Gedaan met laden. U bevindt zich op: Historiek

Historiek

Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Kempen aan een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP). Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat RMP. 

Documenten RMP (2020-2023)

Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (oriëntatienota), synthesefase (visienota) en eindfase (Regionaal Mobiliteitsplan).

Plan-MER (2022-2023)

In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Kempen wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.

Participatietraject (2019-2023)

Zoals het decreet basisbereikbaarheid voorschrijft, heeft de vervoerregio Kempen een participatietraject op maat van de regio gevolgd bij de opmaak van haar Regionaal Mobiliteitsplan.

  • Stap 21/62022

    Co-creatie met bedrijven

  • Stap 7/62022

    Werkgroep 2 - burgers en stakeholders

  • Stap 19/42022

    Werkgroep 1 - burgers en stakeholders

  • Stap 16/122021

    Werkatelier Burgers en stakeholders

  • Stap 15/122021

    Werkatelier Burgers en stakeholders

  • Stap 9/122021

    Werkatelier Burgers en stakeholders

  • Stap 8/122021

    Werkatelier Burgers en stakeholders

  • Stap 26/82021

    Co-creatie met stakeholders/middenveldorganisaties: scenario's

  • Stap 3/122020

    Burgerdebat Oosterkempen

  • Stap 2/122020

    Burgerdebat Zuiderkempen

  • Stap 26/112020

    Burgerdebat Noorderkempen

  • Stap 25/112020

    Burgerdebat Middenkempen

  • Stap 21/92020

    Co-creatie met stakeholders/middenveldorganisaties: menukaart VOM

  • Stap 5/32020

    Co-creatie met stakeholders/middenveldorganisaties: VOM (Vervoer Op Maat)

Openbaar vervoerplan (2019-2020)

Vervoerregio Kempen was de eerste Vlaamse vervoerregio met een goedgekeurd plan voor alle reguliere buslijnen van het openbaar vervoer. Het plan werd afgeklopt op de vervoerregioraad van 18 februari 2020.

Vervoerregio Kempen heeft zichzelf duidelijke spelregels opgelegd voor de opmaak van het openbaar vervoerplan. Het basisprincipe daarbij was het afstemmen van het openbaar vervoer van De Lijn op de noden van de reizigers, en op andere vervoersmiddelen.

De uitgewerkte kaart van dit openbaar vervoerplan vindt u hier terug.

Let op: de verbindingen die bij andere vervoerregio’s horen, zijn weergegeven onder voorbehoud van de verdere goedkeuring in de desbetreffende vervoerregioraad. Hieruit kunnen geen conclusies getrokken worden voor andere regio’s. Ook zijn ze sowieso niet volledig weergegeven.

Op de kaart ziet u een schematische weergave van de verbindingen in het openbaar vervoerplan. Lijnen in dezelfde kleur rijden zelden door heel de regio. Een lijn kan ook bestaan uit stukken met verschillende kleuren, en dus ook uit verschillende types net.

Ontdek het overzicht van alle verbindingen voor de vervoerregio Kempen. (PDF bestand opent in nieuw venster)

Het openbaar vervoernet is onderverdeeld in vier lagen: het treinnet, het kernnet, het aanvullend net en het vervoer op maat (VOM). De eerste drie lagen zijn op de kaart weergegeven. Op korte termijn staat het treinnet zo goed als vast. De vervoerregioraad geeft hier advies op.

Het kernnet en aanvullend net omvatten in de Kempen de vaste buslijnen. Het busnet werd herzien in functie van de principes en methodiek basisbereikbaarheid, en dit binnen de schoot van de vervoerregioraad. Afhankelijk van het zogenaamde intrinsiek potentieel wordt (een deel van) een lijn toegewezen aan een bepaald type net. Het kernnet staat hiërarchisch boven het aanvullend net.

De blauwe stippellijnen geven de functionele lijnen weer. Dat zijn lijnen die meestal enkel in de spits rijden, al zijn daar ook uitzonderingen op. Het merendeel van die lijnen rijdt in de Kempen in functie van de scholen. Functionele lijnen maken altijd deel uit van het aanvullend net.

De volle blauwe lijnen geven de andere lijnen van het aanvullend net weer, die steeds de hele dag door rijden.

De overige kleuren staan voor het kernnet, dat op basis van het intrinsiek potentieel nog eens onderverdeeld is in drie sublagen: A, B en C. A-lijnen kunnen de meeste reizigers aantrekken, en hebben een ruimer aanbod dan B-lijnen, die dan weer ‘sterker’ zijn dan C-lijnen.

Verder zijn nog enkele grijze lijnen in het Noorden zichtbaar. Dat zijn buslijnen van het Nederlandse Arriva.

Vervoer op maat

Op 14 december 2020 heeft de vervoerregio Kempen unaniem de principes voor de invoering van het vervoer op maat goedgekeurd. Het vervoer op maat heeft als doel de ‘gaten’ inzake tijd, plaats en doelgroepen op te vullen, maar daarbij moeten uiteraard prioriteiten worden gesteld. Het vervoer op maat vult als het ware de lacunes in van het kern- en aanvullend net. Vanuit Vlaanderen krijgt elke vervoerregio hiervoor middelen ter beschikking.

Vandaag bestaat het vervoer op maat vooral uit belbussen. Nu zullen ook andere verplaatsingsmiddelen meegenomen worden, zoals deelfietsen en deelauto’s, maar ook flexbussen en openbaar vervoertaxi’s. Er is veel overleg en studiewerk aan vooraf gegaan om te komen tot oplossingen waar alle partners zich achter kunnen zetten.

Dit zijn de belangrijkste speerpunten:

  • Vervoerregio Kempen promoot de eigen fiets als een belangrijke verplaatsingswijze in de vervoerregio. Dat wordt versterkt door betere fietsenstallingen aan de overstappunten en inzetten op betere fietsinfrastructuur.
  • Voor de zogenaamde ‘first and last mile’ worden deelfietsen en deelwagens voorzien als volwaardig onderdeel van de verplaatsing met het openbaar vervoer.
  • Het vervoer op maat zorgt voor de aanvoer van reizigers naar de hogere netten en draagt op die manier bij aan het overstapmodel van basisbereikbaarheid.
  • Flexbussen en openbaar vervoertaxi’s worden ingevoerd. De werking daarvan is vergelijkbaar met die van belbussen vandaag.
  • In een beperkt aantal gevallen zal het vervoer op maat rechtstreekse verbindingen maken met attractiepolen zoals ziekenhuizen en gemeentehuizen. Dat gebeurt alleen als er geen rechtstreekse verbinding mogelijk is via de andere netten.
  • Voor wie vandaag gebruikmaakt van de diensten van de Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer en de Dienst Aangepast Vervoer blijft de dienstverlening onveranderd. Alleen de mobiliteitscentrale wordt gecentraliseerd.

De aanvragen en reservaties voor vervoer op maat zullen via de mobiliteitscentrale gebeuren, die nog opgericht moet worden.

Ontdek hier de samenvattende nota(PDF bestand opent in nieuw venster) met betrekking tot het Vervoer op Maat van de Vervoerregio Kempen.

Hoppinpunten

In het openbaar vervoerplan voor de Kempen werd een eerste selectie gemaakt van de belangrijkste vervoersknooppunten, de zogenaamde Hoppinpunten. Een aantal daarvan wordt uitgerust met deelfietsen en deelwagens. Zo vergroten we de actieradius van het openbaar vervoernetwerk sterk. Deelsystemen spelen een belangrijke rol in basisbereikbaarheid. We verhogen met die duurzame alternatieven de bereikbaarheid van locaties en stimuleren burgers zo om zich combimobiel te verplaatsen. Zo zorgen we voor flexibiliteit en keuzevrijheid. Dat zal bijdragen om de komende jaren samen de modal shift te realiseren.

Ontdek de Hoppinpunten in de Kempen.(PDF bestand opent in nieuw venster)