Uitreiken en registreren van bewijzen
Kreeg u een erkenning voor uw beroepskwalificerend traject? Dan mag u een bewijs van beroepskwalificatie (of indien van toepassing een bewijs van deelkwalificatie) of een bewijs van competenties uitreiken aan iedere lerende die een beroepskwalificerend traject succesvol afrondt.
Wanneer u een erkenning kreeg voor een beroepskwalificerend traject op niveau van een deelkwalificatie, mag u uitsluitend een bewijs van deelkwalificatie of een bewijs van competenties uitreiken aan iedere lerende die het beroepskwalificerend traject succesvol afrondt.
U moet de uitgereikte bewijzen (m.u.v. bewijs van competenties) ook registeren in de Leer- en Ervaringsbewijzendatabank (LED) van het Departement Onderwijs & Vorming.
Uitreiken van bewijzen
Welke bewijzen kan u uitreiken?
- Bewijs van beroepskwalificatie(Word bestand opent in nieuw venster)
- Bewijs van deelkwalificatie(Word bestand opent in nieuw venster)
- Bewijs van competenties(Word bestand opent in nieuw venster)
U mag deze voorbeelden bewerken of aanpassen conform de huisstijl van uw organisatie, maar elk type uitgereikt bewijs moet onderstaande verplichte gegevens vermelden.
Welke gegevens moeten de uitgereikte bewijzen verplicht bevatten?
Wanneer reikt u bewijzen uit?
U reikt dit bewijs uit binnen de twee maanden na het afronden van het traject.
Registreren van bewijzen
Elke organisatie met erkende beroepskwalificerende trajecten, ook beroepskwalificerende trajecten op niveau van deelkwalificatie, moet de bewijzen die worden uitgereikt aan lerenden registreren in de Leer- en Ervaringsbewijzendatabank (LED) van het Departement Onderwijs & Vorming.
Hoe verloopt de registratie van de bewijzen van beroepskwalificerende trajecten ?
Maak gebruik van de handleiding Registratie bewijzen(PDF bestand opent in nieuw venster). Hierin vindt u een uitgebreide uitleg van de onderstaande stappen om de bewijzen van beroepskwalificerende trajecten in LED te registreren en ook enkele veelvoorkomende problemen met oplossing.
- Stap 1
- Contacteer de lokaal beheerder van uw organisatie. De lokaal beheerder is de wettelijke vertegenwoordiger die is opgenomen in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en kan via het Vlaams gebruikersbeheer(opent in nieuw venster) medewerkers van uw organisatie of zichzelf gebruikersrechten toekennen voor het registeren van bewijzen beroepskwalificerende trajecten in LED.
- Vraag aan de lokaal beheerder om u de rechten toe te kennen via het Vlaams gebruikersbeheer voor MAGDA Online – Registreer certificaten BKT.
- Bent u de lokaal beheerder en gaat u bewijzen beroepskwalificerende trajecten registreren in LED? Kies voor het profiel Registratie bewijzen BKT in het Vlaams gebruikersbeheer.
- De lokaal beheerder moet de gebruikersrechten altijd up to date houden door:
- de gebruikersrechten te verwijderen van personen die de organisatie verlaten of van functie veranderen.
- de gebruikersrechten toe te kennen aan een andere medewerker of zijn/haar profiel aan te passen zodat de bewijzen van beroepskwalificerende trajecten in LED worden geregistreerd.
- Gebruikt uw organisatie het Vlaams gebruikersbeheer voor een eerste maal, dan moet u nog enkele registratiestappen doorlopen. Deze worden toegelicht op Digitaal Vlaanderen. Neem contact op met 1700 (bel, mail of chat) indien u problemen ondervindt.
- Stap 2
U laadt de bewijzen voor het erkend beroepskwalificerende traject op via de registratietool ‘bewijzen beroepskwalificerend traject’ op MAGDA Online(opent in nieuw venster).
U kan
- bewijzen toevoegen
- Wilt u meerdere bewijzen beroepskwalificerende trajecten in één keer registreren? Dan kan u gebruik maken van het voorbeeldsjabloon(Excel bestand opent in nieuw venster).
- bewijzen raadplegen
- bewijzen verwijderen
U zorgt voor
- een correcte invoer van de gegevens
- terugkoppeling naar het Departement WSE bij problemen en fouten
- bewijzen toevoegen
Wanneer bewijzen registreren?
U registreert de bewijzen van beroepskwalificerende trajecten in LED binnen de twee maanden na het afronden van het traject door de lerende.