Thema's
Om de doelstellingen en targets die de regio zichzelf stelt te bereiken, is een integrale mobiliteitstransitie nodig onder 3 pijlers: gedrag, ruimte en mobiliteitsaanbod. Het Regionaal Mobiliteitsplan bevat per pijler bouwstenen om dit te realiseren.
Gedrag – actief ondersteunen van gedragsverandering
De grootste winsten om niet duurzame verplaatsingen te reduceren, zit bij de jongeren en woon-werkverkeer. Vandaar krijgen deze doelgroepen de voorkeur om er een mentaal shift in het verplaatsingsgedrag te creëren. Naar de toekomst toe zullen recreatieve en winkelverplaatsingen zeer sterk toenemen. De regio zal een andere blik op mobiliteit stimuleren en prikkelen dit via informatiecampagnes, vorming en educatie, ambassadeurs en tussenpersonen.
Slim omgaan met parkeren vormt een belangrijke bouwsteen in de gedragsbeïnvloeding van de verkeersdeelnemer, zowel voor vracht- als personenverkeer.
Ook kiest de regio via het stimuleren van combimobiliteit om de gewenste gedragsverandering te ondersteunen. Van bezit naar gebruik, als trigger voor een andere blik op mobiliteit.
Ruimte en mobiliteit onlosmakelijk verbonden
Een resultaat uit eerdere samenwerkingen, reeds van voor de installatie van de vervoerregio, is de sterke doorvertaling van de link tussen het thema ruimte en mobiliteit.
Onder deze pijler staat het thema nabijheid centraal. Hoe korter de verplaatsingen, hoe aantrekkelijker fietsen en wandelen wordt. Ook openbaar vervoer kan dan veel efficiënter. De kernideeën uit de regionale ruimtelijke visie werden onder deze pijler uitgeschreven : verweving van functies in levendige kernen, verdichten op duurzame locaties, bewust omspringen met verharding en infrastructuur, … De mens staat centraal in onze openbare ruimte in plaats van de auto.
Mobiliteitsaanbod – naar een beter en omgevingsvriendelijk mobiliteitsaanbod
De derde pijler, het mobiliteitsaanbod, vertrekt vanuit deze leidende principes : realiseren van een performante ketting van verschillende vervoersmiddelen, uitwerken van goede infrastructuur voor alle modi uitgaande van het STO(e)P-principe, de gebruiker staat centraal en inzetten op innovatieve mobiliteitsoplossingen. Dit wordt vertaald naar bouwstenen per modi en netwerk.
Tenslotte bestaat het beleidsscenario uit bouwstenen die niet tot een bepaalde modi toe te wijzen zijn. Deze overkoepelende visies bestaan uit : Het uitbouwen van innovatieve mobiliteitssystemen, vergroenen voertuigenpark en netwerk aan laadvoorzieningen voorzien, toegankelijk inrichten van de openbare ruimte voor alle gebruikers