Gedaan met laden. U bevindt zich op: Fouten, wijzigingen en onvolledigheden in de Basiskaart Vlaanderen (GRB) melden Basiskaart Vlaanderen (GRB)

Fouten, wijzigingen en onvolledigheden in de Basiskaart Vlaanderen (GRB) melden

Waarom melden?

De Basiskaart Vlaanderen (GRB) vormt een geografische basis waarop gebruikers andere gegevens kunnen enten. Het wordt gebruikt voor onder andere het lokaliseren en intekenen van ondergrondse kabels en leidingen, ongevallenregistraties door heel wat politiezones en als dispatchingtool bij diverse hulpdiensten. 

Het doel is ervoor te zorgen dat de Basiskaart Vlaanderen ten allen tijde de meest betrouwbare grootschalige topografische kaart van Vlaanderen is en blijft.

Om de bijhouding van de Basiskaart Vlaanderen aan te sturen is het belangrijk om te weten waar er zich wijzigingen voordoen op het terrein of waar er fouten of onvolledigheden voorkomen met betrekking tot GRB-objecten. Het gaat over veranderingen in hoofdzakelijk gebouwen, percelen, wegen en hun inrichting.

Daarom vragen we aan gebruikers van de Basiskaart Vlaanderen om wijzigingen, fouten of onvolledigheden te melden. Het resultaat van die meldingen is een levende inventaris van zones (“anomalieën”) waar de Basiskaart Vlaanderen moet worden bijgewerkt.

Melden is een decretale verplichting 

Overeenkomstig Artikel 13 van het GRB-decreet(opent in nieuw venster) moeten de deelnemers aan GIS-Vlaanderen (dit zijn onder andere de steden en gemeenten, entiteiten van de Vlaamse Overheid, nutsbedrijven) terreinmutaties, fouten en onvolledigheden in de Basiskaart Vlaanderen (GRB) aan Digitaal Vlaanderen melden. Digitaal Vlaanderen wil deze organisaties ook aansporen om meer en frequenter te melden.

Uiteraard willen we ook andere gebruikers van de Basiskaart Vlaanderen (GRB), zoals notariskantoren, landmeters, immobiliënkantoren, Federale overheid, … sensibiliseren tot het melden van fouten en onvolledigheden.

Ook burgers kunnen meldingen doorgeven naar de Basiskaart Vlaanderen (GRB) via Geopunt(opent in nieuw venster) of via mail naar digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be.

Wat moet u melden?

Als u in de Basiskaart Vlaanderen (GRB) iets ontdekt dat niet strookt met de realiteit op terrein, kan u dit melden. De oorzaak hiervan kan zijn dat er iets nieuw gebouwd of aangelegd werd of iets verbouwd, gewijzigd of gesloopt werd. Het is ook mogelijk dat er een fout in de Basiskaart Vlaanderen (GRB) geslopen is. Enkel terreinmutaties, fouten of onvolledigheden die betrekking hebben op GRB-objecten kunnen gemeld worden.

De afspraken rond verantwoordelijkheden (wie doet wat?) en termijnen (wanneer wordt gemeld?) zijn vastgelegd in de meldingsspecificaties.(PDF bestand opent in nieuw venster)

Via de beslissingsboom voor lokale besturen(PDF bestand opent in nieuw venster) kan u eenvoudig bepalen wat u op welke manier moet melden.

Naast meldingen rekent Digitaal Vlaanderen ook op het ontvangen van GRB-conforme as-builtplannen, ten laatste één maand na de beëindiging van de infrastructuurwerken.

Hoe kunt u melden?

Organisaties kunnen terreinmutaties, fouten of onvolledigheden in de Basiskaart Vlaanderen (GRB) melden op verschillende manieren:

    Burgers kunnen fouten en onvolledigheden melden via mail naar digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) of via Geopunt.

    Digitaal Vlaanderen haalt ook informatie over fouten, onvolledigheden of terreinmutaties op uit andere bronnen:

    • In de GIPOD-toepassing wordt informatie over wegenwerken en hinder in het openbaar domein samengebracht. Deze wegenwerken leiden meestal tot een aanpassing van de gekarteerde terreinsituatie.
    • In het Gebouwen-, Adressen- en Wegenregister kunnen steden en gemeentes nieuwe of geplande gebouwen, adressen of wegen schetsen. Deze informatie wordt ook gebruikt om de gewijzigde situatie op het terrein te karteren.

    Wat gebeurt er met uw melding?

    Digitaal Vlaanderen, dat instaat voor het beheer en de bijhouding van de Basiskaart Vlaanderen (GRB), controleert alle ingediende terugmeldingen, en geeft feedback aan de melders. Goedgekeurde meldingen worden omgezet naar GRB-anomalieën die via de GRB-bijhouding worden opgelost door landmeters op het terrein.

    Het is steeds mogelijk om de status van een melding na te kijken binnen het GRB Meldingssysteem(opent in nieuw venster).

    Veelgestelde vragen

    Veelgestelde vragen over het indienen van meldingen, het meldingssysteem en de verwerking van meldingen zijn terug te vinden op deze pagina.

    Inhoud is aan het laden