VRT - de openbare omroep
De Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie, afgekort VRT, is de openbare omroep voor radio en televisie in Vlaanderen.
Openbare opdracht
Als openbare omroep heeft de VRT een openbare opdracht(opent in nieuw venster). Deze openbare opdracht zit vervat in het Mediadecreet van 27 maart 2009.
De VRT moet volgens die openbare opdracht:
- een zo groot mogelijk aantal mediagebruikers bereiken
- voor een kwalitatief hoogstaand aanbod zorgen in de sectoren informatie, cultuur, educatie en ontspanning
- bijdragen tot de ontwikkeling van de identiteit en diversiteit van de Vlaamse cultuur
- programma's maken voor een breed en algemeen publiek, maar ook voor een nichepubliek
Naast de bepalingen van het mediadecreet sluit de VRT elke vier jaar een beheersovereenkomst(opent in nieuw venster) met de Vlaamse overheid. De Beheersovereenkomst 2021 – 2025 tussen de Vlaamse Gemeenschap en de VRT bepaalt het kader waarbinnen de openbare omroep in de periode 2021-2025 haar opdracht zal vervullen.
De missie van de VRT is te informeren, inspireren en verbinden. De publieke omroep wil de Vlamingen verrijken en de Vlaamse samenleving versterken.
Aanbod
De VRT heeft een brede merkenportefeuille waarvoor ze autonoom verantwoordelijk is. De merken focussen in hun aanbod op de publieke opdracht, elk voor hun doelgroep of specifiek domein. Centraal staan informatie, cultuur en educatie. Een overzicht van het aanbod van de VRT(opent in nieuw venster) vindt u op de website.
Vragen
De VRT communiceert open en transparant over haar programma's, de diensten die ze verleent en het beleid dat ze hanteert.
Wilt u de VRT een vraag stellen, dan kunt u terecht bij de klantendienst van de VRT: De klantendienst stelt een ruime databank aan vragen en antwoorden(opent in nieuw venster) ter beschikking via de website.
Vindt u het antwoord op uw vraag niet in die databank, dan kunt u contact opnemen via het contactformulier(opent in nieuw venster).
Klachtenbehandeling
VRT vindt het belangrijk om uw klachten over haar aanbod en netten te kennen.
Klachtenprocedure VRT
Een klacht aan VRT overmaken doet u als volgt:
- U vult de verplichte velden van het contactformulier(opent in nieuw venster) in.
U ontvangt een bevestigingsmail binnen 24 uur na uw klacht. Zo niet, dan moet u opnieuw uw klacht registreren. - U Stuurt een mail naar klachtenprocedure@vrt.be(opent in uw e-mail applicatie)
De VRT beantwoordt klachten volgens het Bestuursdecreet..
- U vult de verplichte velden van het contactformulier(opent in nieuw venster) in.
Vlaamse Ombudsdienst
Gaat u niet akkoord met het antwoord van VRT, dan kunt u met uw klacht terecht bij de Vlaamse Ombudsdienst.