Energiefactuur voor elektriciteit of aardgas
U betaalt uw energie rechtstreeks aan uw energieleverancier. Die stuurt u daarvoor voorschotfacturen en een jaarafrekening of maandelijkse afrekeningsfacturen.
Een slotfactuur krijgt u bijvoorbeeld wanneer u van leverancier verandert.
Voorschotfactuur
Een voorschotfactuur is een tussentijdse factuur. U kunt met uw leverancier afspreken om de hoeveel tijd u een voorschotfactuur wilt ontvangen. Gaat u niet akkoord met het voorschotbedrag? Dan neemt u best contact op met uw leverancier en bespreekt u de mogelijkheden voor een eventuele aanpassing van de factuur.
U kunt het voorschotbedrag ook zelf aanpassen in de online klantenzone van de leverancier.
Jaarlijkse afrekening
U ontvangt jaarlijks 1 factuur met de gedetailleerde aanrekening van de energiekosten, nettarieven en heffingen/btw.
De netbeheerder geeft de meterstanden door aan de leverancier. Na het ontvangen van de meterstanden heeft de leverancier 6 weken om de afrekening op te maken.
U wil meer uitleg over uw elektriciteits- en/of aardgasfactuur en over de toegepaste energietarieven, nettarieven en heffingen/btw op uw factuur? Dan neemt u best contact op met de klantendienst van uw energieleverancier. De contactgegevens staan op de factuur.
Maandafrekening
Als u een digitale meter heeft dan kunt u ervoor kiezen om maandelijks een afrekening te krijgen voor het werkelijke verbruik van de voorgaande maand.
Sommige leveranciers bieden maandafrekening aan als een optie bij alle of bij een deel van hun contracten. Anderen bieden enkel specifieke contracten met (verplichte) maandafrekening aan. Er zijn ook leveranciers die geen maandafrekening aanbieden.
U vindt het huidig aanbod aan elektriciteits- en aardgascontracten met maandafrekening in de V-test®.
Op de resultatenpagina van de V-test® kiest u bij de filters voor ‘maandelijks afrekenen’. Die optie vindt u bij ‘facturatie’ onder de vraag ‘hoe vaak wil je betalen voor jouw energie?’.
Slotfactuur
Een slotfactuur is gebaseerd op een meteropname. De leverancier maakt en verstuurt deze slotfactuur bij een verhuis of bij het veranderen van leverancier.
Deze factuur regelt de betaling van het energieverbruik in uw vorige woning of het verbruik bij uw vorige energieleverancier.
De netbeheerder geeft de meterstanden door aan de leverancier. Na het ontvangen van de meterstanden heeft de leverancier 4 weken om de slofactuur op te maken.
Sociaal tarief voor energie
Sommige personen en gezinnen hebben recht op een verlaagde prijs voor elektriciteit, aardgas of warmte. Dit wordt het ‘sociaal tarief voor energie’ genoemd.
Vraag, klacht of probleem met de energiefactuur
Hebt u een vraag of klacht over uw energiefactuur, neem dan eerst contact op met uw leverancier.
Klachten tegen energieleveranciers worden behandeld door de federale Ombudsdienst voor Energie. U kunt een klacht indienen bij deze dienst nadat u eerst een schriftelijke klacht (mail of brief) heeft verstuurd naar de leverancier. Als u niet akkoord gaat met het antwoord van de leverancier dan kan u een klacht indienen bij de Ombudsdienst voor Energie(opent in nieuw venster).