De Vlaamse Infolijn 1700 beantwoordt elk jaar zo’n 1 miljoen vragen over diensten van de overheid, 85% ervan via de telefoon. De behoefte aan een menselijke stem en het vertrouwen dat daaruit voortvloeit blijft duidelijk bestaan, vooral voor mensen die minder digitaal vaardig zijn of hulp nodig hebben bij het gebruik van digitale diensten. Ook deze “analoge” dienstverlening steunt steeds meer op digitale hulpmiddelen. Dankzij een combinatie van spraakherkenning en artificiële intelligentie komen de telefonische oproepen automatisch en vlotter bij de juiste helpdeskmedewerker terecht.
Contactcenter (1700)
Het centrale contactcenter is het eerste aanspreekpunt voor vragen over de Vlaamse overheid van burgers, bedrijven en organisaties, zowel digitaal als via het telefoonnummer 1700. Vlaamse overheidsdiensten kunnen het contactcenter ook inzetten om vragen via hun eigen infolijn of contactkanalen te beantwoorden.
Voordelen contactcenter
Het contactcenter staat ter beschikking van Vlaamse overheidsdiensten en:
- is een professionele partner die u helpt burgers te informeren en digitale hulp te bieden.
- is dankzij het gratis nummer 1700 erg herkenbaar voor burgers.
- is via verschillende kanalen goed en ruim bereikbaar.
- werkt met klantvriendelijke voorlichters die uw doelpubliek correct te woord staan.
Aansluiten bij contactcenter
Er zijn verschillende vormen van begeleiding en kostenmodellen als u op de dienstverlening van contactcenter aansluit. Belangrijk is om tijdig contact op te nemen met ons, zodat we uw aansluiting goed kunnen voorbereiden.
U neemt het best op tijd contact met ons op, zodat we de dienstverlening van het contactcenter voor uw nieuw thema of nieuwe lijn goed kunnen voorbereiden.
- De gemiddelde doorlooptijd om de ondersteuning voor een nieuwe inhoudelijke maatregel voor te bereiden is ongeveer 6 weken.
- Verwacht u veel vragen of zijn technische voorbereidingen nodig, dan houdt u best rekening met een aanlooptijd van minstens 10 weken.
Bij de opstart en tijdens de dienstverlening krijgt uw dienst advies en ondersteuning van een content designer en contactcenterexpert.
De content designer:
- leert uw redacteur in te schatten welke informatie voorlichters van het contactcenter kunnen geven en welke moeilijke vragen ze naar experten van de dienst moeten doorsturen.
- maakt uw redacteur ook wegwijs in de redactieomgeving van de voorlichterwebsite.
- begeleidt bij het klaarmaken van de content voor de voorlichters.
Dit is trouwens ook de redactieomgeving van Webplatform. Bekijk dus zeker ook of u voor de website van uw dienst ook Webplatform kan gebruiken. Zo hoeft u informatie maar op 1 plek te beheren.
Goede online informatie kan heel veel vragen wegnemen. Hierover adviseren we ook graag, samen met onze collega’s van Webplatform.
De content designer zal met uw dienst evalueren of u het best gebruikmaakt van de centrale voorlichterwebsite of eigen informatiebronnen.
Kunt u de centrale voorlichterwebsite gebruiken, dan zal de content designer opleiding geven aan uw redacteur(s) om er informatie voor de voorlichters te beheren.
Een contactcenterexpert begeleidt u om:
- op een goede manier aantallen contacten en kosten te voorspellen.
- de opleiding en kwaliteitsopvolging van de voorlichters in te plannen.
- de operationele en technische voorbereidingen te voorzien.
- uw processen en die van het contactcenter op elkaar af te stemmen.
- alle afspraken met het contactcenter goed te documenteren.
Bij een 1700-ondersteuning neemt een collega van Digitaal Vlaanderen deze taak op zich, bij een sectorlijn ondersteuning neemt een medewerker van het extern contactcenter zelf deze rol op.
Bij de opstart hoeft u alleen kosten te voorzien als er specifieke technische voorbereidingen nodig zijn of als bijvoorbeeld een opstarttraining van voorlichters nodig is binnen uw dienst zelf. Een standaard opstart kan echter zonder kost.
- 1700 ondersteuning: Overheidsdiensten waarvoor de 1700-ondersteuning beperkt is en alleen eenvoudige wegwijs- en eerstelijnsinformatie bevat, hoeven niet bij te dragen aan de 1700 exploitatiekosten. Aan overheidsdiensten die ondersteuning vragen voor een groot volume contacten of voor specifieke informatieverlening waarvoor een doorgedreven opleiding nodig is, vragen we een bijdrage in de exploitatiekosten.
- Sectorlijnondersteuning: Uw dienst maakt zelf rechtstreeks afspraken met het Contactcenter en betaalt ook de exploitatiekosten voor deze dienstverlening.
- Bijbestellingen: Bijbestellingen worden altijd aangerekend aan de overheidsdienst die de specifieke ondersteuning vraagt. U vraagt en ontvangt hiervoor vooraf een specifieke offerte.
De exploitatiekosten worden grotendeels gevormd door het aantal contacten dat het contactcenter behandelde voor uw thema of lijn en de gemiddelde afhandeltijd van een contact. De basis is een eenheidsprijs per seconde.
Bij een bijbestelling is de kost meestal afhankelijk van het aantal uren dat voorlichters voor uw specifieke opdracht presteerden, op basis van een eenheidsprijs per uur.
Cijfers en bereikbaarheid
Cijfers over het aantal contacten en de bereikbaarheid op 1700 zijn hier te vinden.
In de kijker: Departement Omgeving over de samenwerking
Aan het begin van de coronacrisis kondigde de Vlaamse regering aan dat ze tijdelijk werklozen zou ondersteunen met een eenmalige water- en energievergoeding.
Het contactcenter, Webplatform en de betrokken departementen startten meteen een samenwerking op om de burger correct te informeren. Laat je inspireren door hun aanpak. Lees het interview met het Departement Omgeving.
Nieuws
De Vlaamse Infolijn viert dit jaar haar 25 ste verjaardag. Vlaanderen was in 1999 de eerste overheid van het land met een centrale, brede infolijn waar de burger naar kon bellen met eender welke vraag over de overheidsdienstverlening. Vandaag beantwoordt 1700 bijna 100.000 vragen per maand. Steeds vaker helpt 1700 burgers bij het gebruik van digitale loketten.
Wie belt naar het nummer 1700 krijgt voortaan de optie om zijn vraag kort in te spreken. De ingesproken vragen worden gebruikt om de nieuwe spraaktechnologie te trainen. Doel is om bellers in de toekomst meteen door te schakelen naar de juiste voorlichter, zonder dat ze eerst een uitgebreid keuzemenu moeten doorlopen.
Toen in maart 2020 alles stilviel door de coronacrisis, kondigde de Vlaamse regering aan om tijdelijk werklozen te ondersteunen met een eenmalige water- en energievergoeding. Het Contactcenter, Webplatform Vlaanderen en de betrokken departementen stonden voor een huizenhoge uitdaging om de burger over deze en alle volgende maatregelen correct te informeren. Ze vonden elkaar snel in overleg en samenwerking. “Ons Departement Omgeving moest samen met het Vlaamse Energieagentschap, de Vlaamse Milieumaatschappij en Departement Financiën en Begroting in een ijltempo de maatregel in detail uitwerken,” herinnert Tjörven Stuer van het team communicatie Departement Omgeving, zich. “De procedure en uitbetaling moesten zo snel mogelijk worden uitgewerkt. Maar al meteen na de aankondiging van de maatregel stroomden ook de vragen van burgers binnen. We vroegen daarom ondersteuning bij de collega’s van het Contactcenter. Diezelfde dag nog stonden ze voor ons klaar. Ze tilden heel wat zorgen over de communicatie van onze schouders en we gingen, als een geolied team, constant met elkaar in overleg.” Digitaal als het kan “Samen met Webplatform Vlaanderen kozen we om online informatie aan te bieden op Vlaanderen.be. Daar is ze immers makkelijk vindbaar voor iedereen. We vonden het verrijkend”, vertelt Tjörven Stuer, “om samen te zoeken naar de meest effectieve manier om mensen in complexe situaties een duidelijk antwoord te geven. Meer dan 850.000 keer vonden mensen online een antwoord op hun vraag. Zo konden we het aantal vragen aan 1700 beperken tot 24.000.” Voortdurend bijsturen De informatie op Vlaanderen.be was in één beweging ook beschikbaar voor de voorlichters van het Contactcenter. Voor hen werden extra instructies en interne nota’s toegevoegd. “De feedback van de voorlichters over veel voorkomende vragen gaf ons inzichten om de maatregel verder uit te werken en te communiceren. Ook online bleek deze nuttig.” “Moeilijke vragen of klachten werden naar experten in onze diensten doorgestuurd. Zij konden het antwoord direct aan de burger bezorgen. Dit betekende een flinke tijdswinst voor onze diensten.” Tjörven Stuer concludeert: “De flexibele inzet van het Contactcenter, de robuustheid van het online kanaal Vlaanderen.be en het inzicht in wat leeft bij de burger vond ik de kracht van onze samenwerking.”