Gedaan met laden. U bevindt zich op: Doelstellingen

Doelstellingen

De vijf doelstellingen geven in grote lijnen aan wat de regio wil realiseren.

  • Vitaal

    Duurzamer, gezonder, actiever

    De meeste verplaatsingen gebeuren vandaag individueel met de wagen. Onze wegen slibben stilaan dicht, waardoor we met zijn allen vaker in de file staan. Meer wegen dan maar? Daarvoor is er te weinig ruimte in Vlaanderen. Ze lossen het probleem ook niet op, want meer wegen leiden alleen maar tot meer verkeer.

    De oplossing is de auto vaker links te laten liggen en vaker te kiezen voor duurzame vervoersmiddelen: te voet, de fiets, deelfietsen of het openbaar vervoer en deelwagens. Ook combinaties, zoals een deel van je reis met de wagen en een deel met het openbaar vervoer, zijn een grote stap in de duurzame richting. Actieve verplaatsingen zijn bovendien ook goed voor onze gezondheid en financieel interessanter.

  • Vlot

    Korter en sneller

    Hoe we ons verplaatsen hangt samen met hoe onze ruimte georganiseerd is. Door woningen, scholen, ziekenhuizen, cultuurhuizen en bedrijven een slimme plek te geven, moeten we ons minder ver verplaatsen. En hoe korter de verplaatsing, hoe vaker we kiezen voor duurzame vervoersmiddelen.

    Ook de kwaliteit van onze verplaatsingen moet omhoog. Daarvoor is er nood aan betere infrastructuur, vlottere doorstroming en beter afgestemde overstapmogelijkheden tussen de verschillende vervoersmiddelen.

    Tenslotte willen we onnodige verplaatsingen zoveel mogelijk vermijden. Dat kan bijvoorbeeld door meer thuis te werken, maar ook door goederenstromen op een slimmere en economisch betere manier te bundelen.

  • Verkeersleefbaar

    Veilig, gezond en aangenaam

    Auto’s en vrachtwagens zorgen vaak voor onveilige verkeerssituaties op onze wegen. Verkeersveiligheid is één van de topprioriteiten van de vervoerregio.

    Diezelfde auto’s en vrachtwagens stoten fijn stof uit, vervuilen het milieu en klimaat en veroorzaken geluidsoverlast. De impact van ons verkeer op mens en omgeving moet omlaag.

    De openbare ruimte moet een aangenamere plek worden voor fietsers en voetgangers. Met slim ingerichte straten en pleinen, meer groen en minder verharding creëren we een kwaliteitsvollere en klimaatadaptieve leefomgeving en stimuleren we verplaatsingen met de fiets en te voet. Die verplaatsingen zorgen op hun beurt voor minder stress en zijn goed voor onze gezondheid.

  • Voor iedereen

    Op maat van elke doelgroep

    Ouderen, andersvaliden, kansarmen of schoolgaande jeugd kunnen zich niet onafhankelijk verplaatsen. Ook voor hen moet de vervoerregio een inclusieve regio worden. Daarvoor moet het openbaar vervoer beter en toegankelijker ingericht worden.

    Tegelijk zorgen overzichtelijke oversteekplaatsen, brede voetpaden en geleiding voor mensen met een visuele beperking ervoor dat de openbare ruimte een aangename en veilige plek wordt voor iedereen.

    Tenslotte willen we afgelegen gebieden in onze vervoerregio minder auto-afhankelijk maken. In landelijke gebieden zullen minder klassieke buslijnen aanwezig zijn. Hier wordt ingezet op meer kostenefficiënt vervoer op maat om vervoersarmoede tegen te gaan. Dit is een systeem van onder andere lokale deelfietsen, bus op afroep en deelwagens.

  • Vracht

    Meer over spoor en water

    Voor het transport van grote hoeveelheden over lange afstanden zijn binnenvaart en treinen een economisch interessant en duurzaam alternatief voor de vrachtwagen. Er zijn geen files en de impact op milieu en klimaat is veel kleiner. Maar ook voor kleinere hoeveelheden zijn er andere opties dan de vrachtwagen. Een slim systeem met overslagpunten (locaties waar goederen van het ene vervoersmiddel naar het andere overgaan) tussen water, spoor, pijpleidingen en zelfs bakfietsen moet het mogelijk maken om ook kleinere transporten duurzamer te organiseren.