Veelgestelde vragen
Vragen over de MBP app en de gemeente app
Hier vindt u de veelgestelde vragen over de MBP app en de gemeente app terug.
De app van Mijn Burgerprofiel bestaat in twee versies: de generieke Vlaamse app en een lokale variant.
De generieke Mijn Burgerprofiel app is meteen beschikbaar voor alle Vlamingen ouder dan 12 jaar.
De lokale variant biedt dezelfde mogelijkheden als de generieke app en wordt aangevuld met specifieke functionaliteiten van de gemeente, bijv. voor evenementen, afspraken maken, meldingen doen of afvalophaling.
Digitaal Vlaanderen voorziet een abonnementsformule zodat een gemeente app binnen het bereik ligt van zowel grote als kleine steden en gemeenten.
Interesse in een eigen gemeente app mét Mijn Burgerprofiel? Vul het contactformulier(opent in nieuw venster) in.
De generieke app heet “Burgerprofiel”. De gemeente apps krijgen de naam van de stad/gemeente, bijv. ‘Herentals’ of ‘Lievegem’. De gemeente apps zijn in de stores herkenbaar aan de baseline ‘Hét online overheidsloket’.
Digitaal Vlaanderen en Fairville sloegen de handen in elkaar om de Onze Stad App een upgrade te geven en er een gemeente app mét Mijn Burgerprofiel van te maken. Zo krijgen gebruikers nog meer digitale dienstverlening binnen handbereik.
Alle lokale besturen die vandaag een Onze Stad App hebben, zullen in de loop van 2023 overgaan naar het platform van Mijn Burgerprofiel. Fairville zal geen Onze Stad App meer ontwikkelen zoals die vandaag op de markt is. Ze zullen wel hun ervaring met lokale apps delen met Digitaal Vlaanderen en lokale besturen blijven ondersteunen.
De impact voor de gebruikers van Onze Stad App is minimaal. Wie vandaag een Onze Stad App geïnstalleerd heeft, krijgt automatisch de update waarbij de gemeente app met Mijn Burgerprofiel wordt geïnstalleerd. Gebruikers die automatische updates van hun apps hebben uitstaan, krijgen een melding dat ze hun Onze Stad App kunnen updaten via de app store. Die update kunnen lokale besturen via hun klantenportaal van Fairville instellen.
Nee. De app van Kruisem bijvoorbeeld zal ‘Kruisem’ heten in de app stores. Uniformiteit in de benaming is van groot belang voor de vindbaarheid. Lokale besturen kunnen hun inwoners natuurlijk op weg helpen, zoals door een QR-code mee te geven in de communicatie, zodat ze de app meteen kunnen downloaden.
De GovApp is een interbestuurlijke samenwerking die is ontstaan uit sms-communicatie rond COVID-19. Deze app dient om burgers op de hoogte te brengen van urgente, gezondheidsgerelateerde zaken.
De Mijn Burgerprofiel app gaat veel breder en focust op alle overheidsinformatie. Zo kunnen burgers bijv. een melding ontvangen over een aangevraagde omgevingsvergunning, een attest downloaden, een uittreksel uit de burgerlijke stand opvragen, enz. De app is ook een wallet (portefeuille) voor persoonlijke certificaten, officiële documenten, enz. In combinatie met de integratie van specifieke gemeentefunctionaliteiten leidt dit tot een 360° dienstverlening voor de burgers.
Lokale besturen betalen een jaarlijkse bijdrage op basis van het aantal inwoners. Dankzij deze abonnementsformule ligt een gemeente app binnen het bereik van zowel grote als kleine steden en gemeenten.
Lees meer in de Samenwerkingsovereenkomst.
De Mijn Burgerprofiel app wordt gratis aangeboden via de Play Store (Google)(opent in nieuw venster) of App store (Apple)(opent in nieuw venster). Ook de gemeente apps zijn beschikbaar in de app stores.
Dat kan. Wie bijvoorbeeld in gemeente A woont maar een zaak uitbaat of een tweede verblijft heeft in gemeente B, kan dit nuttig vinden. Zo is het mogelijk om op de hoogte te blijven van alles in de beide (of meerdere) gemeenten.
Vragen over de mogelijkheden en werking
Hier vindt u de veelgestelde vragen over de mogelijkheden en werking terug.
De gemeente app biedt heel wat mogelijkheden om de identiteit en de eigenheid van het lokaal bestuur over te nemen, bijv. door het logo, de huisstijlkleuren en achtergrondbeelden toe te voegen. Daarnaast kunnen ook specifieke functionaliteiten zoals cadeaubonnen, sportfaciliteiten, afsprakenbeheer, meldingen doen, enz. worden geïntegreerd.
Vul het contactformulier(opent in nieuw venster) in voor meer informatie.
Eén van de belangrijkste doelstellingen van de Mijn Burgerprofiel app en de gemeente apps is om één toegang te bieden tot overheidszaken. Burgers zullen naadloos Vlaamse overheidszaken zoals dienstencheques valideren, schadedossiers opvolgen, enz. kunnen combineren met lokale functionaliteiten, zoals sportapps, afvalkalender, evenementen- of UIT-kalender, nieuws van de gemeente, afspraken met een gemeentelijke dienst enz.
Bekijk het meest recente overzicht van de integraties met de gemeente apps.
Toepassingen om een afspraak te maken bij de gemeente of om een melding te doen, kunnen geïntegreerd worden. Webshops en reservatietools zijn beschikbaar via een link.
De samenwerking tussen Digitaal Vlaanderen en FostPlus is opgezet en er wordt momenteel gewerkt aan de uitrol van de Afvalkalender voor heel Vlaanderen. Wie in Limburg woont, kan de afvalkalender al raadplegen.
Aanmelden is niet nodig om algemene, niet-persoonlijke informatie te raadplegen in de Mijn Burgerprofiel app. Zoekt u informatie die alleen voor uw ogen bestemd is, dan kunt u aanmelden met itsme®, een beveiligingscode via mobiele app, een beveiligingscode via sms, enz. Lees meer over de eerste keer aanmelden op Mijn Burgerprofiel.
De Mijn Burgerprofiel app vraagt uw postcode bij het openen om na te gaan of er al een gemeente app bestaat voor uw locatie. Indien dat het geval is, krijgt u de vrijblijvende suggestie om de gemeente app te downloaden.
Reken op 3 maanden doorlooptijd tussen de start van uw aanvraag en de go-live van uw app, inclusief het goedkeuringsproces bij Apple en Google.
Vul de quickscan van Mijn Burgerprofiel in om te ontdekken welke koppelingen op korte en middellange termijn uw digitale dienstverlening kunnen versterken. Via de quickscan bezorgt u ons de gevraagde informatie over uw samenwerking met dienstenleveranciers en hun softwarepakketten. U ontvangt van ons een overzicht van de quick wins: dat zijn de aansluitingen die vandaag voor uw lokaal bestuur beschikbaar zijn.
U kunt nieuws aanbieden via de app met een RSS-feed. Zo kunt u het nieuws op de vertrouwde manier beheren.
Intussen werken we aan een selfserviceportaal waar lokale besturen in de toekomst zelf aanpassingen kunnen maken aan hun gemeente app, zoals kiezen welke content ze in de kijker zetten, contactgegevens aanpassen, branding updaten, enz.
Vragen over installatie en beveiliging
Hier vindt u de veelgestelde vragen over installatie en beveiliging terug.
Ja. Statistieken rond het aantal downloads en actieve gebruikers zijn beschikbaar. Deze statistieken worden in de toekomst verder uitgebreid.
Nee, Digitaal Vlaanderen zorgt voor de configuratie, publicatie, onderhoud en updates van de applicatie.
Digitaal Vlaanderen zorgt voor het onderhoud.
Digitaal Vlaanderen zorgt ervoor dat de app altijd over de laatste beveiligingsupdates beschikt. De app maakt gebruikt van sterke authenticatie via ACM.
De applicatie is volledig in lijn met de GDPR-wetgeving. Lees hier onze privacyverklaring.
Wie werkt met de on-premise-oplossing van JCC moet de volgende IP-adressen whitelisten:
52.211.93.92
34.254.120.143
34.246.197.100
Voor cloud-based toepassingen is er geen whitelisting nodig.
De gastwebsite (de site naar waar wordt doorgelinkt) moet zo geconfigureerd zijn dat de sessie vanuit de app mee wordt overgenomen. Lees meer over SSO(opent in nieuw venster).