Ben je betrokken bij de opvolging van het budget van je organisatie binnen de Vlaamse overheid? Op deze webpagina vind je alle informatie over de jaarlijkse budgettaire herverdeling door Expeditie Talent, het nieuwe personeelsbeleid.
Voor wie?
- Je neemt een financiële rol op of bent HR-businesspartner binnen de Vlaamse overheid.
- Je departement of agentschap maakt gebruik van de gemeenschappelijke dienstverlening van het Agentschap Overheidspersoneel (AgO).
Lees meer op de webpagina ‘Toegangsbeheer’ over de mogelijke rechten volgens je rol of functie.
Wat?
De wijzigingen in het HR-beleid door Expeditie Talent hebben een budgettaire impact en kunnen leiden tot zowel meer- als minderkosten. Aangezien deze kosten ongelijk zijn verspreid over de betrokken entiteiten, worden deze meer- en minderkosten onderling herverdeeld en, indien nodig, bijkomend gefinancierd. Dit verloopt via de zogenaamde vereveningsprocedure.
AgO coördineert de uitwerking en uitvoering van deze procedure. Hiervoor werkt het agentschap nauw samen met een technische werkgroep, waarin alle beleidsdomeinen vertegenwoordigd zijn.
Je zal tijdens de vereveningsprocedure uitgenodigd worden om het cijfermateriaal van jouw departement of agentschap na te kijken.
De directe, recurrente minder- en meerkosten door Expeditie Talent uit het voorgaande jaar worden telkens gecompenseerd bij de begrotingsaanpassing in het voorjaar, na het doorlopen van eenzelfde stappenplan. Hieronder vind je alvast de belangrijkste data voor 2025.
Procedure in 2025
- Stap 28/12025
Start van de rondvraag
Vanaf dit moment beschik je over de nodige rapporten via SharePoint.
- Je kan de gegevens van jouw departement of agentschap nakijken die gebruikt zullen worden voor de recurrente herverdeling.
- Je kan je opmerkingen of vragen bij het cijfermateriaal doorgeven. Indien nodig wordt het cijfermateriaal aangepast.
- Het aangepast cijfermateriaal wordt verder doorvertaald naar budgettaire compensatietabellen (vereveningsvoorstel).
- Stap 18/22025
Afsluiting van de rondvraag
Je kan je input indienen tot en met 18 februari. Vanaf 19 februari worden de cijfers omgezet naar definitieve antwoorden.
- Stap 17/32025
Beslissing door VOCO
Het Voorzitterscollege (VOCO) valideert het finale vereveningsvoorstel. Het departement Financiën en Begroting verwerkt dit in de begrotingsaanpassing.
Hulp en ondersteuning
- Op het HR-infonetwerk van 4 februari wordt de vereveningsprocedure verder toegelicht.
- Op 5 februari, 11 februari en 17 februari volgen er zitdagen waar je terecht kan met al je vragen. Reserveer hiervoor een tijdslot door een mail te sturen naar Gijs Martens (gijs.martens@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)).