Vervoerregio Oostende
In 2018 besliste de Vlaamse overheid dat gemeentebesturen meer zelf kunnen beslissen hoe ze ‘hun’ mobiliteit organiseren. Maar omdat verkeer natuurlijk niet stopt aan de grens van een gemeente werd Vlaanderen hiervoor opgedeeld in 15 zogenaamde vervoerregio’s. In deze vervoerregio’s of VVR’s werken verschillende gemeenten samen een mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio. Vervoerregio Oostende is één van die regio’s
Regionaal Mobiliteitsplan
Op 10 februari 2024 heeft de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Oostende officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 26 januari 2024 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Oostende uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid en de provincie. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.
Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:
- Definitieve goedkeuring regionaal mobiliteitsplan(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Visienota(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Actietabellen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Vrachtroutenetwerk(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Wegencategorisering(PDF bestand opent in nieuw venster)
Over de Vervoerregio Oostende
De Vervoerregio Oostende is een boeiende regio met een speciale uitdaging. De kustgemeenten Koksijde, Middelkerke, Bredene, De Haan en de steden Nieuwpoort en Oostende lokken heel wat toeristen en dit zorgt voor een bijzondere dynamiek. Centrumstad Oostende is daar bovenop ook het economisch knooppunt van de regio. De stad beschikt over een zeehaven, een luchthaven en een terminusstation.
In het open achterland - achter de drukke kuststrook – vind je de kleinere steden en gemeenten: Oudenburg, Gistel en Ichtegem.
De autosnelwegen E40 en A10 doorkruisen de regio, net als de spoorlijn Brussel-Oostende en het kanaal Gent-Oostende. Parallel aan de kust liggen de Koninklijke Baan en de Kusttramlijn. De regio heeft ook een aantal belangrijke gewestwegen zoals de drukke verkeersas Torhout – Gistel - Oostende.
Het is een regio met veel verloop en beweging.
De Vervoerregio Oostende telt buiten het toeristisch seizoen 188.160 inwoners. Maar tijdens weekends en vakantieperiodes wordt dit een veelvoud. Mensen komen van heinde en ver naar deze regio. Bovendien grenst deze regio aan andere vervoerregio’s waardoor ook rekening moet gehouden worden met vervoerregio-overschrijdende zaken.
De vervoerregio Oostende werkt een integrale visie op mobiliteit voor de regio uit. Als eerste stap daarin werd het openbaar vervoer hertekend. Hieronder lichten we de belangrijkste elementen uit dat plan voor u toe.
Officiële documenten
- Stap ->
- Oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster) (versie 24 april 2020)
- Visienota(PDF bestand opent in nieuw venster) (versie januari 2023)
- Actietabellen(PDF bestand opent in nieuw venster) (versie januari 2024)
- Vrachtroutenetwerk(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Wegencategorisering(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Definitieve goedkeuring regionaal mobiliteitsplan(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap ->
De vervoerregio Oostende heeft op vrijdag 13 november 2020 het nieuwe vervoerplan voor de regio definitief goedgekeurd. De Lijn en de Vlaamse overheid nemen de implementatie van dit plan nu verder op zich..
Openbaar vervoerplan(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - bijlage 1: kaarten KN-AN(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - bijlage 2: bundeling kaarten(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - bijlage 3: overzicht KN-AN(Excel bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - bijlage 4: initiatieven ‘vervoer op maat’(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - stadsnet(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslagen vervoerregioraad Oostende
- Stap 2019
- Stap 2020
Verslag VVR Oostende - 21 februari 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 24 april 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 20 mei 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 26 juni 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 17 juli 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 13 november 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 18 december 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2021
- Stap 2022
Verslag VVR Oostende - 25 februari 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 29 april 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 3 juni 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 1 juli 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 30 september 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 23 december 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2023
Verslag VVR Oostende 3 februari 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende 31 maart 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 2 juni 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 30 juni 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 20 oktober 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag VVR Oostende - 24 november 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
Participatietraject
- Stap 10/102019
Peergroepsessie met mensen met mobiliteitsbeperking
Mensen met een mobiliteitsbeperking en vertegenwoordigers van organisaties die het voor hen opnemen gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.
- Stap 10/102019
Peergroepsessie met jongeren
Jongeren gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.
- Stap 10/22020
Startmoment met raadsleden en met stakeholders
Op een startmoment kregen stakeholders en raadsleden informatie over de doelstellingen van de vervoerregio en het verloop van het beleidsplantraject.
- Stap 4/52020
Stakeholderoverleg openbaar vervoerplan
Stakeholders werden geïnformeerd over het OV-plan en konden feedback geven op de verschillende initiatieven en acties.
- Stap 9/72020
stakeholdersoverleg mobiliteit
- Stap 10/72020
Online bevraging burgers
Via sociale media en andere kanalen werden burgers uitgenodigd om een enquête in te vullen over mobiliteit.
- Stap 18/82020
infomoment raadsleden openbaar vervoerplan
- Stap 17/112020
Gesprek stakeholders over beleidsrichtingen thema ruimte
- Stap 10/122020
Gesprek stakeholders over beleidsrichtingen thema fiets, parkeren en toegankelijkheid
- Stap 1/32023
Bevraging gemeentelijke adviesraden
- Stap 3/102023
Infocafé burgers en stakeholders n.a.v. openbaar onderzoek
Plan-Mer
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Oostende wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Oostende op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Vervoerregio Oostende verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 15 februari 2023 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Onroerend Erfgoed(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Blankenberge(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Bredene(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving VMM(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Jabbeke(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies VMM Watertoets(PDF bestand opent in nieuw venster)
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Het Team Mer (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Oostende.
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-MER opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team MER op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER gingen samen in openbaar onderzoek van 4 september 2023 tot en met 2 november 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 5 augustus 2023 tot en met 2 november 2023.
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER aangepast.
Op 10 januari 2024 gaf het Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Oostende.
Kwaliteitsbeoordeling Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
Heeft u vragen voor ons?
Stel uw vraag via vervoerregio.oostende@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
Contact
VERVOERREGIO OOSTENDE | |
---|---|
VAC Brugge Koning Albert I-laan 1-2 8200 Brugge T 050 24 80 40 vervoerregio.oostende@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | |
Voorzitters | |
Lieven Van Eenoo Gauthier Defreyne | |
Team MOW | |
Sofie De Meulenaere T 050 24 80 41 sofie.demeulenaere@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Mobiliteitsbegeleider |
Sylvie De Cloedt T sylvie.decloedt@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Regiomanager |
Anneleen De Schrijver T 059 56 53 05 anneleen.deschrijver@delijn.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Lijn Vervoerregiomanager |
Sven Hoverbeke T 059 56 53 07 sven.hoverbeke@delijn.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Lijn Vervoerregiodeskundige |
Nico De Ruyter T 059 29 59 31 nico.deruyter@vlaamsewaterweg.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Vlaamse Waterweg nv Districtshoofd Kanalen West |