Rechtspositie in het nieuwe personeelsbeleid
Op deze pagina vind je meer informatie over ‘Rechtspositie’ binnen het nieuwe personeelsbeleid.
Wat?
De Vlaamse overheid wil evolueren naar één vorm van tewerkstelling om zo uniforme arbeidsvoorwaarden te creëren voor alle personeelsleden. De contractuele tewerkstelling (op basis van een arbeidsovereenkomst) is de norm. Topambtenaren nemen hierin een voorbeeldpositie. Enkel gezagsfuncties gelden als uitzondering en worden ook in de toekomst statutair ingevuld.
Daarnaast werden de drempels voor interne mobiliteit zoveel mogelijk weggewerkt om meer loopbaankansen te bieden aan medewerkers. Het belang hiervan, lees je op de webpagina ‘Interne mobiliteit in het nieuwe personeelsbeleid’.
Contractuele tewerkstelling als norm
De contractuele werving is de norm. Door de arbeidsvoorwaarden van statutaire en contractuele personeelsleden meer op elkaar af te stemmen, wordt de contractuele functie bij de Vlaamse overheid aantrekkelijker.
Drempels wegwerken
Om de interne mobiliteit te stimuleren werden de drempels zoveel mogelijk weggewerkt.
Lees meer op de webpagina ‘Interne mobiliteit in het nieuwe personeelsbeleid’.
Zowel statutaire als contractuele personeelsleden kunnen doorstromen en daarbij hun tewerkstellingsvorm behouden.
Een dienstaanwijzing over entiteiten heen is mogelijk op 2 voorwaarden:
- de wijziging gebeurt met behoud van rang, graad, hoedanigheid, niveau en salarisschaal
- de betrokken medewerker en de beide lijnmanagers van de betrokken entiteiten gaan akkoord
Lees meer op de webpagina ‘Nieuwe uitdaging binnen de Vlaamse overheid’.
Relevante beroepservaring is het criterium om te kunnen bevorderen. De vereisten rond schaal- of niveauanciënniteit zijn niet langer van toepassing.
Lees meer op de webpagina ‘Nieuwe uitdaging via bevordering’.
Top- en middenkader
De principiële contractuele tewerkstelling wordt doorgetrokken naar de mandaatfuncties.
Topkader
Een geselecteerde kandidaat voor een topkaderfunctie krijgt een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur aangeboden in de terugvalgraad en een tijdelijke bijkomende opdracht in de mandaatfunctie, initieel voor een looptijd van 6 jaar en verlengbaar volgens de huidige bepalingen van het statuut.
Lees meer op de webpagina ‘Informatie voor topkader’.
Lees meer op de webpagina ‘Evaluatie topkader’.
Middenkader
De geselecteerde kandidaat voor een middenkaderfunctie krijgt een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur in de mandaatgraad. Is de mandaatfunctie in het middenkader een gezagsfunctie? Dan wordt het personeelslid in deze functie statutair aangesteld.
Het principe van behoud van statuut voor de huidige statutaire personeelsleden vertaalt zich in een statutaire aanstelling in de terugvalgraad.
Na afloop van het mandaat biedt de leidend ambtenaar aan de medewerker een passende functie in de terugvalgraad aan.
De contractuele terugvalgraad is het uitgangspunt, tenzij de passende functie een gezagsfunctie is. Mandaathouders met een statutaire terugvalgraad worden statutair aangesteld in de passende functie.
Het middenkader volgt de aanpassingen in de verloningsregeling en het prestatiemanagement zoals deze gelden voor andere personeelsleden. Het houdt hierbij rekening met enkele bijzonderheden zoals het feit dat de lijnmanager de enige evaluator is voor deze groep.
Gezagsfuncties als uitzondering
Een gezagsfunctie bij de diensten van de Vlaamse overheid is een functie waarbij de eenzijdig bindende beslissingsbevoegdheid ten aanzien van derden rechtstreeks voortvloeit uit de functie en raakt aan de grondrechten van derden.
Lees meer op de webpagina ‘Werken in een gezagsfunctie bij de Vlaamse overheid’.
Aanbod dienstverlening
De impact van het nieuwe personeelsbeleid is vanaf 1 juni 2024 vooral voelbaar in rekrutering. De selectiereglementen zijn aangepast aan de nieuwe regelgeving.
Lees meer op de webpagina ‘Stappenplan rekrutering en selectie’.
Het Agentschap Overheidspersoneel paste de processen rond indiensttreding en doorstroom zo aan dat de impact voor jou beperkt is.
Budgettaire gevolgen
De budgettaire impact van deze maatregel is verschillend naargelang de rechtsvorm van je entiteit. Een werkgroep werkt een herverdelingsmechanisme uit waarbij middelen worden overgedragen:
- van entiteiten die door het nieuwe personeelsbeleid een budgettair overschot boeken
- naar entiteiten die door het nieuwe personeelsbeleid een budgettair tekort boeken
De werkgroep bestaat uit collega’s van het Agentschap Overheidspersoneel en het Departement Financiën en Begroting, aangevuld met vertegenwoordigers van de beleidsdomeinen.