Gedaan met laden. U bevindt zich op: Historiek

Historiek

Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Aalst aan een Regionaal Mobiliteitsplan. Hier vind je een overzicht van de verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat Regionaal Mobiliteitsplan.

Documenten RMP (2020 - 2024)

  • Stap 25/12024

    Op 16 februari 2024 heeft de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Aalst officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 25 januari 2024 definitief heeft vastgesteld. Het Mobiliteitsplan werd op 1 maart 2024 als ‘mededeling’ aan de Vlaamse Regering voorgelegd. Het regionaal Mobiliteitsplan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Aalst uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid en de provincie. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.

    Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:

  • Stap 12/12023

    In de tweede fase – de synthesefase – bepalen we de doelstellingen en schetsen we het gewenste toekomstscenario. Dat doen we samen met de gemeenten en de regionale beleidsactoren, met input van burgers en stakeholders. Het resultaat wordt gebundeld in de synthesenota, die zal bestaan uit 2 elementen: de visienota en de netwerken.

    De visienota geeft aan welke richting we uit willen als vervoerregio. Die visienota zal als basis dienen voor het milieuonderzoek. Het is belangrijk om voor de verdere uitwerking van het RMP en dus ook het opmaken van het actieplan te kunnen terugvallen op een solide, gedragen basis. Aangezien de visienota aangeeft hoe de vervoerregio de mobiliteit in de toekomst ziet, vormt het dus ook de basis voor het actieplan.

    Bekijk de visienota(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 2/72020

    Op 2 juli 2020 werd de Oriëntatienota bij consensus goedgekeurd door de aanwezigen van de vervoerregioraad.

    • Oriëntatienota

Plan-MER (2023 - 2024)

De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg op 10 januari 2024 een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team MER (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.

Participatietraject opmaak Regionaal Mobiliteitsplan (2019-2022)

  • Stap 1/32022

    E-burgerparticipatie in het kader van MER + stakeholdersessie thema milieu

  • Stap 16/32021

    Stakeholdersessie auto en vracht

  • Stap 18/22021

    Stakeholdersessie Openbaar vervoer lange termijn en veiligheid

  • Stap 30/112020

    De stakeholders krijgen verschillende denksporen toegelicht en gaan in dialoog rond beleidsrichtingen over ruimte en mobiliteit, fiets en veiligheid, wagen en vracht; openbaar vervoer.

  • Stap 14/72020

    Via sociale media en andere kanalen werden burgers uitgenodigd om een enquête in te vullen over mobiliteit. Deze online bevraging is afgesloten op 24 september 2023.

    Rapport burgerbevraging(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 16/42020

    Stakeholders werden geïnformeerd over het OV-plan en konden feedback geven op de verschillende initiatieven en acties.

  • Stap 19/22020

    In twee interactieve sessies werden noden en ambities gecapteerd over woon-werkverkeer en goederentransport.

  • Stap 18/22020

    Op een startmoment kregen stakeholders en raadsleden informatie over de doelstellingen van de vervoerregio en het verloop van het beleidsplantraject. Op 20 april 2020 is dit startmoment hernomen voor de raadsleden van Aalst en Erpe-Mere.

  • Stap 19/122019

    Mensen met een mobiliteitsbeperking en vertegenwoordigers van organisaties die het voor hen opnemen gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.

  • Stap 10/102019