Vervoerregio Antwerpen
Vervoerregio Antwerpen is een diverse en uitgestrekte regio met 32 gemeenten, van Essen tot Boom, van Beveren tot Malle, en telt meer dan 1 miljoen inwoners. De groeiende mobiliteitsvraag is een belangrijke uitdaging in deze regio, maar het mobiliteitssysteem in Antwerpen botst vandaag tegen zijn limieten. Met het Routeplan 2030 wil vervoerregio Antwerpen een bereikbare en leefbare regio realiseren met een structureel hoog gebruik van duurzame mobiliteitsmiddelen in 2030.
Regionaal Mobiliteitsplan
Het Routeplan 2030(opent in nieuw venster), het regionaal mobiliteitsplan van de Vervoerregio Antwerpen, kiest voor een ‘op combimobiliteit gericht mobiliteitssysteem’ als motor voor de transitie: multimodaal reisgedrag waarbij reizigers verschillende vervoermiddelen combineren en overstappen, om zo vlot en duurzaam mogelijk op een bestemming te komen. Meer informatie vindt u op de website Routeplan 2030(opent in nieuw venster).
Wat houdt dit concreet in voor de toekomst?
- Stap 1
Minder files rond Antwerpen
Met het Routeplan 2030 en de modal shift werken we de verschillende verkeersinfarcten rond de stad weg.
- Stap 2
Aantrekkelijk openbaar vervoer
In het Routeplan 2030 voorzien we infrastructuur projecten en kwaliteitseisen die het openbaar vervoer performanter maken.
- Stap 3
Meer en betere fietsvoorzieningen
In Routeplan 2030 worden fietssnelwegen, vrijliggende fietspaden, fietsbruggen en -straten en centraal geplaatste fietsstallingen opgenomen om de hiaten in het fietsnetwerk in te vullen en conflicten met het wegverkeer te vermijden. Hierdoor wordt het gebruik van de fiets veiliger en aantrekkelijker.
- Stap 4
100% bereikbaarheid van belangrijke bestemmingen
Met een netwerk van slimme en multimodale mobiliteitsknooppunten en een hertekend bus- en tramnetwerk maken we elke belangrijke bestemming zo goed mogelijk bereikbaar.
- Stap 5
Minder luchtvervuiling en een beter klimaat
Dankzij de modal shift naar duurzamer vervoer dragen we automatisch bij aan een betere luchtkwaliteit.
- Stap 6
Eigen traject voor verkeer van en naar de haven
Het Haventracé dat het containervervoer over de weg via het noorden van de stad van en naar de haven moet sturen, zijn we volop aan het uitwerken. Bovendien investeert Vlaanderen volop in het spoornetwerk en het waterwegennet om ook bedrijven de modal shift te laten maken met hun goederenvervoer.
- Stap 7
Minder kosten voor werkgevers
Het gebrek aan duurzame mobiliteitsalternatieven maakt dat het voor werkgevers altijd maar moeilijker wordt om personeel te vinden dat in onze regio wil komen werken. Met een betere bereikbaarheid kunnen bedrijven kosten besparen.
- Stap 8
Veiliger verkeer
Door het autoverkeer te laten dalen, het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, het fietsnetwerk uit te bouwen en veiliger te maken en deelsystemen te promoten, zal het aantal ongevallen en verkeersslachtoffers dalen.
Participatie
Meer informatie over onze participatie vindt u op de website Routeplan 2030(opent in nieuw venster).
Website Routeplan 2030
Meer weten over ons, de lopende projecten of de stand van zaken rond het Routeplan? Neem dan een kijkje op de website van Routeplan 2030(opent in nieuw venster).
Officiële documenten
Hieronder vindt u de onderdelen van het Routeplan 2030 die reeds tussentijds door de Antwerpse Vervoerregioraad werden goedgekeurd.
De Antwerpse Vervoerregioraad heeft geen vaste frequentie voor z’n bijeenkomsten, maar komt samen op momenten wanneer er voldoende beslispunten zijn om een overleg te organiseren. De agenda wordt voorbereid vanuit het Dagelijks Bestuur.
De verslagen van de vervoerregioraad kunt u hieronder raadplegen. Deze verslagen worden pas online geplaatst wanneer het verslag werd goedgekeurd. Dat gebeurt telkens op de eerstvolgende bijeenkomst van de Vervoerregioraad.
De Vervoerregioraad heeft in januari 2021 het korte termijnplan voor alle reguliere tram- en buslijnen van het openbaar vervoer (kernnet en aanvullend net) gunstig geadviseerd onder voorwaarden. Voor het tramnet (onderdeel van het kernnet, waarbij de bevoegdheid van de Vervoerregioraad beperkt is tot een advies) werd vooralsnog door de Minister beslist dat er onvoldoende draagvlak is voor de voorstellen rond het tramnet om tot een definitieve beslissing over te gaan.
Het concept voor het Vervoer op Maat werd definitief vastgesteld op de vervoerregioraad van februari 2021.
Plan-Mer
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Antwerpen wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Antwerpen op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Vervoerregio Antwerpen verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 24 mei 2023 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving - Vlaamse Milieumaatschappij (Luchtbeleid)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Gedeputeerde staten Noord-Brabant(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Gedeputeerde staten van Zeeland(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Lille(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Maatschappij Linkerscheldeoever(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Rijkevorsel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Sint-Niklaas(PDF bestand opent in nieuw venster)
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Het Team Mer (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Antwerpen.
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-Mer opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team Mer op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-Mer gingen samen in openbaar onderzoek van 31 oktober 2023 tot en met 31 december 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 31 oktober 2023 tot 31 januari 2024.
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-Mer aangepast.
Op 26 februari 2024 gaf het Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Antwerpen.
Bekijk hier de kwaliteitsbeoordeling van Team MER.(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek over het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het Ontwerp plan-MER voor de vervoerregio Antwerpen liep van 31 oktober tot en met 31 december 2023. Alle info vindt u op vervoerregio-antwerpen/openbaar-onderzoek-vervoerregio-antwerpen
Vragen
U kunt contact met ons opnemen via beleid@vervoerregioantwerpen.be(opent in uw e-mail applicatie).
Contact
VERVOERREGIO ANTWERPEN | |
The Beacon | |
Voorzitters | |
Koen Kennis | Stad Antwerpen Voorzitter |
Filip Boelaert filip.boelaert@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Voorzitter |