Historiek
Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Kortrijk aan een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP). Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat RMP.
Documenten RMP (2020-2023)
Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (oriëntatienota), synthesefase (visienota) en eindfase (Regionaal Mobiliteitsplan).
- Stap 22/32024
Op 22 maart 2024 heeft de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Kortrijk officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 15 maart 2024 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Kortrijk uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid en de provincie. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.
Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:
Onder visienota “Tijdens deze fase van het regionaal mobiliteitsplan werden de 5 strategische doelstellingen voor de regio uitgewerkt. Deze werden afgetoetst bij een grote groep actoren tijdens het mobiliteitsforum en via een bevraging van de gemeenteraadsleden in de regio.
De leidende principes gaven vervolgens een eerste algemene richting aan over hoe deze doelstellingen gerealiseerd kunnen worden.
Om het toekomstig beleid af te toetsen en te evalueren zijn de strategische doelstellingen in deze fase ook vertaald in concrete targets en indicatoren.
Om vervolgens te komen tot één of meer kansrijke scenario’s voor het realiseren van de voor de regio geformuleerde strategische mobiliteitsdoelstellingen is alle verzamelde input tijdens thematische werksessies met bovenlokale mobiliteitsactoren uit het middenveld, onderwijs, … en burgerbevraging, … vertaald naar een visie, bijhorende bouwstenen en samengebracht tot enkele onderzoeksscenario’s.
Deze fase resulteerde in de visienota en is gevalideerd op de vervoerregioraad van 18 februari 2022.
De eerste fase in de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan, de oriënteringsfase, onderzoekt waar de regio op dat moment staat en geeft een beeld van de kansen, opportuniteiten, zwaktes en bedreigingen. Dit resulteerde in oktober 2020 in een oriëntatienota.
- Oriëntatienota - Hoofdstuk 1(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Oriëntatienota - Hoofdstuk 2(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Oriëntatienota - Hoofdstuk 3(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Oriëntatienota - Hoofdstuk 4(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Oriëntatienota - Hoofdstuk 5(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Oriëntatienota - Hoofdstuk 6(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Oriëntatienota - Bijlagen(PDF bestand opent in nieuw venster)
Plan-MER (2022-2024)
De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg op 17 januari 2024 een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team MER (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.
- Stap 17/12024
Op 17 januari 2024 gaf het Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Kortrijk.
Kwaliteitsbeoordeling Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER aangepast.
- Stap 17/82023
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER gingen samen in openbaar onderzoek van 17 augustus 2023 tot 15 oktober 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 1 augustus 2023 tot 29 oktober 2023.
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
- Stap 18/12023
Het Team MER (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Kortrijk.
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-Mer opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team Mer op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
- Stap 12/92022
Vervoerregio Kortrijk verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 24 juni 2022 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- NIAKortrijk_advies_Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Departement Omgeving (Afdeling GOP en Afdeling BJO & Vlaamse Milieumaatschappij (Team Luchtbeleid)(PDF bestand opent in nieuw venster) met bijlagen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Departement Omgeving (Team Mer)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Izegem(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Kuurne(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Menen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Vlaamse Landmaatschappij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Wortegem-Petegem(PDF bestand opent in nieuw venster)
- NIAKortrijk_advies_Zwevegem(PDF bestand opent in nieuw venster)
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Kortrijk op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Participatietraject (2019-2023)
Zoals het decreet basisbereikbaarheid voorschrijft, heeft de vervoerregio Kortrijk een participatietraject op maat van de regio gevolgd bij de opmaak van haar Regionaal Mobiliteitsplan.
- Stap 12/102023
Afsluitend mobiliteitsatelier - slotevent
- Stap 29/82023
Voorstelling voorlopig regionaal mobiliteitsplan gemeenteraadsleden
- Stap 1/82023
Openbaar onderzoek en adviesronde
- Stap 1/62023
Informatiecampagne infobladen
- Stap 28/22023
5e terugkoppeling
- Stap 6/102022
Mobiliteitsatelier
- Stap 27/62022
Infovergadering in functie van MER
- Stap 22/32022
3e thematische logistiek
- Stap 21/102021
4e gemeenteraadsleden
- Stap 26/42021
Thematische wegen
- Stap 15/32021
Thematisch gedrag
- Stap 1/122020
Communicatie lokale infokanalen burgerbevraging
- Stap 3/122020
Werksessie openbaar vervoer
- Stap 16/112020
Werksessie fiets
- Stap 27/102020
3e terugkoppeling
- Stap 26/102020
Werksessie ruimte en knooppunten
- Stap 28/92020
2e thematische logistiek
- Stap 1/72020
2e terugkoppeling
- Stap 8/52020
Mobiliteitsatelier openbaar vervoer
- Stap 28/42020
Terugkoppeling gemeenteraadsleden
- Stap 4/32020
Thematische logistiek
- Stap 4/22020
Mobiliteitsforum
- Stap 1/12020
Website en digitaal platform
Openbaar vervoerplan (2019-2020)
Eén van de eerste taken van de vervoerregioraad bestond uit het opmaken van een netwerk voor openbaar vervoer 2021, gedurende de periode september 2019 - mei 2020.
De definitieve goedkeuring van dit plan vond plaats op de vervoerregioraad van 2 oktober 2020. De operationalisering ervan vond plaats in 2024.
- Openbaar vervoerplan 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Openbaar vervoerplan 2020 - bijlagenbundel A: van initieel naar definitief voorstel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Openbaar vervoerplan 2020 - bijlagenbundel B: voorstel KN en AN(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Openbaar vervoerplan 2020 - bijlagenbundel C: voorstel ‘vervoer op maat’(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Openbaar vervoerplan 2020 - bijlagenbundel D: kaarten A3(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Unieke verantwoordingsnota Hoppinpunten met Hoppinfietsen(PDF bestand opent in nieuw venster)