Een huis of appartement kopen
Een woning kopen is een grote stap. Informeer u daarom goed vooraf. Koop nooit een woning zonder eerst uitgebreid informatie in te winnen. Zo beperkt u het risico op een miskoop.
Win voldoende informatie in
Als u de woning van uw dromen ziet, wint u het best zoveel mogelijk informatie in:
- Ga de woning meer dan eens bezichtigen, bij voorkeur met een expert.
- Vraag advies aan vakmensen, zoals een architect, aannemer, notaris, …
- Informeer u bij de eigenaar over de staat van de woning: voldoet de elektriciteit aan de normen, is de woning energiezuinig, ligt de woning in overstromingsgevoelig gebied, …
- De eigenaar kan dit bewijzen aan de hand van de attesten die bij de verkoop van een woning verplicht zijn.
- De eigenaar kan eventueel toegang verlenen tot de woningpas van de woning.
- Vraag eventueel een stedenbouwkundig attest aan om een indicatie te krijgen van de haalbaarheid van bouwprojecten.
- U kunt ook de omgeving van het perceel verkennen op Geopunt.be(opent in nieuw venster) (bv. risico op overstromingen, geluidsbelasting door verkeer, nabijheid van openbaar vervoer, bossen, bedrijven of woningbouwgebieden.
Kosten bij aankoop
Hou rekening met de bijkomende kosten bovenop de kostprijs. Zo moet u belastingen betalen op de aankoopprijs:
- Voor een nieuwe woning moet u btw betalen.
- Voor een bestaande woning betaalt u het verkooprecht (registratiebelasting).
Bij het tekenen van de authentieke akte moet u ook notariskosten betalen. Op de website notaris.be vindt u een simulator voor de berekening van aankoopkosten(opent in nieuw venster).
Leningen
Om de koop van uw woning te financieren zult u waarschijnlijk een hypothecaire lening moeten aangaan. Er zijn verschillende instanties die leningen aanbieden. Een kredietbemiddelaar kan u helpen bij het vinden van het voordeligste tarief.
Informeer ook of u in aanmerking komt voor een sociale lening. Maar wist u ook dat u bij de Vlaamse overheid een gratis verzekering kunt afsluiten die u helpt uw lening af te lossen als u onvrijwillig werkloos wordt?
Verkoopovereenkomst en notariële akte
Als koper en verkoper tot een akkoord komen, kunnen ze een verkoopovereenkomst afsluiten. De overeenkomst vormt het bewijs voor koper en verkoper dat het contract is gesloten en zal later als basis dienen voor de notariële akte.
Als u over bepaalde zaken nog geen zekerheid hebt (bv. het al dan niet verkrijgen van een lening), kies dan voor een verkoopovereenkomst met opschortende voorwaarden. U komt dan met de verkoper overeen dat u de verkoop van die voorwaarden laat afhangen.
De overdracht van de woning gebeurt bij het verlijden van de authentieke akte. De notaris moet die akte registreren ten laatste 4 maanden na de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst.
Neem voor meer informatie contact op met een notaris(opent in nieuw venster).
Normen voor energiezuinigheid en woningkwaliteit
Nieuwe eigenaars van woningen of appartementen met EPC-label E of F moeten sinds 1 januari 2023 voldoen aan de renovatieverplichting voor residentiële gebouwen.
Ook op het vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit moet elke woning in Vlaanderen voldoen aan een aantal minimale kwaliteitseisen.
Verhuizen naar een nieuwe woning
Gaat u verhuizen in eigen land? Vergeet dan niet om uw adreswijziging tijdig te melden. Overheidsdiensten worden automatisch op de hoogte gebracht van uw verhuis, maar heel wat instanties en personen moet u zelf verwittigen.
Breng zeker de leveranciers van elektriciteit, gas, water en internet tijdig op de hoogte van uw verhuis. Als u dat wilt, kunt u uw contracten overdragen op de nieuwe woning. Had u nog geen contract? Dan kunt u zelf uw leveranciers kiezen.
Verzeker u tegen brand en schade
Als nieuwe eigenaar sluit u best een woningverzekering af. Het is geen wettelijke verplichting, maar toch sterk aan te raden. Zo'n verzekering dekt u bij brand, waterschade, natuurrampen, storm,... Maar ook als u schade bij de buren aanricht, bent u door uw woningverzekering gedekt.
Eigenaars van een woning betalen jaarlijks onroerende voorheffing
Bent u eigenaar van een onroerend goed, waarin u zelf woont of dat u verhuurt, dan betaalt u jaarlijks een belasting voor deze woning.