Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Leuven
Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Leuven aan een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP). Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat RMP.
Documenten RMP (2020-2023)
Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (oriëntatienota), synthesefase (visienota) en eindfase (Regionaal Mobiliteitsplan).
- Stap 2/52024
Op 2 mei 2024 heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Leuven officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 25 april 2024 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Leuven uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid en de provincie. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.
Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:
Regionaal Mobiliteitsplan - beleidsplan(PDF bestand opent in nieuw venster)
Regionaal Mobiliteitsplan - samenvatting(PDF bestand opent in nieuw venster)
In de tweede fase – de synthesefase – bepalen we de doelstellingen en schetsen we het gewenste toekomstscenario. Dat doen we samen met de gemeenten en de regionale beleidsactoren, met input van burgers en stakeholders. Het resultaat wordt gebundeld in de synthesenota, die zal bestaan uit 2 elementen: de visienota en de netwerken.
De visienota geeft aan welke richting we uit willen als vervoerregio. Die visienota zal als basis dienen voor het milieuonderzoek. Het is belangrijk om voor de verdere uitwerking van het RMP en dus ook het opmaken van het actieplan te kunnen terugvallen op een solide, gedragen basis. Aangezien de visienota aangeeft hoe de vervoerregio de mobiliteit in de toekomst ziet, vormt het dus ook de basis voor het actieplan.
Het regionaal mobiliteitsplan legt de globale mobiliteitsvisie voor een lange termijn vast voor de vervoerregio, en dat voor alle vervoersmodi. Dit plan doet onder andere uitspraken over de belangrijke mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoernetwerk uit en werkt maatregelen uit voor de verbetering van de doorstroming, het verhogen van de verkeersveiligheid en het realiseren van een volwaardig fietsbeleid.
Oriëntatienota VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijlage beleidscontext oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Plan-MER (2022-2023)
De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg op 23 november 2023 een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team Mer (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.
- Stap 26/32024
Op 26 maart 2024 gaf het Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Leuven.
Kwaliteitsbeoordeling Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER aangepast.
Verwerking van de adviezen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 9/92023
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER gingen samen in openbaar onderzoek van 4 september 2023 tot 2 november 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 21 augustus 2023 tot 18 november 2023.
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Het Team MER (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Leuven.
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-MER opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team MER op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
- Stap 29/82022
Vervoerregio Leuven verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 29 augustus 2022 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Bierbeek(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving (afdeling GOB en BJO) en VMM (team Luchtbeleid)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Kortenberg(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Leefmilieu Brussel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Antwerpen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Vlaams-Brabant(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Steenokkerzeel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Tremelo(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies VVM Watertoets(PDF bestand opent in nieuw venster)
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Leuven op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Participatietraject (2019-2023)
Om een realistisch regionaal mobiliteitsplan uit te werken zijn ideeën, suggesties, visies, bekommernissen, enz. van onze stakeholders essentieel in het hele proces. Onder stakeholders verstaan we alle bij het mobiliteitsplan voor de Vervoerregio Leuven betrokken actoren, zowel georganiseerde als niet-georganiseerde. Een stakeholder kan met andere woorden een organisatie zijn die zich met mobiliteit bezig houdt, maar ook een gewone burger, een agentschap, …
In het proces voor de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan voorzien we vijf sporen waarlangs verschillende stakeholders geïnformeerd en betrokken worden. Bekijk hier het schematisch overzicht van de verschillende participatiemomenten(PDF bestand opent in nieuw venster).
- Spoor 1: Lokale en bovenlokale overheden: De lokale en bovenlokale overheden worden betrokken via de vervoerregioraad en werkbanken waar ruimte is voor diepgaander overleg.
- Spoor 2: Belangengroepen en middenveldorganisaties: De middenveldorganisaties en belangengroepen vormen onze ogen en oren op het terrein, hun lokale expertise is dus ook onmisbaar bij de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. Wie nauw betrokken wil worden, kan input geven tijdens de werkbanken. Wie enkel geïnformeerd wil worden, kan deelnemen aan de klankbordgroepen.
- Spoor 3: (Academische) Experten met bovenlokale kennis: Om de dynamiek te bevorderen, nodigen we experten uit. Deze experten zijn onafhankelijk van het studieteam en kunnen net zoals de belangengroepen en middelveldorganisaties deelnemen aan de werkbanken of de klankbordgroepen om vernieuwende ideeën en concepten aan te bieden en de discussies te voeden.
- Spoor 4: Het brede publiek: Om de noden en wensen van inwoners te kennen, organiseren we brede publieksmomenten. Het doel ervan is om inwoners te consulteren en informeren over het voorgestelde mobiliteitsbeleid. Dat doen we aan de hand van digitale en fysieke infosessies.
- Spoor 5: Gemeenteraadsleden: In het vijfde spoor betrekken we de gemeenteraadsleden van de Vervoerregio Leuven. De raadsleden worden geïnformeerd via nieuwsbrieven en we gaan in het najaar van 2022 met hen in gesprek.
- Doorlopend:
- nieuwsbrieven voor (boven)lokale overheden, belangengroepen en middenveldorganisaties, experten en gemeenteraadsleden.
- om de 2 à 3 maanden worden werkbanken georganiseerd voor lokale en bovenlokale overheden, belangengroepen en middenveldorganisaties en experten.
Slotevent
In onderstaand webinar hoor je meer over hoe het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan tot stand kwam, wat de krachtlijnen ervan zijn en welke stappen er nog te nemen zijn. Hier vind je ook een samenvatting van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan(PDF bestand opent in nieuw venster).
- Stap 4/102022
Gedurende vier avonden in oktober vonden infosessies plaats waarvoor raadsleden zich konden inschrijven. De doelstelling was om de gemeenteraadsleden enerzijds te informeren over de stand van zaken en het proces, maar anderzijds hen te raadplegen over de verschillende modi die besproken worden in het duurzaam scenario, namelijk fiets, openbaar vervoer, wegencategorisering en logistiek.
Lees hier het verslag over de infosessies met gemeenteraadsleden(PDF bestand opent in nieuw venster).
- Stap 24/12022
In de klankbordgroepen worden belangengroepen, middenveldorganisaties en experten met bovenlokale kennis uitgenodigd om zich te informeren over de vervoerregio.
(geen verslag beschikbaar)
- Stap 1/122020
De Vervoerregio Leuven wenst een regionaal mobiliteitsplan uit te werken met voeling met de realiteit. De ideeën, suggesties, visies, bekommernissen, enz. van alle belanghebbenden zijn dan ook essentieel in het hele proces. Van 1/12/2020 tot 30/04/2021 was er een interactieve video beschikbaar voor het brede publiek. Daarin werden de plannen voor het regionaal mobiliteitsplan verduidelijkt. Deze werd tussen 01/12/2020 en 30/04/2021 1812 keer bekeken.
- Stap 15/112020
Tussen 15 november 2020 en 1 maart 2021 vulden maar liefst 1.580 inwoners en bezoekers van de Vervoerregio Leuven de online bevraging in. Op basis van de input van 1.580 inwoners en bezoekers van de Vervoerregio Leuven, kunnen we de scenario’s voor het regionale mobiliteitsplan nu verder uitwerken.
Bekijk hier de resultaten van de enquête(PDF bestand opent in nieuw venster). De rapportage vat de inzichten van alle respondenten per subregio samen.
- Stap 3/122020
In de klankbordgroepen worden belangengroepen, middenveldorganisaties en experten met bovenlokale kennis uitgenodigd om zich te informeren over de vervoerregio.
Bekijk hier het verslag van de derde klankbordgroep(PDF bestand opent in nieuw venster).
- Stap 11/62020
In de klankbordgroepen worden belangengroepen, middenveldorganisaties en experten met bovenlokale kennis uitgenodigd om zich te informeren over de vervoerregio.
Bekijk hier het verslag van de tweede klankbordgroep(PDF bestand opent in nieuw venster).
- Stap 10/22020
In de klankbordgroepen worden belangengroepen, middenveldorganisaties en experten met bovenlokale kennis uitgenodigd om zich te informeren over de vervoerregio.
Bekijk hier het verslag van de eerste klankbordgroep(PDF bestand opent in nieuw venster).
- Stap 19/112019
Openbaar vervoerplan (2019-2020)
Met de introductie van basisbereikbaarheid gaan we naar een vraaggericht openbaar vervoer : het aanbod wordt beter afgestemd op de vervoersvraag van de reiziger en op de reële vervoerstromen. Wat betekent dit nu? Basisbereikbaarheid gaat uit van het principe: het juiste vervoermiddel op het juiste tijdstip op de juiste plaats.
De vervoerregio Leuven heeft op 13 oktober 2020 het korte termijnplan vastgesteld voor alle buslijnen van het openbaar vervoer en het concept voor het vervoer op maat.
Basisnota OV-plan VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)
Netplan OV-plan VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)
Nachtnet OV-plan VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)
Schema OV regio VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)
Schema OV stadsnet VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)
VOM-nota OV-plan VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)
Schema VOM regio VVR Leuven(PDF bestand opent in nieuw venster)
Overzicht buslijnen OV-plan VVR Leuven(opent in nieuw venster)
De beschikbaarheid van vervoersmogelijkheden en goed uitgeruste knooppunten maken het mogelijk vlot te schakelen tussen verschillende vervoersmiddelen. Met dit plan bekomen we niet enkel een efficiënter openbaar vervoer maar wordt een eerste stap gezet richting de combinatie van vervoersmogelijkheden in een verplaatsingsketen (vb. openbaar vervoer, deelfietsen of taxi). Ze worden niet langer beschouwd als elkaars concurrent maar moeten elkaar juist aanvullen en op elkaar inspelen
Door het aanbod beter af te stemmen op de vraag, worden overvolle treinen op drukke assen en lege bussen in rustige woonwijken vermeden. Zo worden de vervoersmogelijkheden en financiële middelen op een efficiëntere manier ingezet.
Openbaar vervoerplan (korte termijn)
De Vervoerregio Leuven heeft de opdracht om een regionaal vervoerplan op te maken. Dit mobiliteitsplan heeft een tijdshorizon van tien jaar (2030). Maar we kijken ook nu al naar de korte termijn en buigen ons over de organisatie van het openbaar vervoer. Onder openbaar vervoer horen niet enkel de treinen en de bussen. Maar ook flextaxi’s, shuttles en marktbussen, deelfietsen en -auto’s en Hoppinpunten horen onder de noemer openbaar vervoer.
Wil je weten wat er reeds in 2022 in het straatbeeld zal veranderen? Kies een thema en bekijk de video.
- Stap 1
Deelwagens
- Stap 2
Deelfietsen
- Stap 3
Flextaxi's
- Stap 4
Shuttles
- Stap 5
Hoppinpunten
- Stap 6
Busnetwerk
Openbaar vervoerplan (lange termijn)
De ruimtelijke planprocessen zijn een leidraad voor de toekomstige ontwikkelingen rond het openbaar vervoerplan. Het gaat om de volgende processen: het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant, het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) en het strategisch project Regionet Leuven. Toch hebben we als Vervoerregio Leuven niet de ambitie om parallel aan hen een ruimtelijk beleid uit te werken. De toekomstige ruimtelijke context wordt uitgewerkt door de provincie Vlaams-Brabant en dient nog getoetst te worden aan de verwachtingen van de betrokken stakeholders van de Vervoerregio Leuven. Echter kan het openbaar vervoerplan (korte termijn) een aanknopingspunt zijn om het locatiebeleid te versterken door woningen, appartementen en voorzieningen te concentreren in de nabijheid van belangrijke haltes. Om er een samenhangende verhaal van te maken zal de Vervoerregio Leuven zo veel mogelijk afstemmen met deze lopende planprocessen.