Tewerkstellingsondersteunende maatregelen - info voor HR
Op deze pagina lees je meer over deze redelijke aanpassingen, ook wel tewerkstellingsondersteunende maatregelen of TOM genoemd. Ontdek hoe je ermee aan de slag gaat in je entiteit.
Voor wie
- Je bent HR-professional.
- Je wil meer weten over het toekennen van redelijke aanpassingen (tewerkstellingsondersteunende maatregelen of TOM)
Toepassingsgebied
Personeelsleden in je entiteit kunnen een beroep doen op ondersteuning op maat wanneer:
ze beantwoorden aan de definitie van personeelsleden met een handicap of chronische ziekte en dit kunnen aantonen aan de hand van een erkenningsbewijs;
je entiteit valt onder het toepassingsgebied van de dienst Diversiteitsbeleid(opent in nieuw venster) (DDB).
Toekenning redelijke aanpassingen
Als HR-professional houd je zelf de toekenning van tewerkstellingsondersteunende maatregelen in handen. De dienst Diversiteitsbeleid heeft een adviserende rol, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij je entiteit.
Consultatiegesprek TOM
Je kan een consultatie inboeken bij 1 van de experten handicap van de dienst Diversiteitsbeleid om specifieke cases en vragen te bespreken. De experten handicap geven op basis van hun expertise meer inzicht in de mogelijkheden voor personeelsleden en onderstrepen de belangrijke aspecten, zodat het overleg met alle betrokkenen vlotter kan verlopen.
Boek een online consultatiemoment met een expert handicap via onderstaande knop:
Stappenplan TOM
Om je op weg te helpen, vind je hieronder het stappenplan voor de toekenning van tewerkstellingsondersteunende maatregelen (TOM).
- Stap 1
- Je ontvangt van een personeelslid een vraag naar redelijke aanpassingen.
- Ga in een persoonlijk gesprek na of het personeelslid voldoet aan de definitie van een personeelslid met een handicap (of chronische ziekte) en verken of diens vraag al voldoende concreet is.
- Laat het personeelslid diens verhaal doen.
- Ga na of het personeelslid erkend is als een persoon met een handicap (of chronische ziekte) en een erkenningsbewijs van de handicap (of chronische ziekte) heeft
- Ga dieper in op de gevraagde redelijke aanpassingen:
- Heeft het personeelslid een goed inzicht in diens persoonlijke situatie en het voorstel van oplossing? Probeer het personeelslid te heroriënteren als dat nodig is. Stel zeker andere aanpassingen voor die jou geschikt lijken.
- Schat de redelijkheid van de vraag in.
- Ga na welke (welzijns)actoren betrokken waren of welke je nog moet betrekken.
- Sluit het gesprek af met een toelichting over het verdere verloop van de procedure. Schep de juiste verwachtingen.
- Vuistregel: geef jouw meervoudige partijdigheid aan. Dat betekent dat je aan ieders kant (leidinggevende, personeelslid, andere betrokkenen,...) staat. Je hebt een bemiddelende rol.
Wellicht is het zinvol om ook in overleg te gaan met de leidinggevende van het personeelslid of met andere betrokkenen.
- Stap 2
Maak een afspraak met een TOM-expert van de dienst Diversiteitsbeleid zodra de problematiek duidelijk is.
Als de vraag nog niet concreet is, dan kan je als HR-professional ook begeleiding krijgen bij het in kaart brengen van de noden en behoeften van een personeelslid met een handicap (of chronische ziekte) door de expert.
De expert zal je ondersteunen met uitgebreide technische en medische kennis over redelijke aanpassingen en je helpen om je vraag helder te formuleren.
- Stap 3
Vul samen met het personeelslid het aanvraagformulier voor redelijke aanpassingen in. Gebruik daarvoor het sjabloon voor het aanvraagformulier. Het aanvraagformulier omvat een gedetailleerde analyse van de problematiek en van de mogelijke oplossingen en aanpassingen.
Als bijlage voeg je de nodige stavingstukken toe, zoals het erkenningsbewijs van handicap (of chronische ziekte) en een eventueel advies van de preventieadviseur-arbeidsarts of andere relevante documenten.
Opgelet: zodra het aanvraagformulier is ingevuld begint de wettelijke periode voor de toekenning van redelijke aanpassingen van 30 kalenderdagen te lopen.
- Stap 4
Samen met het personeelslid ga je verder in dialoog over de redelijke aanpassingen die zijn gevraagd via het aanvraagformulier voor redelijke aanpassingen. Je betrekt daarbij eventueel de lijnmanager, die het finale inclusieprotocol zal tekenen.
Alle nodige redelijke aanpassingen worden opgenomen in een ontwerp-inclusieprotocol dat ook nog eens beknopt de afspraken bevat over redelijke aanpassingen tussen de lijnmanager en het personeelslid. Je vindt het sjabloon van dit inclusieprotocol onderaan op deze pagina.
Bezorg een voorstel van inclusieprotocol of addendum aan het personeelslid en de leidinggevende voor feedback.
- Stap 5
Je lijnmanager maakt het ontwerp-inclusieprotocol voor een niet-bindend advies over aan de Vlaams Diversiteitsambtenaar samen met het aanvraagformulier en relevante stavingstukken zoals het erkenningsbewijs van de handicap (of chronische ziekte) via onbeperktaandeslag@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie).
- Stap 6
Na ontvangst van het advies van de Vlaams Diversiteitsambtenaar finaliseer je het inclusieprotocol:
Lees het niet-bindend advies van de dienst Diversiteitsbeleid na en beslis of jouw entiteit dit volgt. Je entiteit neemt uiteindelijk de beslissing.
Breng het personeelslid op de hoogte van de beslissing (=start van de 2e termijn voor uitvoering (of motivering verlenging) van 60 dagen).
Het inclusieprotocol moet uiterlijk binnen de 30 kalenderdagen na ontvangst van het ingevulde aanvraagformulier ondertekend zijn door de lijnmanager en het personeelslid en doorgestuurd zijn naar de dienst Diversiteitsbeleid (onbeperktaandeslag@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)).
De beslissingstermijn kan uitzonderlijk met 30 dagen worden verlengd als daar een motivatie voor is. Die moet je meedelen aan het personeelslid.
- Stap 7
- Vertel het personeelslid dat die zich verplicht moet registreren in Vlimpers als personeelslid met een handicap. Meer info vind je terug op de webpagina ‘Ik ben een personeelslid van de Vlaamse overheid en heb een handicap , inclusief chronische ziekte’.
Is je entiteit niet aangesloten op Vlimpers? Sla de documenten op en registreer het personeelslid volgend het interne afsprakenkader, en bezorg deze ook aan de Dienst Diversiteitsbeleid.(onbeperktaandeslag@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie))
- Stap 8
Na ondertekening van het inclusieprotocol moeten de redelijke aanpassingen (minstens gedeeltelijk) worden uitgevoerd binnen de 60 kalenderdagen. Die uitvoeringstermijn kan binnen die 60 kalenderdagen uitzonderlijk verlengd worden. Die verlenging moet je motiveren en het personeelslid daarvan op de hoogte brengen.
De dienst Diversiteitsbeleid bestelt de materiële hulpmiddelen.
Materiële hulpmiddelen waarover de dienst Diversiteitsbeleid geen positief advies heeft gegeven, betaalt je entiteit zelf.
- Stap 9
Jouw entiteit is verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de redelijke aanpassingen.
Voor bepaalde redelijke aanpassingen moet je een werkwijze volgen, raadpleeg hiervoor de werkwijzen verder op deze webpagina.
Jouw entiteit voert de niet-materiële maatregelen die overeen zijn gekomen zelfstandig uit
Let op: maakt het personeelslid kenbaar dat die wenst in te stappen in verlof voor deeltijdse prestaties wegens handicap inclusief een chronische ziekte? Bekijk dan de stappen op de infopagina over het verlofstelsel. Dit verlof kan opgenomen worden in een inclusieprotocol, maar dit is niet noodzakelijk.
Sjablonen
Je vindt hier de nodige sjablonen om je te helpen bij het opmaken van een inclusieprotocol:
Regelgeving
- Toolbox regelgevend kader tewerkstellingsondersteunende maatregelen (TOM) voor personeelsleden met een handicap inclusief chronische ziekte bij de Vlaamse overheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Soorten redelijke aanpassingen in de werkcontext(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Redelijkheid van aanpassingen in de praktijk(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Decreet van 8 mei 2002 houdende evenredige participatie op de arbeidsmarkt(opent in nieuw venster)
- Decreet 10 juli 2008 houdende een kader voor het Vlaamse gelijkekansen- en gelijkebehandelingsbeleid(opent in nieuw venster)
- Besluit van de Vlaamse Regering van 24 december 2004 houdende maatregelen ter bevordering en ondersteuning van het gelijkekansen- en diversiteitsbeleid in de Vlaamse administratie(opent in nieuw venster)
- Besluit van de Vlaamse Regering van 13 januari 2006 houdende vaststelling van de rechtspositie van het personeel van de diensten van de Vlaamse overheid
Enkele vuistregels
Ontwikkel een vertrouwensband met het personeelslid. Wees open en luister goed.
Wees eerlijk tegen het personeelslid en schep realistische verwachtingen. Geef jouw meervoudige partijdigheid aan. Dit betekent dat je aan ieders kant staat (leidinggevende, personeelslid, andere betrokkenen …). Je hebt een bemiddelende rol.
Communiceer altijd helder, duidelijk en tijdig (binnen de aangegeven termijnen).
Detecteer tijdig de noden van het personeelslid en plaats die zo snel mogelijk in het juiste traject.
Verwijs correct door en schakel nodige betrokkenen in. Hou de welzijnskaart steeds bij de hand.
Houd het overzicht en de opgelegde timing voor ogen. Plan alles tijdig in.
Ook interessant
Contact
Dienst Diversiteitsbeleid
Team TOM
Havenlaan 88, bus 33
1000 Brussel
Algemene vragen: diversiteitsbeleid@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
Vragen in verband met een individueel dossier: onbeperktaandeslag@vlaanderen.be (opent in uw e-mail applicatie)