Historiek
Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Limburg aan de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan. Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat Regionaal Mobiliteitsplan.
Processchema en participatietraject opmaak Regionaal Mobiliteitsplan (2019-2024)
- Stap 19/42024
In uitvoering van het recentelijk goedgekeurd Regionaal Mobiliteitsplan organiseerde de Vervoerregio Limburg een inspiratiedag over het ‘Parkeerbeleid van de Toekomst’. Een goed georganiseerd gedifferentieerd parkeerbeleid is immers de sleutel om een duurzame gedragsvergadering te realiseren. Tijdens de inspiratiedag werden concrete handvaten aangeboden om aan de slag te gaan.
Bekijk hier:
- Presentatie plenair gedeelte(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Presentaties workshops(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag workshops(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Visual Harvesting(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 11/122023
Op 11 december heeft de Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters het Regionale Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de Vervoerregio Limburg officieel goedgekeurd, nadat bij unanieme goedkeuring de Vervoerregioraad het plan op 27 november 2023 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de provincie uit en bevat concrete acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de Limburgse steden, gemeenten en de provincie. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de Limburger zelf werkten hieraan mee.
Bijlagen:
- Regionaal Mobiliteitsplan VVR Limburg(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 2 : Rapportage Modeldoorrekening(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 3a : Strategische Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 3b : Samenvatting Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 27/112023
Tijdens de vervoerregioraad van 27 november 2023 werd de Hoppinkaart 4.0 goedgekeurd. Vanaf nu kunnen de gemeenten voor deze hoppinpunten een subsidie aanvragen.
Bekijk:
- Stap 17/42023
Op 17 april 2023 werd het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 (RMP) unaniem voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad van Vervoerregio Limburg. Dit RMP omvat een beleidsplan alsook een actieplan om dit beleidsplan naar uitvoering te brengen. Het beleidsplan werd opgebouwd rond het beleidsscenario en met de doelen en ambities die in de synthesenota werden vastgelegd. Het RMP 2030-2050 zal Vervoerregio Limburg in staat stellen om de modal shift van 40/60 te realiseren en eveneens het aantal voertuigkilometers maximaal te verminderen. Dit is een grote en mooie stap vooruit, waarvoor wij ook iedereen die hieraan bijgedragen heeft willen bedanken.
Bekijk:
Regionaal Mobiliteitsplan - Duurzaam Beleidsscenario(PDF bestand opent in nieuw venster)
Regionaal Mobiliteitsplan - Bijlage Studie Doorrekeningen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 1/22023
Het regionaal mobiliteitsplan 2030-2050 moet van Limburg één van de meest duurzame provincies ter wereld maken. Om dit waar te maken, werd in 2019 vervoerregio Limburg opgericht. Hierin werken we intussen 3 jaar hard aan het plan om dit doel na te streven. Na 3 jaar kunnen we dan ook stellen dat we stillaan de eindmeet in zicht hebben. Zo werd er intussen een beleidsscenario opgemaakt met een bijhorende actielijst. Samen met geïnteresseerde burgers en stakeholders werd dit scenario bekeken en werden opmerkingen verzameld. Deze input wordt nu meegenomen naar de finale afwerken die spoedig aan de vervoerregioraad en minister wordt voorgelegd ter goedkeuring, waarna ook een openbaar onderzoek van start zal gaan.
Bekijk hier:
Presentatie Mobiliteitscafés(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag Mobiliteitscafés(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 19/122022
De synthesenota van het regionaal mobiliteitsplan Limburg werd op 25 oktober 2021 unaniem goedgekeurd door de leden van de vervoerregio Limburg. Deze synthesenota vormt een gedragen visie wat betreft doelen en ambities voor de vervoerregio Limburg en de bouwstenen die hieraan bijdragen. Verder legt het de kansrijke scenario’s vast die het startpunt vormen om kennis te vergaren en zo een beleidsscenario te bouwen in de volgende fase. Deze kansrijke scenario’s werden de daaropvolgende maanden door het verkeerscentrum gemodelleerd, om te onderzoeken of de scenario’s de doelstellingen, zoals o.a. de realisatie van de 40/60 modal shift behalen en het verminderen van het aantal voertuigkilometers met 15%. Op basis daarvan werd een voorkeursscenario ontwikkeld, namelijk het beleidsscenario. Dit beleidsscenario werd nu toegevoegd aan de synthesenota en unaniem goedgekeurd op 19 december 2022.
Bekijk:
Regionaal Mobiliteitsplan - synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijlage 1: Kritische Prestatie-indicatoren(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijlage 2: Maatregelen scenario’s en resultaten MOVE meter(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 7/92022
Op 7 september 2022 vond het Mobiliteitsatelier plaats van de vervoerregio Limburg. Dit event stond in het teken van “gedragsverandering”. Het was een afwisselend en actief programma met boeiende sprekers en interactieve werksessies. Met een opkomst van meer dan 100 personen, een goede sfeer, inspirerende sprekers en een goede dynamiek was dit een zeer geslaagde namiddag.
Bekijk hier het verslag:
Presentatie Mobiliteitsatelier(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag Mobiliteitsatelier(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 28/62022
Tijdens de vervoerregioraad van 28 juni 2022 werd de Hoppinkaart 3.0 goedgekeurd. Vanaf nu kunnen de gemeenten voor deze hoppinpunten een subsidie aanvragen.
Bekijk:
- Stap 25/102021
De synthesenota van het regionaal mobiliteitsplan Limburg werd op 25 oktober 2021 unaniem goedgekeurd door de leden van de vervoerregio Limburg. Deze synthesenota vormt een gedragen visie wat betreft doelen en ambities voor de vervoerregio Limburg en de bouwstenen die hieraan bijdragen. Verder legt het de kansrijke scenario’s vast die het startpunt vormen om kennis te vergaren en zo een beleidsscenario te bouwen in de volgende fase. De kansrijke scenario’s zullen in de volgende maanden door het verkeerscentrum gemodelleerd worden, om te onderzoeken of de scenario’s de doelstellingen, zoals o.a. de realisatie van de 40/60 modal shift behalen. Op basis van de resultaten van de doorrekeningen zal er in de schoot van de vervoerregioraad een voorkeursscenario ontwikkeld worden. Dit voorkeursscenario zal ook onderwerp uitmaken van later te organiseren openbaar onderzoek in het kader van de Mer-procedure.
Bekijk:
Regionaal mobiliteitsplan Synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijlage 1: Kritische Prestatie-Indicatoren(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijlage 2: Maatregelen scenario’s en resultaten MOVE meter(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 27/92021
Binnen het Nieuwe Openbaar Vervoerplan 2021 nemen de Hoppinpunten een belangrijke rol op om de overstap naar Vervoer op Maat te faciliteren. Voor de Vervoerregio Limburg worden er op 17 Hoppinpunten deelfietsen voorzien. Tijdens de vervoerregioraad van 27 september 2021 werd de Unieke Verantwoordingsnota van deze 17 Hoppinpunten unaniem goedgekeurd. Deze nota beschrijft de prestatie-eisen per type Hoppinpunt waaraan minimaal dient voldaan te worden volgens het BVR en geeft daarbij de kostenraming en de eraan gekoppelde subsidies weer.
Bekijk:
Unieke Verantwoordingsnota Hoppinpunten(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 14/62021
Op 14 juni 2021 organiseert de Vervoerregio Limburg een creatieve online vervoerregiodag voor iedereen die zich wil informeren over én wil bijdragen aan een meer duurzame mobiliteit in Limburg.
Tijdens deze vervoerregiodag worden alle ideeën verzameld rond de kansrijke scenario’s die in het toekomstige Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 in de vervoerregio Limburg worden uitgewerkt om een kwaliteitssprong te maken in de mobiliteitsnetwerken.
Bekijk:
Vervoerregiodag Limburg Brochure Scenario’s RMP(PDF bestand opent in nieuw venster)
Vervoerregiodag Limburg Verslag(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 8/62021
Afstemmingsoverleg Beleidsplan Ruimte Limburg – Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050
- Stap 26/52021
Logistiek platform: Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050
- Stap 17/52021
Inspiratiesessie thema Gedrag
- Stap 29/32021
De vervoerregio Limburg heeft op 29 maart 2021 de uitwerking van de reizigerstarieven van het vervoer op maat en de tarieven voor het doelgroepenvervoer unaniem goedgekeurd.
Deze tarieven zijn voorlopig vastgesteld, in afwachting van de afstemming op Vlaams niveau.
Bekijk:
Reizigerstarieven en doelgroepenvervoer(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 1/32021
Tijdens de vervoerregioraad van 1 maart 2021 werden de lokale Hoppinpunten vastgelegd. Daarnaast werd ook beslist om in 17 Hoppinpunten in 17 gemeenten een back-to-one deelfietssysteem te installeren (waarbij u de deelfiets terugbrengt naar uw oorspronkelijk vertrekpunt). De locaties werden gekozen op basis van het vervoerspotentieel. Daaruit is de Hoppinkaart 2.0 voortgekomen. Na evaluatie kunnen bijkomende locaties worden toegevoegd.
Bekijk:
- Stap 1/32021
De vervoerregio Limburg heeft op 1 maart 2021 de verdere concretisering van het vervoer op maat unaniem goedgekeurd. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet om het nieuwe openbaar vervoersysteem in te voeren.
Bekijk:
“Deze documenten dateren van 2021. Voor recentere info en vragen verwijzen wij u graag door naar De Lijn: vervoerregio.limburg@delijn.be(opent in uw e-mail applicatie) “
- Stap 11/22021
Stakeholdersoverleg (Nederlandse instanties): Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050
- Stap 29/12021
Stakeholdersoverleg: Vervoer Op Maat
- Stap 25/12021
Stakeholdersoverleg: Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050
- Stap 15/122020
Logistiek platform: opmaak bouwblokken
- Stap 14/122020
Tijdens de vervoerregioraad van 14 december 2020 werd de Hoppinkaart 1.0(PDF bestand opent in nieuw venster) voor de korte termijn goedgekeurd. Vanaf nu kunnen de gemeenten voor deze hoppinpunten een subsidie aanvragen.
- Stap 26/102020
Het openbaar vervoerplan 2021 werd op 26 oktober 2020 definitief goedgekeurd door de vervoerregioraad. Daarmee zijn het kernnet en het aanvullend net (inclusief de haltelocaties) gefinaliseerd en werd het kader voor Vervoer op Maat bepaald. De gedetailleerde uitwerking voor Vervoer op Maat krijgt de komende maanden nog verder vorm.
Bekijk:
- Openbaar vervoerplan 2021 - hoofddocument(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Openbaar vervoerplan 2021 - bijlagenboek(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Openbaar vervoerplan 2021 - lijnennetkaart(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Openbaar vervoerplan 2021 - kaart met haltes en mobipunten(PDF bestand opent in nieuw venster)
- De schematische voorstelling (kernnet/aanvullend net)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 12/102020
Online Ideation
- Stap 28/82020
Logistiek platform: visie
- Stap 3/72020
Logistiek platform: focusbepaling
- Stap 15/62020
De vervoerregio Limburg is volop bezig met het opstellen van een plan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie voor alle vervoermiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. Voor dat regionaal mobiliteitsplan werd op 15 juni 2020 tijdens de Vervoerregioraad Limburg de oriëntatienota goedgekeurd.
Nu gaat de 2de fase van start: de synthesefase.
Bekijk:
bijlage 1: bouwstenen verkeersmodel(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 2: methodiek mobiliteitsmagneten(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 3: methodiek voorzieningen(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 4: kaarten voorzieningen(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 5: inventarisatie plannen en studies(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 7: HB-patronen (fiets boven 20)(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 7: HB-patronen (alles boven 300)(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 7: HB-patronen (alles boven 2500)(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 7: HB-patronen (alles boven 5000)(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 7: HB-patronen (alles boven 10.000)(PDF bestand opent in nieuw venster)
bijlage 8: lijst van afkortingen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 15/62020
Vervoerregio Limburg heeft op 15 juni 2020 het korte termijnplan voor alle reguliere buslijnen van het openbaar vervoer voorlopig vastgesteld. Het plan wordt definitief afgeklopt eind oktober en treedt in werking in december 2021. De komende maanden wordt het plan voorgesteld aan stakeholders en gemeenteraadsleden en zal er verder gewerkt worden aan de invulling van vervoer op maat.
Bekijk:
- Stap 2/62020
Vervoerregiodag Limburg
- Stap 21/22020
Persmoment startdag
- Stap 22/12020
Stakeholdersoverleg Trein-Tram-Bus: Openbaar Vervoerplan 2020
- Stap 7/12020
Stakeholdersoverleg SERR: Openbaar Vervoerplan 2020
- Stap 6/12020
Themadag Vervoer Op Maat
Plan-MER (2022-2023)
De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team Mer (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.
- Stap 22/112023
Op 22 november 2023 gaf het Team Mer een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-Mer van de vervoerregio Limburg.
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-Mer aangepast.
- Stap 31/52023
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-Mer gingen samen in openbaar onderzoek van 31 mei 2023 tot 29 juli 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 19 mei 2023 tot 16 augustus 2023.
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-Mer opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team Mer op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
- Stap 21/92022
Het Team Mer (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Limburg.
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
- Stap 25/52022
Vervoerregio Limburg verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 25 mei 2022 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- NIALimburg_advies_Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Borgloon(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Departement Omgeving (Team Mer)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Departement Omgeving (Afdeling GOP en Afdeling BJ0) & Vlaamse Milieumaatschappij (Team Luchtbeleid) (PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Genk(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Hasselt(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Hechtel-Eksel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Landen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Maasmechelen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Provincie Antwerpen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Provincie Limburg BE(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Provincie Limburg NL(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Provincie Vlaams-Brabant(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Service public de Wallonie(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Tongeren(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_TreinTramBus(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Vlaamse Adviesraad Handicap (NOOZO)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Vlaamse Milieumaatschappij (Team Watertoets)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Vlaamse Waterweg(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Wellen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIALimburg_advies_Zonhoven(PDF bestand opent in nieuw venster)
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Limburg op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.