Teams versus Outlook – waar start ik de conversatie?
Teams wordt binnen de Vlaamse Overheid de nieuwe standaard voor samenwerking.
“Weer een extra communicatiekanaal dat ik in het oog moet houden” is helaas een van de vaakst gehoorde reacties wanneer mensen voor de eerste keer kennismaken met Microsoft Teams. Het klopt dat je met Microsoft Teams zeker niet minder gaat communiceren dan je vandaag al doet met Outlook, maar je communiceert wel veel gerichter. Hou verhoudt Microsoft Teams zich dan tot Outlook en wat gebruik je precies wanneer? Zal Outlook op termijn dan helemaal verdwijnen? Met de juiste boodschap via het juiste kanaal kom je al heel ver.
Chat in Microsoft Teams: met een chat in Microsoft Teams kom je snel tot de kern van de zaak. Deze chat sluit heel hard aan bij de manier waarop we vandaag al communiceren met apps zoals WhatsApp en Facebook Messenger. Zonder omwegen zeggen we waar het op staat of stellen we een gerichte vraag aan één of meerdere collega’s. Een wandeling tijdensde middagpauze of een drankje vrijdag na het werk? Die vraag stel je niet langer via mail of telefoon maar meteen via de chat.
Posts in Microsoft Teams: een team in Microsoft Teams draait steeds rond een bepaalde context: een vaste samenwerking, een project, een evenement, … Via een post in een team is je communicatie zichtbaar voor alle teamleden, waardoor je verzekerd bent van een hoge transparantie. Wil dat dan zeggen dat je je collega’s lastigvalt met een waterval aan prikkels? Gelukkig niet. Je maakt zelf de keuze wie je een prikkel stuurt op het juiste moment. Transparantie is hierbij een heel belangrijk kernwoord.
Outlook: je weet waarschijnlijk al dat je in Microsoft Teams met externen kan samenwerken, maar niet elke samenwerking met externen zal zo intensief zijn dat je ze toevoegt aan een team. Outlook zal zo de plek blijven van waaruit je communiceert met externen. Elke e-mail is helaas een nieuwe prikkel, waarvan je niet weet of die prikkel voor jou belangrijk is, maar die prikkels zijn gelukkig al een pak beperkter omdat je je interne communicatie verschuift naar Microsoft Teams.