkerd met Lego Serious Play, gehost door Christine Reijnders (Start2BU).
Anders leren denken met Lego
De opzet van onze eerste “INO zomert” was de innovatoren het instrument “Lego Serious Play” (LSP) en de methodiek erachter te leren kennen, hoe ze dit kunnen inzetten binnen hun organisatie om innovatie te faciliteren. Tegelijk bood de Lego Serious Play ons de kans dieper in te gaan op vraagstukken zoals ‘wat is de identiteit van een innovator?’ en ‘hoe kan ik mijn invloedssfeer uitbreiden binnen de Vlaamse overheid’. Al doende leert men, wordt al eens gezegd. En dat konden we helemaal ondervinden tijdens de workshop.
De LEGO SERIOUS PLAY methodologie is een wetenschappelijk onderbouwde methode die bedrijven en (overheids)organisaties helpt om te gaan met complexiteit, om dialoog te bevorderen en om creativiteit als hefboom voor innovatie te gebruiken. LSP kan een inspirerende en effectieve workshop format zijn die zorgt voor helderheid, complexiteit inzichtelijk maakt en via creatieve processen innovatie bevordert. De techniek is toe te passen op reële situaties en voor complexe onderwerpen die zich manifesteren binnen organisaties. Ze is vooral nuttig voor groepen die een andere manier van denken en creëren willen exploreren en hiermee willen experimenteren, zonder een pasklaar antwoord op voorhand.
Wat is mijn identiteit en invloedssfeer als innovator?
We startten met een reeks vaardigheidsoefeningen. Het in de vingers krijgen zeg maar. Niet enkel de vaardigheid van het effectief bouwen van lego-constructies maar eveneens het uitschakelen van onze ratio, ons denken. De bedoeling van LSP is creativiteit aan te spreken door gewoon te bouwen vanuit intuïtie en de metafoor die ten grondslag van het bouwwerk ligt te interpreteren door er een themagerichte vraag aan te koppelen.
Hierna gingen we aan de slag met 3 kernvragen:
Wie ben ik als innovator? Wat is mijn motivatie, mijn sterktes en competenties als innovator?
Over welke eigenschappen moet een innovator en zijn team beschikken?
Hoe kan ik binnen mijn invloedssfeer nog meer invloed uitoefenen in en rond de Vlaamse overheid?
Het viel ons onmiddellijk op dat verschillende rollen en eigenschappen naar boven kwamen als er rond innovatie gewerkt wordt, elk vanuit onze eigenheid en mogelijkheden. Eens we die competenties samenlegden (letterlijk op de tafel), vulden we dit aan om het benodigde veld van rollen en eigenschappen binnen innovatie duidelijk te hebben. Denk aan bruggen bouwen, decision making, samen werken, inspireren, tools delen, structureren, enz. Een innovator hoeft niet alle rollen alleen op te nemen. Hij bouwt een netwerk op met mensen die deze capaciteiten bij elkaar brengt. Al snel kwamen andere relevante thema’s naar boven. Moet een innovator visibel zijn? Moet een innovator zelf innoveren? Waarom willen we innoveren? De nood aan een coach die ‘moe geïnnoveerde’ collega’s weer energie kan geven, de noodzaak aan ‘psychologische veiligheid’, de meerwaarde van successen te vieren,… Hoewel het hoofddoel van deze ‘INO Zomert’ was om de LSP methodiek eens te proberen, hebben we er dus ook stof voor andere workshops aan overgehouden.
De voordelen (en het onderscheidend karakter) van LSP voor innovatiecreatie
Door een halve dag kennis te maken met deze tool, merkten we de voordelen die gekoppeld worden aan LSP, en bijgevolg ook het onderscheidend karakter van LSP als workshop-tool :
Zeer participatief, gelijke inbreng (o.a. gelijke spreektijd) van deelnemers en 100% betrokkenheid. Rond de tafel is er geen hiërarchie. Verschillende workshopleden gaven aan dat het hiermee ook een interessante methode kan zijn om een open discussie met het management te initiëren.
Gebruik van de handen in het leerproces, van de hand-kennis in onze breincellen. Het is een soort van mindfulness-oefening. Door het gebruik van je handen blijf je in het moment en het speelse karakter neemt een deel van eventuele spanningen weg.
Door iets te bouwen worden dingen duidelijker en makkelijker om te onthouden. Ideaal voor visueel ingestelde innovatoren.
Respect voor de mening van elke deelnemer. Aangezien iedereen iets (fysiek) op tafel heeft liggen en de ruimte krijgt om zelf uit te leggen wat hij/zij hiermee wil uitbeelden, is de methodiek erg geschikt om minder extraverte collega’s ook een podium te geven.
Een efficiënt proces om met een groep in een korte tijd een gedeeld doel en werkwijze te bepalen.
Doorbreken van standaard-denken.
Elke mening, idee, inbreng komt aan bod. 1 kernvraag geeft 12 verschillende antwoorden
Geen hoofdpijn na 4 uur workshop, drempelverlagend, verbindend, kracht van storytelling, visualiseren en dus beter onthouden, …
In het nog even napraten na afloop van de sessies, leken veruit de meeste deelnemers enthousiast geworden van deze methodiek, waar er telkens één of twee waren die met zeer concrete plannen liepen om dit binnen hun organisaties eens te gaan gebruiken.
Meer info
Meer info over Lego Serious Play (en eventuele begeleiding) kan je onder andere vinden op de website van Start2BU(opent in nieuw venster) (maar er zijn ook andere aanbieders). Als jullie zelf aan de slag willen met LSP, verwijzen we door naar de community(opent in nieuw venster) van LEGO® SERIOUS PLAY® met meer info over opleidingen tot facilitator.
Of wat zomerlectuur m.b.t. technieken en de methode: “Building a Better Business Using the Lego Serious Play Method”, een boek van Per Kristiansen en Robert Rasmussen.