Thema's
Het strategische beleidsplan en de bijhorende acties van de vervoerregio Vlaamse Ardennen zijn opgedeeld in 6 thema’s. Samen vormen ze de bouwstenen van de visie in het Regionaal Mobiliteitsplan.
Fiets
De vervoerregio Vlaamse Ardennen gelooft sterk in het potentieel van de (elektrische) fiets. We willen het bestaande fietsroutenetwerk verbeteren alsook de kernen en steden via veilige, overzichtelijke en comfortabele fietswegen met elkaar verbinden. We denken in dit verband aan de fietssnelwegen, die vooral belangrijk zijn voor lange afstanden van en naar werk. Maar we denken ook aan de andere fietsroutes, zoals fietswegen die gebruikt worden om naar school of werk te gaan over de gemeentegrenzen heen of binnen de eigen gemeente.
Verder wensen we voldoende fietsstallingen op geschikte plaatsen, die comfortabel zijn en bij voorkeur beveiligd, zeker waar fietsen vaak langere tijd blijven staan. We willen het aantal deelfietsen en hun gebruik verhogen, en elektrisch fietsen stimuleren. In onze heuvelachtige regio kan de elektrische fiets een middel zijn om meer mensen uit de auto te halen.
Daarnaast willen we het fietsen op alle leeftijden aanmoedigen. We streven ernaar om kinderen en jongeren aan te leren hoe zich veilig met de fiets in het verkeer te begeven. Want jongeren die zich veilig voelen op de fiets zijn meer geneigd om zich ook later met de fiets te verplaatsen. Op termijn krijgen we zo meer mensen op de fiets. We willen het gebruik van de fiets ook stimuleren door onder andere deelfietsen te integreren in routeplanners en fietsroutekaarten te digitaliseren.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoernetwerk is vraaggericht opgebouwd: bus en trein worden vooral voorzien op plaatsen en momenten waar veel mensen er mogelijk gebruik van maken. Waar en wanneer de vraag naar vervoer beperkter is, kunnen mensen rekenen op openbaar vervoer op maat. Het netwerk is integraal en gelaagd, met het treinnet als de ruggengraat. Maar ook de bus speelt een belangrijke rol, zowel in aanvoer naar het treinnet als voor lokale verplaatsingen.
Eerder werd al een plan opgemaakt om het openbaar vervoer op korte termijn beter te organiseren. Ook op langere termijn willen we het openbaar vervoer verder versterken. Het spreekt voor zich dat we ons ook engageren om het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk te maken. Niet alleen de bussen of treinen zelf, maar ook de haltes, de stations, de perrons en de routes ernaartoe. Verder wensen we zowel het treinverkeer als het busverkeer uitstootvrij te maken.
De NMBS en De Lijn organiseren het openbaar vervoer. Maar ook hier is samenwerking met lokale besturen en andere partners van groot belang om kwalitatief vervoer aan te bieden.
Combimobiliteit en Hoppinpunten
De vervoerregio Vlaamse Ardennen streeft naar meer combimobiliteit, dus het gebruiken van verschillende vervoersmiddelen voor onze verplaatsingen. Hoppinpunten spelen hierbij een belangrijke rol. Dit zijn punten waar mensen gemakkelijk van het ene vervoermiddel op het andere kunnen overschakelen: fiets of deelfiets, wagen of deelwagen, bus, trein, …
Het aanleggen van vlot toegankelijke Hoppinpunten aan de belangrijkste stations en bushaltes maakt het voor de gebruiker gemakkelijker om steeds het vervoermiddel te kiezen dat het meest geschikt is voor zijn of haar verplaatsing.
We zetten ook ruim in op deelsystemen. Deze zijn immers dag en nacht beschikbaar, ook wanneer er minder of geen regulier openbaar vervoer is. De vervoerregio kiest voor zowel elektrische deelfietsen als deelwagens.
Gemotoriseerd verkeer: personenverkeer
Het regionaal mobiliteitsplan bevat een kaart die alle wegen indeelt volgens hun gebruik dat we voor ogen zien. Aan de rand van onze regio bevinden zich de E17 en de E40. Dit zijn de enige verbindingswegen op (inter)nationaal of interregionaal niveau. Voor doorgaand verkeer voorzien we verder de regionale wegen en meerdere interlokale wegen. Enkel plaatselijk verkeer komt op de lokale wegen.
Voor elk type weg streven we naar een inrichting of herinrichting volgens het gewenste gebruik, en in lijn met algemeen aanvaarde voorschriften. De wegen voor doorgaand verkeer zijn of dienen (her)aangelegd te worden om auto’s (en vrachtwagens) vlot te laten doorrijden. Lokale wegen krijgen daarentegen een inrichting die sluipverkeer zo veel mogelijk tegengaat. We wijzen aan elk type weg een maximaal toegelaten snelheid toe. Verder wensen we de veiligheid van de wegen te verbeteren, onder meer door de gevaarlijke punten weg te werken. En ook technologie en handhaving kunnen een steentje bijdragen.
Op vlak van parkeren streven we naar een doordacht beleid dat de kernen goed bereikbaar
maakt, vlot om door te rijden en leefbaar. Het aantal parkeerplaatsen, hun locatie en de tarieven kunnen hier een belangrijke rol in spelen.Logistiek en goederenvervoer
De vervoerregio Vlaamse Ardennen maakte een kaart met routes voor regionaal vrachtverkeer. Deze routes zorgen ervoor dat vrachtwagens op de wegen blijven die ervoor bestemd zijn. We wensen het gebruik van deze routes te stimuleren door middel van een aangepaste kilometerheffing, met tarieven die zo laag mogelijk zijn op wegen waar we vrachtwagens willen en hoger op de andere wegen. Verder wil de vervoerregio meer duurzaam goederenvervoer, vooral over water. De Schelde biedt hier de meeste kansen.
Flankerend beleid
De vervoerregio stelt ook een flankerend beleid voor, met tal van acties die hier ondergebracht kunnen worden. Slimme systemen om ons gemakkelijk en flexibel te verplaatsen, bijvoorbeeld. Of een parkeerbeleid dat mensen stimuleert om zich in kernen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te verplaatsen.
Ook hoog op de agenda staat het betaalbaar houden van mobiliteit, voor iedereen.
Verder denken we aan campagnes om meer mensen op de fiets of het openbaar vervoer te krijgen. We streven naar steeds meer voertuigen zonder uitstoot, ook voor goederenvervoer en openbaar vervoer. Handhaving op vlak van snelheid moet dan weer de veiligheid verhogen.