Gedaan met laden. U bevindt zich op: Targets en doelstellingen Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Mechelen

Targets en doelstellingen Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Mechelen

Hoe gaan we ons verplaatsen? Hoe vervoeren we onze goederen? En kan het op een duurzame manier? Bekijk de targets en doelstellingen van het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Mechelen. Daarin kijken we vooruit naar 2030, met een doorkijk naar 2050.

Strategische doelstellingen

Het is belangrijk om te benadrukken dat een betere mobiliteit geen doel op zich is. Het is een middel om bredere maatschappelijke doelen te verwezenlijken.

De vervoerregio Mechelen werkt vanuit vijf doelen. Deze doelstellingen vormen het “vizier” dat de regio voor ogen heeft bij de opmaak én het uitrollen van de mobiliteitsvisie (2030, met doorkijk 2050). Elke maatregel die ze neemt, moet bijdragen aan één of meerdere van deze doelstellingen.

  • De welvarende regio

    Verbeteren bereikbaarheid van jobs, scholen en voorzieningen

  • De aantrekkelijke regio

    Inzetten op beleving en omgevingskwaliteit

  • De duurzame regio

    Gezond, geluidsarm, emissievrij en veilig

  • De inclusieve regio

    Toegankelijk en inclusief voor iedereen

  • De slimme regio

    Innoveren en herdenken van de rol van de overheid

Concrete targets

De strategische doelstellingen worden verder geconcretiseerd in targets die de vervoerregio Mechelen tegen 2030 en 2050 wil behalen, naar urgentie en set van maatregelen. De targets bouwen verder op doelstellingen die op Europees, Vlaams en provinciaal niveau zijn geformuleerd en concretiseren deze tot op het niveau van de vervoerregio. Het is de bedoeling dat de targets, eens het regionaal mobiliteitsplan in voege is, kunnen worden opgevolgd. Hieronder worden de belangrijkste opgesomd, in het plan zijn er meer targets opgenomen en uitgewerkt in acties.

  • Modal shift in personenvervoer

    • Modal split 50/50: In 2030 zal het aandeel verplaatsingen van, naar en binnen de vervoerregio Mechelen dat met duurzame modi (te voet, per (e-)step,(e-)fiets of speedpedelec, eigen of via deelsystemen, en met collectief vervoer of taxi) gebeurt, minstens 50% bedragen.
    • Kilometerreductie autoverkeer: Tegen 2030 zal het totaal aantal autokilometer dat door alle inwoners van de vervoerregio Mechelen wordt afgelegd, dalen met 15% ten opzichte van 2015.

  • Modal shift in goederenvervoer

    • Groei spoor en binnenvaart: Tegen 2030 zal het totale volume goederen dat vanuit en naar de vervoerregio Mechelen via spoor en binnenvaart wordt vervoerd, met respectievelijk 60% en 32% toenemen ten opzichte van 2015.
    • Emissievrije slimme distributie: Tegen 2030 zullen de belangrijke kernen en centra gelegen in de vervoerregio emissievrij worden beleverd.

  • Verkeersveiligheid drastisch verbeteren

    • Uiterlijk tegen 2050 is het aantal verkeersdoden en zwaargewonden teruggebracht tot 0 (vision zero). Tegen 2030 is het aantal verkeersdoden en zwaargewonden minimum met 50% teruggedrongen ten opzichte van 2019.