Hieronder vindt u een overzicht van evenementen die georganiseerd worden door derden waaraan Digitaal Vlaanderen participeert als spreker, met een beursstand,…
Hieronder vindt u een thematisch overzicht van alle evenementen die Digitaal Vlaanderen organiseert of waar Digitaal Vlaanderen aanwezig zal zijn.
Beleidskeuzes met feiten onderbouwen, dossierbehandelingen deels automatiseren, inzichten verwerven voor inspectie, … het zijn slechts enkele toepassingen waar artificiële intelligentie en analytics een mogelijke oplossing kunnen bieden. Meer info over het AI Expertisecenter vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/ai-expertisecentrum
Het Grootschalig Referentiebestand of Basiskaart Vlaanderen (GRB) is een digitale topografische referentiekaart van Vlaanderen. Het is een gemeenschappelijke geografische basis waarop alle gebruikers eigen gegevens kunnen enten. Meer info over de Basiskaart Vlaanderen (GRB) vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-diensten-en-platformen/basiskaart-vlaanderen-grb
Via haar expertisecentrum Digital Leaders Academy biedt Digitaal Vlaanderen oplossingen aan voor de digitale transformatie van Vlaamse en lokale overheden. De Academy is een uitstekend platform om de digitaliseringsprojecten van uw eigen organisatie kenbaar te maken aan anderen, maar ook om feedback in te winnen bij ervaringsdeskundigen als uw digitaliseringsplannen nog in de kinderschoenen staan. Meer info over de Digital Leaders Academy vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/digital-leaders-academy
Digitale werkplek is een geïntegreerde virtuele omgeving waar werknemers toegang hebben tot tools, applicaties en informatie die nodig zijn om efficiënt te werken, vaak via cloudgebaseerde services en met nadruk op samenwerking en mobiliteit. Meer info over Digitale Werkplek vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitale-werkplek Heeft u ‘t idee dat u alles uit uw digitale werkplek haalt? Of voelt u dat u eigenlijk hier en daar nog wel iets kan bijleren? Digitaal Vlaanderen organiseert op regelmatige basis webinars over Microsoft 365-toepassingen. Zit u daarnaast nog met concrete vragen over een toepassing? Kom dan langs in het DIGI-café, waar u uw vragen persoonlijk kan voorleggen aan een digicoach.
Het Gebouwenregister- en Adressenregister verzamelt informatie over alle gebouwen op het Vlaamse grondgebied in één register. Het biedt een unieke identificatie en levensloop aan voor gebouwen en gebouweenheden (zoals flats en winkels). Dit vereenvoudigt de uitwisseling van (gebouwgerelateerde) informatie tussen verschillende instanties en vormt een stabieler koppelvlak dan adressen. Het Gebouwenregister wordt de authentieke gegevensbron voor gebouwen en gebouweenheden in het Vlaamse Gewest. Meer info over het Gebouwen- en Adressenregister vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/gebouwen-en-adressenregister
Metadata moeten beschreven worden volgens geldende internationale normen en criteria. Digitaal Vlaanderen ontwikkelde Metadata Vlaanderen met behulp van GeoNetwork-opensource software. Dit metadatacenter maakt het iedereen mogelijk om metadata correct te beschrijven. In dit metadatacenter worden geografische gegevens en API's, open data en API's en de zogenaamde 'gesloten' data en API's beschreven. Vanuit dit center wordt de informatie ontsloten, onder meer naar Geopunt en de Datavindplaats, het Belgisch en/of Europees Open data portaal, naargelang de gegevenssoort. Schrijf u in op de interesselijst en bij voldoende deelnemers organiseren wij een opleiding. Meer info over Metadata vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/informatiecatalogus
ThermAI verbetert de efficiëntie van thermografische beeldvorming voor gebouwrenovaties binnen het City of Things-initiatief, met als doel de uitstoot van broeikasgassen door gebouwen tegen 2050 met 80% te verminderen. Met de Thermocar, uitgerust met een thermografische camera, worden gevels gescand om energieverlies te detecteren en gericht renovatieadvies te bieden. Door de huidige handmatige gegevensverwerking te automatiseren met kunstmatige intelligentie (AI), versnelt ThermAI de analyse, filtert het onbruikbare beelden en koppelt het gegevens aan platforms zoals het gebouwenregister. Dit vermindert de werklast van gemeenten en stimuleert meer bewoners om te renoveren. Het project omvat werkpakketten zoals marktonderzoek, AI-ontwikkeling, testen in Brugge en databasecreatie. Daarnaast ontwikkelt ThermAI, samen met Digitaal Vlaanderen en stakeholders, een semantische standaard voor betere datastandaardisatie en systeeminteroperabiliteit. Doel Het doel van dit OSLO-traject is het ontwikkelen van een datamodel en een vocabularium voor ThermAI. Dit model zal de basis leggen voor een gestandaardiseerde en verhelderende informatieoverdracht tussen de verschillende partners. Daarnaast zal de ontwikkelde OSLO-standaard de algemene efficiëntie verhogen en kostenbesparend werken. Doelgroep Voornamelijk lokale besturen, AI experten, thermo loketbedienden, VEKA en kennisinstellingen. Deze semantische standaard zal in opdracht van WVI en Stad Brugge ontwikkeld worden door Digitaal Vlaanderen, in samenwerking met een brede groep van stakeholders. Dit traject moet resulteren in een gedragen semantische en mens- en machine leesbare datastandaard. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 4 werkgroepen gepland. Hieronder vindt u een overzicht van de data voor de werkgroepen. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.
In het traject OSLO Energiemanagementsystemen (EMS) willen we een gemeenschappelijke standaard ontwikkelen over deze systemen. Deze informatie is cruciaal voor het uitwisselen van data over energie voor zowel bedrijventerreinen als overheidsgebouwen. Drie initiatieven, Revolt, EMS DOE en Stroommakelaar Kempen, hebben de krachten gebundeld om samen tot deze gedragen standaard komen: Revolt: West-Vlaamse Intercommunale (WVI), stad Roeselare en hun EMS-leverancier. Richt zich op EMS en slim energiebeheer op bedrijventerreinen om de efficiëntie van bedrijven te verbeteren. Het stemt productie en consumptie beter op elkaar af binnen een groep bedrijven. EMS DOE: Project van de stad Kortrijk. Heeft dezelfde focus als Revolt, maar dan voor gemeentelijke gebouwen. Legt de nadruk op de juiste data en kwaliteitslabels voor energiebeheer. Stroommakelaar Kempen: Project van de Intercommunale ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK). Vergelijkbaar met EMS DOE, maar met vier concrete doelen: monitoring van gemeentelijke gebouwen, aansturing van grote vermogens, voorspelling van energieverbruik en impactanalyse van maatregelen zoals laadpalen en zonnepanelen. Doel Revolt, EMS DOE en Stroommakelaar Kempen willen de generieke datastromen rond een EMS die hardware-onafhankelijk assets kan aansturen modelleren door: De standaardisatie van datastromen van een EMS en de uitwisseling van data als Linked (Open) Data. Streven naar interoperabiliteit en innovatie door het gebruik van semantische standaarden. Prioriteit geven aan herbruikbaarheid van data en samenwerking tussen stakeholders. De focus op slimme aansturing van energie-assets zoals warmtepompen, laadpalen en batterijen. Een semantische standaard maakt het delen en uitwisselen van gegevens tussen verschillende stakeholders eenvoudiger. Dankzij machineleesbare en herbruikbare data kunnen processen efficiënter worden ingericht en kosten voor uitwisseling verlaagd. Door data te verrijken en te koppelen, ontstaat meer kennis, die zowel bedrijven als overheden in staat stelt om beter onderbouwde beslissingen te nemen. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.
Er is een grote toename aan digitale leermiddelen, zoals bijvoorbeeld digitale handboeken, lesmateriaal, oefeningen en instructievideo’s. Dit biedt veel mogelijkheden voor het verbeteren van de leerervaring, het op maat maken van onderwijs en het vergroten van de toegankelijkheid van lesmateriaal. Dit leermateriaal wordt via verschillende platformen aangeboden en verspreid. Denk hierbij aan KlasCement, Meemoo, platformen van uitgeverijen, digitale leermiddelen etc. Dit maakt dat leermiddelen vaak op andere manieren gemetadateerd zijn. Hierdoor verloopt uitwisseling van data en leermiddelen tussen verschillende platformen soms moeilijk en zijn ze niet altijd makkelijk vindbaar. Met dit OSLO-traject willen we tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar interoperabiliteit tussen leermiddelen. In het traject ontwikkelen we daarom een semantische standaard die de uitwisseling tussen systemen bevordert en de doorzoekbaarheid en vindbaarheid van leermiddelen vergemakkelijkt. Doel Het doel van dit OSLO-traject is het ontwikkelen van een metadatamodel en een vocabularium voor leermiddelen. Dit model zal de basis leggen voor een gestandaardiseerde en verhelderende informatieoverdracht tussen de verschillende partners binnen het onderwijslandschap. Daarnaast zal de ontwikkelde OSLO-standaard de algemene efficiëntie verhogen en kostenbesparend werken, dankzij de verbeterde doorzoekbaarheid op metadata. Verder zal dit traject ook zorgen voor een samensmelting van de verschillende, reeds lopende initiatieven om op deze manier ook de vindbaarheid en doorzoekbaarheid te vergroten van leermiddelen, vorderingsgegevens, leerplannen, jaarplannen, … Doelgroep Om de OSLO-standaard rond ‘Leermiddelen’ te ontwikkelen, wordt er voornamelijk input verwacht van onderwijsoverheidsinstanties, onderzoeksinstellingen en onderwijs, alsook aanbieders van leerplatformen en onderwijsportalen. Tijdens de werkgroepen met de geïnteresseerde stakeholders, zullen we ons focussen op het ontwikkelen van een gestandaardiseerd metadatamodel en vocabularium in samenspraak met alle belanghebbenden. De bijdrage van de stakeholders tijdens dit traject zal ervoor zorgen dat we deze data op een doordachte manier kunnen structureren en dat deze metadatastandaard maximaal bruikbaar is voor uw organisatie. Het is belangrijk om te benadrukken dat kennis over leermiddelen en het onderwijslandschap belangrijk is, terwijl technische kennis niet noodzakelijk is. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. 1 business werkgroep waarbij input verzameld wordt omtrent de use cases en concepten om een eerste metadatamodel op te stellen, gevolgd door 4 thematische werkgroepen waarbij het metadatamodel iteratief verfijnd wordt. Deze werkgroepen worden op een interactieve manier georganiseerd en trachten de input van de deelnemers maximaal te integreren om een breed gedragen standaard te bekomen. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.
De toename van digitale innovatie biedt mogelijkheden op het verbeteren van de toegankelijkheid van grensbepalingsdata zoals grenzen openbaar domein en rooilijnplannen. Momenteel zijn er echter verschillende bronnen, zoals de atlas der buurtwegen, wegenregister, ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's), omgevingsvergunningen en gewestelijke rooilijnplannen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Deze versnippering maakt het moeilijker voor gebruikers en de overheid om consistente en toegankelijke rooilijninformatie te vinden. Doel De doelstelling van dit traject is om de uitwisseling van informatie over grensbepalingen te vereenvoudigen door in te zetten op een gestandaardiseerd kader en semantische duidelijkheid. Zo zullen de reeds beschikbare rooilijnplannen en gegevens gemakkelijker raadpleegbaar worden voor burgers, professionals en overheden. Op basis van internationale standaarden bouwen we het uniform vocabularium op. Doelgroep Iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp en wil deelnemen. Samen met alle stakeholders worden de use cases en gegevens gestandaardiseerd. Door de semantische stromen te verduidelijken worden de gegevens begrijpelijk, vindbaar en beter verbonden met andere gegevensbronnen. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 5 werkgroepen gepland. Hieronder vindt u een overzicht van de data voor de werkgroepen. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.
De focus van dit OSLO-traject ligt op het schuldvorderingenproces dat lokale besturen doorlopen, en het identificeren van de mens achter de schuld om de debiteuren een meer aangepast en gepersonaliseerd advies te kunnen geven. Op basis van internationale standaarden bouwen we het vocabularium op. Aan de start van dit OSLO-traject liggen de volgende use cases op tafel, de bedoeling is om de volgende concepten gedurende de verschillende werkgroepen verder uit te werken: Identificatiegegevens: identificatie omtrent debiteur Schuldinformatie/de vordering: bedragen, rentetarieven, looptijd, crediteur, debiteur Betalingsplanstructuur: uniforme structuur naar betalingsplannen toe Schuldenclassificatie/profilering: op basis van type (Openstaande facturen vb kinderopvang, gasboetes GAS4/5) en prioriteit (lopend,..) Terugbetalingsvoorschrift: rekening houdend met het inkomen en financiële status van debiteur Documentatievereisten (schuld gerelateerde informatie): schuldbrieven, overeenkomsten, plan Doel De doelstelling van dit traject is het in kaart brengen, definiëren en standaardiseren van informatie die relevant is bij het schuldvorderingen- en beheerproces, om data efficiënter te kunnen uitwisselen en te kunnen hergebruiken. Hierbij zal de focus gelegd worden op het opzetten van een gegevensuitwisseling tussen o.a. steden/gemeenten en debiteuren. Doelgroep Iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp en wil deelnemen. In het bijzonder wanneer uw organisatie zelf gegevens omtrent schuldvordering en debiteuren capteert, bezit, verwerkt, gebruikt en/of wenst te gebruiken is uw deelname belangrijk. Samen met alle stakeholders worden de use cases en gegevens gestandaardiseerd. Door de semantische stromen te verduidelijken worden de gegevens begrijpelijk, vindbaar en beter verbonden met andere gegevensbronnen. Meer info over OSLO vindt u op https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/onze-oplossingen/oslo Tijdens dit traject worden 4 werkgroepen gepland. Hieronder vindt u een overzicht van de data voor de werkgroepen. Als u geïnteresseerd bent in deelname, klik dan op onderstaande links.