Hoe herstel je oudere versies van een bestand?
Wat is versiecontrole?
Als het bijhouden van versies is ingeschakeld in SharePoint, wordt er een nieuwe versie van een document bewaard elke keer dat het document bewerkt wordt en worden vorige versies bijgehouden. Dat betekent dat je niet meer de optie ‘Opslaan als…’ hoeft te gebruiken als je een nieuwe versie van een document wil maken. Doordat in een bibliotheek enkel de huidige versie van een document wordt getoond, wordt de bibliotheek niet ‘vervuild’ door meerdere versies van eenzelfde bestand.
Versiecontrole wordt heel vaak gebruikt in SharePoint, maar hou er rekening mee dat het een optionele functie is. Volg de stappen hieronder om na te gaan of voor een bibliotheek versiecontrole is geactiveerd en om een vorige versie te herstellen.
De versiegeschiedenis van een document raadplegen
- Stap 1
Selecteer het bestand waarvan je de versiegeschiedenis wilt raadplegen.
- Stap 2
Klik op de drie puntjes achter de naam van het bestand.
- Stap 3
Selecteer Versiegeschiedenis.
- Stap 4
In de lijst met versies zie je wanneer het document bewerkt is en door wie. Klik op de datum van een versie om die specifieke versie te openen.
Een vorige versie herstellen
- Stap 1
Beweeg met je cursor over de datum van een versie en klik op het driehoekje om meer opties te zien.
- Stap 2
Selecteer Herstellen.
- Stap 3
Je krijgt volgende melding: klik op OK.
- Stap 4
De geselecteerde versie wordt nu de huidige versie en krijgt ook een nieuw versienummer.