(Fout)melding naar het GRB
Inhoud melding
Foutmeldingen op percelen worden bij voorkeur rechtstreeks per e-mail doorgestuurd worden naar de AAPD. Dit kan naar de volgende e-mailadressen (per provincie). Indien men over documentatie (bv. landmeterplan, akte o.d.) beschikt, mag deze gelijk worden toegevoegd in de mail. De AAPD geeft via mail informatie over de voortgang van de melding.
- Antwerpen: meow.dienst.geschillen.informatie.antwerpen@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Limburg: meow.dienst.geschillen.informatie.limburg@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Oost-Vlaanderen: meow.dienst.geschillen.informatie.o-vlaanderen@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)
- Vlaams-Brabant: meow.dienst.geschillen.informatie.vlaams-brabant@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)
- West-Vlaanderen: meow.dienst.geschillen.informatie.w-vlaanderen@minfin.fed.be(opent in uw e-mail applicatie)
Fouten in de percelenkaart kunnen ook gemeld worden via het GRB meldingssysteem.(opent in nieuw venster) Digitaal Vlaanderen zal alle meldingen op percelen elk kwartaal doorsturen naar de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD), die deze evalueert en verwerkt.
Het is niet nodig om mutaties (nieuwe percelen, verwijderde percelen of een herindeling van percelen) te melden. De AAPD is bevoegd voor het beheer van de percelen. Zij ontvangen continu wijzigingen aan percelen en verwerken deze in het percelenplan.
Deze bijwerkingen worden wekelijks geïntegreerd in de producten van Digitaal Vlaanderen. In de toekomst zal dit quasi continu gebeuren.
Het is aan de overheid die de vergunning verleent om nieuwe woningen te melden. Zij kan dit op 3 manieren doen:
- Via het GRB Meldingssysteem(opent in nieuw venster)
- Door het nieuwe gebouw te schetsen in het adressenregister via LARA(opent in nieuw venster)
Ook informatie over gebouwen die niet vergunningsplichtig zijn (bijvoorbeeld tuinhuizen) wordt best op deze manier gemeld.
Deze fouten mogen gemeld worden via het GRB meldingssysteem.(opent in nieuw venster)
Het oplossen van zulke meldingen vraagt enige doorlooptijd. In het GRB brengen we voorgevels van gebouwen cm-nauwkeurig in kaart. Om de melding te kunnen oplossen wordt daarom een landmeter ter plaatse gestuurd om een nauwkeurige opdeling van de gebouwen door te voeren.
Hierdoor is er meer doorlooptijd nodig om alle opmetingen die doorgegeven worden via meldingen in te plannen en uit te voeren. Er zijn verschillende actualiteitsvereisten afhankelijk van het type mutatie of type GRB-object. Voor het opmeten van gebouwen, aanmeetbaar vanaf het openbaar domein, hanteren we een maximale doorlooptijd van 6 maanden. Het kan zijn dat de melding sneller opgelost zal zijn, maar het kan in bepaalde gevallen ook effectief 6 maanden duren.
Via deze link vind je meer info over de werking van de GRB-bijhouding: GRB-Bijhouding
Uitzondering: We maken een uitzondering op bovenstaande werking indien de opsplitsing/samenvoeging moet gebeuren in kader van een energiedossier zoals bijvoorbeeld de opmaak van een EPC-dossier. In deze gevallen vragen we om de melding door te geven via VEKA en niet standaard te melden via het GRB-meldingssysteem of LARA.
Er is momenteel geen koppeling tussen de Basiskaart Vlaandern (GRB) of Gebouwenregister enerzijds en het Omgevingsloket anderzijds. Wijzigingen (ook vergunde zaken) moeten aan Digitaal Vlaanderen gemeld worden via één van de manieren opgenomen in de beslissingsboom(PDF bestand opent in nieuw venster).
Het thema “Weg(her)aanleg of verwijdering” wordt gebruikt voor de grotere werken waar meerdere entiteiten en/of objecten geïmpacteerd zijn. Dit thema wordt bijvoorbeeld gebruikt bij een melding van de aanleg van een nieuwe wijk.
Het thema “Weginrichting” wordt gebruikt voor geïsoleerde aanpassingen. Dit thema wordt bijvoorbeeld gebruikt bij een melding voor het plaatsen van een nieuwe verkeersdrempel.
Digitaal Vlaanderen kan geen uitspraak doen over het eigendomsstatuut van een onroerend goed. We geven uw bezorgdheid wel door aan de desbetreffende gemeente of stad om de correctheid van de informatie te verifiëren. Bij een geschil over het eigendomsstatuut raden wij u aan zich te wenden tot de bevoegde gerechtelijke autoriteiten. Digitaal Vlaanderen kan u verder niet begeleiden of ondersteunen met juridisch advies. Voor gedetailleerd juridisch advies, omtrent uw specifieke situatie, raden wij u aan contact op te nemen met een raadsman.
Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor het toekennen van straatnamen en het koppelen aan de wegsegmenten. Zij kunnen deze dus zelf corrigeren in LARA(opent in nieuw venster), het loket voor authentieke registratie van adressen, gebouwen en wegen.
Professionele gebruikers melden ook best via LARA(opent in nieuw venster), zo komt de melding onmiddellijk bij de bevoegde gemeente die de straatnaam vervolgens kan aanpassen.
Als burger kan u een verkeerde straatnaam melden via Geopunt (via de knop ‘hulp nodig’ rechtsboven op uw scherm > ‘meld een probleem met de kaart’)
Een verkeerde straatnaam kan ook worden gemeld in het GRB meldingssysteem(opent in nieuw venster) met Thema: “Straatnaam” en de Oorzaak: “Gewijzigd/foutief”. In het opmerkingenveld kan u de gewijzigde straatnaam meedelen. De melding zal dan worden opgepikt en doorgestuurd naar de gemeente. De doorlooptijd van de aanpassing kan dan iets langer duren.
Let op: de standaard grijze achtergrond van Geopunt met daarop de witte straten en grijze straatnamen, is geen product van Digitaal Vlaanderen. Als u hier verkeerde straatnamen opmerkt (en niet in het GRB/wegenregister), moet u dit niet melden aan Digitaal Vlaanderen.
Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor het toekennen van adressen en het koppelen aan gebouweenheden en percelen. Zij kunnen deze dus zelf corrigeren in LARA(opent in nieuw venster), het loket voor authentieke registratie van adressen, gebouwen en wegen.
Professionele gebruikers melden ook best via LARA(opent in nieuw venster), zo komt de melding onmiddellijk bij de bevoegde gemeente die het adres vervolgens kan aanpassen.
Als burger kan u een verkeerd adres melden via Geopunt (via de knop ‘hulp nodig’ rechtsboven op uw scherm > ‘meld een probleem met de kaart’)
Het beheer van de assen van de waterlopen in Vlaanderen gebeurt (onder meer) door de VMM (Vlaamse Milieu Maatschappij).
Digitaal Vlaanderen krijgt op regelmatige basis een update van de VMM, die dan opgenomen wordt in de producten van de Basiskaart Vlaanderen (GRB).
Aangezien er momenteel nog geen structurele doorstroming loopt van meldingen op waterassen naar de VMM toe, brengt u best ook rechtstreeks de VMM op de hoogte als u de wijziging sneller geïmplementeerd wil zien in de Basiskaart Vlaanderen (GRB).
Meer informatie over beheer van waterlopen en meldingen hierop, vind je op deze pagina van de VMM(opent in nieuw venster).
Dit thema mag enkel gebruikt worden voor grotere terreinen die niet overlappen met percelen (Adp) en die niet voldoen aan de opnamecriteria van wegbaan, spoorbaan of watergang. Zie ook de definitie van het object terrein in de GRB-objectencatalogus.
Neen, een zwembad wordt niet opgenomen als een object in het GRB. Meer informatie is terug te vinden in het GRB-objectenhandboek.
Enkel de mutaties aan objecten die in het GRB opgenomen zijn moeten gemeld worden. Privé-parkings behoren niet tot het GRB en moeten in principe niet gemeld worden. Maar als bij de aanleg van de parking ook de aansluiting op de wegbaan wijzigt, dan moet de wijziging aan de wegbaan gemeld worden.
Meldingssysteem
Het GRB Meldingssysteem is enkel toegankelijk voor professionele gebruikers. Hiervoor moet een organisatie waartoe de gebruiker behoort, geregistreerd zijn in ACM-IDM (het toegangs- en gebruikersbeheer van de Vlaamse Overheid). De gebruiker moet dan binnen dit systeem gekoppeld zijn aan zijn organisatie. Meer informatie hierover vind je op de pagina ‘aanmelden op het GRB-platform datavalidatie’.
Een fout die nogal vaak voorkomt bij het opladen van een meldingenbestand, is dat enkel het bestand met de extensie .”shp” in de zip file gestoken wordt. De bestanden met extensie “.shx” en “.dbf” zijn ook noodzakelijk in de zip-file.
Als u het meldingsobject nog niet hebt toegevoegd aan de melding, kan u dit eenvoudigweg doen door “Uw meldingsobjecten” aan te klikken, na het vervolledigen van de geometrie (dubbel klik).
Als u het meldingsobject wel al toegevoegd heeft aan de melding, kan u de geometrie en bijhorende attributen verwijderen door het meldingsobject aan te klikken en onderaan te kiezen voor “Meldingsobject verwijderen”
Neen, deze dienen opgeladen te worden via deze webtoepassing(opent in nieuw venster).
Verwerking meldingen
Gevalideerde anomalieën worden opgelost rekening houdend met volgende actualiteitsvereisten. De termijnen beginnen te lopen op de dag van het valideren van de melding.
Actualiteitsvereiste | GRB-object of type mutatie (ingetekend als anomalie) |
3 maanden | Aanleg nieuwe weg |
6 maanden | Gebouw aan de grond opmeetbaar vanaf openbaar domein Heraanleg van een weg Windturbine Cabine Weg as |
9 maanden | Weginrichting (vb .putdeksel, verkeersdrempel) |
12 maanden | Overige kunstwerken en terreinen |
18 maanden | Objecten gelegen in binnengebied (vb. spoorbaan, watergang, gebouwen niet aanmeetbaar vanaf het openbaar domein) |
Zaken die niet worden gemeld, kunnen ook niet worden opgelost. Daarom is het belangrijk om fouten, onvolledigheden of mutaties te blijven melden(opent in nieuw venster).
Mogelijks kon enkel de voorgevel nauwkeurig opgemeten worden door de dienstverlener, maar niet de achtergevel omdat de dienstverlener moet wachten op een recentere luchtfoto. Hierdoor kan het zijn dat een melding op een gebouw niet altijd in zijn totaliteit kan worden opgelost in de bijhouding van de Basiskaart Vlaanderen (GRB). De termijnen voor het oplossen van een anomalie vindt u op deze pagina.
Digitaal Vlaanderen stelt een uitgebreide set rapporten en kaarten ter beschikking waarin een overzicht wordt getoond van actieve en opgeloste meldingen. Deze rapporten zijn terug te vinden op deze pagina(opent in nieuw venster), hier vindt u ook een handleiding bij het gebruik van deze rapporten.
Wie meldt er?
Omwille van GPDR heeft Digitaal Vlaanderen geen zicht op wie er binnen een gemeente een melding doet. Digitaal Vlaanderen stelt voor om bij het opgeven van een referentie van een melding te werken met jouw initialen of voornaam. Het gebruik van de familienaam raden we eerder af.
Neen, dit wordt niet voorzien. De meldingsapp van Mijn Burgerprofiel richt zich momenteel op burgermeldingen richting de beheerder van een weg (bv. er is put in de weg, er is een lamp stuk).
Voor GRB-meldingen rekenen we vooral op onze partners (overheid, nutssector) en professionele gebruikers van het GRB om mutaties, fouten of onvolledigheden door te geven.
Burgers kunnen ook fouten in het GRB doorgeven maar dit gebeurt via het meldingsformulier op Geopunt of via mail naar digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) (opent in uw e-mail applicatie) .
Met al uw bijkomende vragen kunt u ook steeds terecht bij de Helpdesk Digitaal Vlaanderen: digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie), tel. 09 276 15 00, elke werkdag van 8u tot 19u.