Vervoerregio Waasland
In 2018 besliste de Vlaamse overheid dat gemeentebesturen meer zelf kunnen beslissen hoe ze hun mobiliteit organiseren. Omdat verkeer niet stopt aan de grens van een gemeente werd Vlaanderen opgedeeld in 15 vervoerregio’s. In die vervoerregio’s werken verschillende gemeenten samen aan een mobiliteitsplan, specifiek voor die regio. Vervoerregio Waasland is één van die regio’s.
Regionaal Mobiliteitsplan
Op 6 februari 2024 heeft de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters het Regionaal Mobiliteitsplan voor de vervoerregio Waasland officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 25 januari 2024 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Waasland uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid, de provincie, de NMBS en Infrabel. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.
Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:
Over de vervoerregio Waasland
De Vervoerregio Waasland is 430 km2 groot en telt negen gemeenten: Kruibeke, Lokeren, Moerbeke, Sint-Gillis-Waas, Sint-Niklaas, Stekene, Temse, Waasmunster en Zele. In het gebied wonen ongeveer 244.000 mensen. Er zijn 95.000 arbeidsplaatsen.
Het is best druk in en rond Sint- Niklaas en Temse en op de as van Lokeren naar Zele. Het zijn dan ook aantrekkingspolen die zorgen voor heel wat heen-en-weerverkeer in het Waasland. Een groot deel van het ‘landelijke’ Waasland, met verschillende uit de kluiten gewassen gemeenten, richt zich ook op Sint- Niklaas en op Lokeren.
Het Waasland ligt tussen de steden Antwerpen en Gent. Heel wat oost-westgerichte infrastructuren doorkruisen de regio. Dat zijn niet alleen autowegen, maar ook waterwegen, fietssnelwegen en een spoorlijn.
De Waaslandhaven zorgt voor heel wat verkeer van mensen en goederen. Dat verkeer verloopt vandaag grotendeels via de weg. De grote drukte op de snelwegen en de concentratie van wegen richting Antwerpen zorgen dat steeds meer chauffeurs van personen- en vrachtwagens, de snelweg verlaten en andere routes uitproberen. Ze zoeken met andere woorden de ‘binnenwegen’ op tussen de E17 en de Waaslandhaven. Deze reflex levert bijzonder veel verkeersoverlast op doorheen onze regio.
Documenten
- Stap ->
Huishoudelijk reglement(PDF bestand opent in nieuw venster)
Participatietraject(PDF bestand opent in nieuw venster)
Stakeholdersanalyse(PDF bestand opent in nieuw venster) (volgens goedkeuring Vervoerregioraad 24/10/2019)
Stakeholderanalyse - aanvulling MER(PDF bestand opent in nieuw venster) (volgens goedkeuring Vervoerregioraad 24/02/2022)
- Stap ->
Openbaar vervoerplan - oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota bijlage 1(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota bijlage 2(opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota bijlage 3(PDF bestand opent in nieuw venster)
Voorkeursscenario: ontwerp OV-plan(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijkomende budgetten Vervoer op Maat(PDF bestand opent in nieuw venster)
Toelichting Hoppinpunten en VoM-haltes(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslagen vervoerregioraad Waasland
- Stap 2020
Verslag VVR Waasland - 14 mei 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 11 juni 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 25 juni 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 15 juli 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 27 augustus 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 29 oktober 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 10 december 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2021
Verslag VVR Waasland - 11 februari 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 22 april 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 17 juni 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 23 september 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 25 november 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2022
Verslag VVR Waasland - 24 februari 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 28 april 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 23 juni 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 15 september 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 13 december 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2023
Verslag VVR Waasland - 16 februari 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 23 maart 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 27 april 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 1 juni 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 29 juni 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 14 september 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Waasland - 30 november 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Participatietraject
- Stap 17/122019
Peergroupsessie vervoer op maat - mobiliteitsbeperking
- Stap 28/22020
Startmoment stakeholder feedback regionale uitdagingen
- Stap 8/52020
Stakeholderoverleg openbaar vervoer
- Stap 10/62020
Peergroupsessie vervoer op maat - jongeren
- Stap 17/62020
Stakeholdermeeting woonwerk en goederenvervoer
- Stap 20/112020
Stakeholdermeeting regionaal mobiliteitsplan
- Stap 31/32022
Stakeholdersessie milieu
- Stap 28/22023
Het doel van de sessie was om de stakeholders inzicht te geven in de actieprincipes van het regionaal mobiliteitsplan voor de Vervoerregio Waasland, en hen de gelegenheid te geven om vragen te stellen, opmerkingen te geven, bezorgdheden te delen, …
Verslag infosessie stakeholders(PDF bestand opent in nieuw venster)
Plan-Mer
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Waasland wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
Nota Inhoudsafbakening (NIA) voor adviesronde
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Waasland op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Adviesronde NIA: adviezen van de adviesinstanties
Vervoerregio Waasland verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 29 september 2022 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving (GOP en BJO) en Vlaamse Milieumaatschappij (Team Luchtbeleid)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Hulst(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Lokeren(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies provincie Zeeland(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Terneuzen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Vlaamse Milieumaatschappij (Team Watertoets)(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bundeling en verwerking van de adviezen
Nota Inhoudsafbakening (NIA) na adviesronde
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Kwaliteitsbeoordeling van de Nota Inhoudsafbakening door Team Omgevingseffecten
Het Team Omgevingseffecten (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Waasland.
Ontwerp Plan-Mer
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-MER opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team Omgevingseffecten op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
Openbaar onderzoek en adviesvraag aan adviesinstanties
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER gingen samen in openbaar onderzoek van 4 september 2023 tot 2 november 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 5 augustus 2023 t.e.m. 2 november 2023.
Verwerking adviezen
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER aangepast.
Kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER door Team Omgevingseffecten
Op 17 januari 2024 gaf het Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Waasland.
Kwaliteitsbeoordeling Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verklaring bij het Plan-MER
Vragen?
Stel uw vraag via vervoerregio.waasland@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)