Gedaan met laden. U bevindt zich op: Giften en sponsoring Verkiezingscampagne

Giften en sponsoring

De partijen, de lijsten en de kandidaten die deelnemen aan de lokale of provinciale verkiezingen mogen hun verkiezingspropaganda financieren met giften en sponsoring binnen de decretaal bepaalde grenzen.

Giften

Alleen natuurlijke personen mogen giften doen. Giften van rechtspersonen of feitelijke verenigingen evenals giften van natuurlijke personen die feitelijk optreden als tussenpersonen van rechtspersonen of feitelijke verenigingen zijn verboden.

Worden ook als gift beschouwd:

  • de prestaties die kosteloos of onder de reële kostprijs verleend worden
  • de terbeschikkinggestelde kredietlijnen die niet moeten worden terugbetaald
  • de prestaties die door een politieke partij, een lijst of een kandidaat kennelijk boven de marktprijs zijn aangerekend.

Worden niet als gift beschouwd:

  • de afdrachten van mandatarissen aan een politieke partij, in welke vorm ook
  • de financiering van kandidaten door een politieke partij, een component van een politieke partij of een lijst
  • de financiering van lijsten door een politieke partij of een component van een politieke partij.

Een gift is door de volgende regels begrensd:

  • de partijen, de lijsten en de kandidaten mogen giften ontvangen die per schenker maximum 500 euro of de tegenwaarde ervan bedragen
  • gespreid over verschillende begunstigden mag een natuurlijke persoon in totaal maximum 2.000 euro of de tegenwaarde daarvan schenken.

Sponsoring

De partijen, de lijsten en de kandidaten die deelnemen aan de lokale of provinciale verkiezingen mogen zich voor de financiering van hun verkiezingspropaganda laten sponsoren door ondernemingen, feitelijke verenigingen en rechtspersonen. Een onderneming is elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, alsmede zijn verenigingen.

Sponsoring is door de volgende regels begrensd:

  • de partijen, de lijsten en de kandidaten mogen per sponsor maximum 500 euro of de tegenwaarde ervan ontvangen
  • een sponsor mag gespreid over verschillende begunstigden in totaal maximum 2.000 euro of de tegenwaarde daarvan besteden aan sponsoring.

Onder sponsoring wordt verstaan het volgens de geldende marktprijzen ter beschikking stellen van gelden of producten in ruil voor publiciteit. Een onderneming zoals bedoeld in het eerste lid (zie Regelgeving) is elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, alsmede zijn verenigingen.