Er is een grote toename aan digitale leermiddelen, zoals bijvoorbeeld digitale handboeken, lesmateriaal, oefeningen en instructievideo’s. Dit biedt veel mogelijkheden voor het verbeteren van de leerervaring, het op maat maken van onderwijs en het vergroten van de toegankelijkheid van lesmateriaal.
Dit leermateriaal wordt via verschillende platformen aangeboden en verspreid. Denk hierbij aan KlasCement, Meemoo, platformen van uitgeverijen, digitale leermiddelen etc. Dit maakt dat leermiddelen vaak op andere manieren gemetadateerd zijn. Hierdoor verloopt uitwisseling van data en leermiddelen tussen verschillende platformen soms moeilijk en zijn ze niet altijd makkelijk vindbaar.
Met dit OSLO-traject willen we tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar interoperabiliteit tussen leermiddelen. In het traject ontwikkelen we daarom een semantische standaard die de uitwisseling tussen systemen bevordert en de doorzoekbaarheid en vindbaarheid van leermiddelen vergemakkelijkt.
Doel
Het doel van dit OSLO-traject is het ontwikkelen van een metadatamodel en een vocabularium voor leermiddelen. Dit model zal de basis leggen voor een gestandaardiseerde en verhelderende informatieoverdracht tussen de verschillende partners binnen het onderwijslandschap. Daarnaast zal de ontwikkelde OSLO-standaard de algemene efficiëntie verhogen en kostenbesparend werken, dankzij de verbeterde doorzoekbaarheid op metadata.
Verder zal dit traject ook zorgen voor een samensmelting van de verschillende, reeds lopende initiatieven om op deze manier ook de vindbaarheid en doorzoekbaarheid te vergroten van leermiddelen, vorderingsgegevens, leerplannen, jaarplannen, …
Doelgroep
Om de OSLO-standaard rond ‘Leermiddelen’ te ontwikkelen, wordt er voornamelijk input verwacht van onderwijsoverheidsinstanties, onderzoeksinstellingen en onderwijs, alsook aanbieders van leerplatformen en onderwijsportalen.
Tijdens de werkgroepen met de geïnteresseerde stakeholders, zullen we ons focussen op het ontwikkelen van een gestandaardiseerd metadatamodel en vocabularium in samenspraak met alle belanghebbenden. De bijdrage van de stakeholders tijdens dit traject zal ervoor zorgen dat we deze data op een doordachte manier kunnen structureren en dat deze metadatastandaard maximaal bruikbaar is voor uw organisatie. Het is belangrijk om te benadrukken dat kennis over leermiddelen en het onderwijslandschap belangrijk is, terwijl technische kennis niet noodzakelijk is.
Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo
Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. 1 business werkgroep waarbij input verzameld wordt omtrent de use cases en concepten om een eerste metadatamodel op te stellen, gevolgd door 4 thematische werkgroepen waarbij het metadatamodel iteratief verfijnd wordt. Deze werkgroepen worden op een interactieve manier georganiseerd en trachten de input van de deelnemers maximaal te integreren om een breed gedragen standaard te bekomen.
Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.
Dit leermateriaal wordt via verschillende platformen aangeboden en verspreid. Denk hierbij aan KlasCement, Meemoo, platformen van uitgeverijen, digitale leermiddelen etc. Dit maakt dat leermiddelen vaak op andere manieren gemetadateerd zijn. Hierdoor verloopt uitwisseling van data en leermiddelen tussen verschillende platformen soms moeilijk en zijn ze niet altijd makkelijk vindbaar.
Met dit OSLO-traject willen we tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar interoperabiliteit tussen leermiddelen. In het traject ontwikkelen we daarom een semantische standaard die de uitwisseling tussen systemen bevordert en de doorzoekbaarheid en vindbaarheid van leermiddelen vergemakkelijkt.
Doel
Het doel van dit OSLO-traject is het ontwikkelen van een metadatamodel en een vocabularium voor leermiddelen. Dit model zal de basis leggen voor een gestandaardiseerde en verhelderende informatieoverdracht tussen de verschillende partners binnen het onderwijslandschap. Daarnaast zal de ontwikkelde OSLO-standaard de algemene efficiëntie verhogen en kostenbesparend werken, dankzij de verbeterde doorzoekbaarheid op metadata.
Verder zal dit traject ook zorgen voor een samensmelting van de verschillende, reeds lopende initiatieven om op deze manier ook de vindbaarheid en doorzoekbaarheid te vergroten van leermiddelen, vorderingsgegevens, leerplannen, jaarplannen, …
Doelgroep
Om de OSLO-standaard rond ‘Leermiddelen’ te ontwikkelen, wordt er voornamelijk input verwacht van onderwijsoverheidsinstanties, onderzoeksinstellingen en onderwijs, alsook aanbieders van leerplatformen en onderwijsportalen.
Tijdens de werkgroepen met de geïnteresseerde stakeholders, zullen we ons focussen op het ontwikkelen van een gestandaardiseerd metadatamodel en vocabularium in samenspraak met alle belanghebbenden. De bijdrage van de stakeholders tijdens dit traject zal ervoor zorgen dat we deze data op een doordachte manier kunnen structureren en dat deze metadatastandaard maximaal bruikbaar is voor uw organisatie. Het is belangrijk om te benadrukken dat kennis over leermiddelen en het onderwijslandschap belangrijk is, terwijl technische kennis niet noodzakelijk is.
Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo
Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. 1 business werkgroep waarbij input verzameld wordt omtrent de use cases en concepten om een eerste metadatamodel op te stellen, gevolgd door 4 thematische werkgroepen waarbij het metadatamodel iteratief verfijnd wordt. Deze werkgroepen worden op een interactieve manier georganiseerd en trachten de input van de deelnemers maximaal te integreren om een breed gedragen standaard te bekomen.
Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.