Voorwaarden en procedure meldpunt werkgerelateerde discriminatie
Voorwaarden om een klacht in te dienen via het Meldpunt Werkgerelateerde Discriminatie
U kunt een klacht indienen als u het slachtoffer of een getuige bent van discriminatie
- in de sector van de arbeidsbemiddeling, bijvoorbeeld:
- als uitzendkracht
- in het wervings- of selectieproces
- of tijdens een outplacementbegeleiding
- bij een instelling zoals de VDAB of Syntra die doet aan:
- beroepskeuzevoorlichting
- beroepsopleiding
- of loopbaanbegeleiding
- als werknemer bij een dienstenchequebedrijf
- als personeelslid of sollicitant van de Vlaamse overheid (inclusief onderwijspersoneel)
- of bij een werkgever die zich toelegt op beroepsopleiding en tewerkstelling van gehandicapten
Opgelet: Gebeurde de discriminatie bij een andere werkgever, in een andere sector of niet op het werk? Lees dan de informatie over de andere meldpunten waar u een klacht kunt indienen.
Ook voor andere klachten over de toepassing of de uitvoering van Vlaamse maatreglen in het kader van werk maakt u een melding via dit formulier.
Procedure om een klacht in te dienen via het Meldpunt Werkgerelateerde Discriminatie
Volg dit stappenplan als u een klacht wil indienen:
- Stap 1
Vul het online formulier in
Vul het online klachtenformulier van de afdeling Vlaamse Sociale Inspectie in. Uw melding is vertrouwelijk, wij hechten veel belang aan uw privacy.
- Stap 2
De klacht wordt onderzocht
Het departement WSE controleert of het uw klacht kan verwerken. Er zijn 2 mogelijkheden:
- als het departement WSE bevoegd is voor de klacht, onderzoekt het zelf de gebeurtenissen.
- als het departement WSE niet bevoegd is, wordt uw klacht doorgestuurd naar de juiste organisatie. U ontvangt daarover een bericht.
- Stap 3
Gevolg van de klacht
Het gevolg van de klacht of melding hangt af van het soort inbreuk. Het departement WSE brengt u op de hoogte van het resultaat van uw melding.