Aanmoedigingspremie bij een onderneming in moeilijkheden in de socialprofitsector
Werkt u in de socialprofitsector, in een onderneming die federaal erkend is als een onderneming in moeilijkheden of in herstructurering? Dan kunt u tijdens uw tijdelijke arbeidsvermindering een aanmoedigingspremie krijgen van de Vlaamse overheid.
Voorwaarden
Bedrag
Werkt u in de socialprofitsector, meer bepaald voor een onderneming in moeilijkheden of in herstructurering? In deze tabel leest u hoeveel uw aanmoedigingspremie bedraagt tijdens uw arbeidsduurvermindering:
U werkte in het jaar voor de arbeidsduurvermindering minstens | Uw werktijd tijdens uw arbeidsduurvermindering in de socialprofitsector | Bruto maandbedrag in euro (sinds 1 juni 2024) | Netto maandbedrag in euro (sinds 1 juni 2024) |
---|---|---|---|
75% van een voltijdse betrekking | U werkt 50% | 205.08 | 182.52 |
70% van een voltijdse betrekking | U vermindert uw werktijd met minstens 20% van een voltijdse betrekking | 123.05 | 109.51 |
60% van een voltijdse betrekking
| U vermindert uw werktijd met minstens 10% en minder dan 20% van een voltijdse betrekking | 82.03 | 73.01 |
De aanmoedigingspremie is gekoppeld aan het indexcijfer (laatste aanpassing op 1 juni 2024). Er wordt 11% bedrijfsvoorheffing ingehouden.
Procedure
U kunt de aanmoedigingspremie onderneming in moeilijkheden online of schriftelijk aanvragen.
Als u uw aanmoedigingspremie online kunt aanvragen, doet u er goed aan dat ook effectief online te doen, want dat heeft alleen voordelen:
- u krijgt meteen een ontvangstbevestiging
- uw dossier wordt binnen de 4 weken behandeld
- u ontvangt het geld sneller
Online aanvraag
Wilt u uw aanmoedigingspremie online aanvragen? Houd dan de volgende gegevens en documenten bij de hand:
- een digitale sleutel, zoals eID en aangesloten kaartlezer, Itsme, beveiligingscode via sms of beveiligingscode via mobiele app
- uw rekeningnummer
- de precieze periode van uw onderbreking
- het aantal uren dat u volgens uw arbeidscontract werkt. Concreet is dat het laagste aantal contractuele uren dat u hebt gewerkt in de 12 maanden voorafgaand aan de onderbreking.
- het aantal uren dat u tijdens uw onderbreking werkt
- attest bedrijven in moeilijkheden of herstructurering.
Volg het onderstaande stappenplan om uw online aanvraag snel en makkelijk in te dienen.
- Stap 1
Meld u aan(opent in nieuw venster) in het online aanvraagformulier via eID en aangesloten kaartlezer, Itsme, beveiligingscode via sms of beveiligingscode via mobiele app.
Lees meer over aanmelden bij de overheid.
Lukt het niet om aan te melden? Neem contact op met de helpdesk via het gratis nummer 1700.
- Stap 2
- Uw persoonsgegevens worden opgehaald uit het Rijksregister. Die hoeft u zelf niet in te vullen
- De velden met een sterretje (*) moet u altijd invullen.
- Stap 3
Vul de gevraagde gegevens in.
De ‘effectieve plaats van de tewerkstelling’ is het gewest vanwaar u uw functie uitoefent. Als u daarover vragen hebt, neemt u contact op met uw personeelsdienst.
De velden met een sterretje (*) moet u verplicht invullen. - Stap 4
Vul hier de gevraagde gegevens in. Baseer u op de uren die in uw contract staan/stonden. De dienst gaat uit van het contract met de minste uren in de 12 maanden voorafgaand aan de onderbreking. Als u daarover vragen hebt, neemt u contact op met uw personeelsdienst.
De velden met een sterretje (*) moet u verplicht invullen. - Stap 5
Bij een beperkt aantal aanvragen moet u, afhankelijk van het motief, ingescande documenten toevoegen.
- Attest plaats tewerkstelling(PDF bestand opent in nieuw venster) (indien van toepassing)
- Attest bedrijven in moeilijkheden
- Stap 6
Klik op de knop ‘Indienen’ om uw aanvraag te versturen. U ontvangt een bevestigingsmail.
Wilt u de aanvraag annuleren? Klik dan op de knop die daarvoor is voorzien.
- Stap 7
Als uw aanvraag is verwerkt, krijgt u een bericht via brief of e-mail. Ook als uw dossier onvolledig is of als uw aanvraag is afgewezen, ontvangt u een bericht.
- Kreeg u binnen de twee maanden geen bericht? Neem dan contact op via aanmoedigingspremie@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) of via het gratis telefoonnummer 1700
- Moet u ontbrekende documenten opsturen? Dat kan per brief of door ze te mailen naar aanmoedigingspremie@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie). Vermeld duidelijk uw dossiernummer, uw dossierbehandelaar en de sector waarin u werkt.
Schriftelijke aanvraag
Hou er rekening mee dat de behandeling van een schriftelijke aanvraag aanzienlijk meer tijd zal vergen dan een online aanvraag.
Uitbetaling
Maandelijkse uitbetaling
De aanmoedigingspremie wordt uitbetaald rond de 15de van de maand die volgt op de maand waarop de premie betrekking heeft. Als uw tijdskrediet op het ogenblik van de goedkeuring al enige tijd loopt, worden de voorgaande maanden mee uitbetaald.
Gestort op uw rekening
De premie wordt gestort op het rekeningnummer dat u vermeldt op uw aanvraagformulier. Het is dus belangrijk het correcte rekeningnummer door te geven
Verandert uw rekeningnummer? Geef het nieuwe dan zo snel mogelijk door via het formulier ‘Wijziging rekeningnummer(PDF bestand opent in nieuw venster)’.
Duur
U kunt de aanmoedigingspremie gedurende maximaal 24 maanden krijgen.
Stopzetting
U verliest uw recht op de aanmoedigingspremie:
- na 24 maanden
- of als u niet meer voldoet aan de voorwaarden.
U verliest uw recht op de premie vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de datum waarop u niet meer voldoet aan de voorwaarden.