Mijn Kortingsbon voor een energiezuinige koelkast, wasmachine, diepvriezer of droogkast
Onder bepaalde voorwaarden kunt u een Mijn Kortingsbon ter waarde van 250 euro aanvragen voor de aankoop of huur van een energiezuinig huishoudtoestel.
Welke toestellen kan ik aankopen of huren?
- U kunt Mijn Kortingsbon gebruiken voor de aankoop of huur van een nieuwe wasmachine, een droogkast, een diepvriezer of een koelkast met of zonder diepvriesvak.
- Per 2 jaar wordt maximum 1 bon per type toestel toegekend per gezin op hetzelfde adres.
- Het toestel dat u koopt/huurt, moet minstens een bepaald energielabel hebben.
Toestel | Vereist energielabel | Vereist energielabel |
---|---|---|
Wasmachine | Label C | Label A |
Diepvriezer | Label D | Label B |
Koelkast met of zonder vriesvak | Label D | Label B |
Droogkast | Label A ++ | Label A+++ |
Hoe herkent u de energielabels? Zie: Elektrische toestellen.
Hoe werkt het?
- Stap 1
Vraag Mijn Kortingsbon aan
U kunt Mijn Kortingsbon aanvragen via het online loket. Dit kan alleen met
- eID
- itsme
- Beveiligingscode via mobiele app
- eIDAS
U moet per type toestel apart een bon aanvragen. Bv. u wilt een koelkast aankopen. Dan vraagt u een bon aan specifiek voor een koelkast. Wilt u later een wasmachine aankopen, dan vraagt u een bon aan voor een wasmachine.
U vraagt altijd eerst Mijn Kortingsbon aan, en gaat dan naar de winkel om het toestel aan te kopen of naar een verhuurbedrijf om een toestel te huren.
De kortingsbon moet op dezelfde naam staan als de factuur van het toestel dat wordt aangekocht.
Belangrijk: Per 2 jaar kan maximum 1 bon per type toestel, per gezin, op hetzelfde adres aangevraagd worden.
- Stap 2
Verzending van Mijn Kortingsbon
- U ontvangt geen bevestigingsmail of -brief.
Als u de aanvraag volledig indiende, verschijnt een dossiernummer op uw scherm. Als u aanmeldt in het online loket kunt u steeds de status van uw aanvragen opvolgen. - U ontvangt steeds een beslissingsbrief van het VEKA via Mijn burgerprofiel (e-box of post).
- Mijn Kortingsbon wordt steeds apart, na goedkeuring van uw aanvraag, door Fluvius per post of per e-mail (vanaf no-reply@fluvius.be) naar u verstuurd (op basis van de voorkeur die u aangaf in het loket).
Iedere Mijn Kortingsbon is 2 jaar geldig vanaf de datum dat u hem aanvroeg. De einddatum staat ook op de bon.
- U ontvangt geen bevestigingsmail of -brief.
- Stap 3
Huur of aankoop van het toestel
Aankoop
U gaat naar één van de deelnemende winkels. Op de website van Fluvius vindt u een lijst van handelszaken in uw buurt die de kortingsbon aanvaarden(opent in nieuw venster). Mijn Kortingsbon kan niet gebruikt worden voor online aankopen.U koopt een toestel. De korting wordt direct verrekend aan de kassa. U betaalt dus 250 euro minder voor uw toestel. U kunt steeds maar één kortingsbon per toestel gebruiken en alleen op het moment van de aankoop.
U kunt Mijn Kortingsbon wel combineren met ecocheques als de handelaar de kortingsbonnen én ecocheques aanvaardt.Huur
U gaat met de kortingsbon naar een verhuurorganisatie die hiervoor erkend werd door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap. De verhuurorganisatie zal voor u een korting toepassen op de huurprijs van het toestel.Op dit moment is enkel SAAMO binnen hun Papillon-project actief als erkende verhuurorganisatie. Dit project is nog niet in elke gemeente actief. Meer informatie: Papillon-project (SAAMO)(opent in nieuw venster).
Wie heeft recht op Mijn Kortingsbon
U kunt Mijn Kortingsbon aanvragen als u in het Vlaamse Gewest gedomicilieerd bent en uw (gezins)inkomen lager is dan:
- 24.230 euro voor een alleenstaande
- 36.340 euro voor een alleenstaande met handicap of een alleenstaande met 1 persoon ten laste
- 36.340 euro voor een koppel zonder personen ten laste.
Hebt u extra personen ten laste (kind of persoon met handicap)?
Tel dan 4.330 euro per persoon ten laste op bij deze bedragen.
Uw gezinssituatie en inkomsten bepalen of u voldoet aan de inkomensvoorwaarden van Mijn Kortingsbon. De controle op deze voorwaarden gebeurt automatisch (93%) wanneer u een aanvraag indient. 7% van de aanvragen kan niet automatisch behandeld worden. U moet dan de bewijsstukken zelf aanleveren.
Onvolledige aanvragen
7% van de aanvragen voor Mijn kortingsbon kunnen niet automatisch behandeld worden omdat niet alle gegevens kunnen opgehaald worden uit de bronnen.
Lees hier hier meer over de documenten die u moet bezorgen en waar u deze kunt terugvinden.