ABB lanceert grote mediacampagne met kleinste kapsalon van Vlaanderen
Met een bezoek aan een kapperszaak in een stemhokje in Antwerpen-Centraal heeft de minister van Binnenlands Bestuur dinsdagochtend (10 september) formeel het startschot gegeven van een campagne die het belang onderstreept om de stem te laten horen op 13 oktober. Een grootschalige mediacampagne roept mensen de komende weken op om niet alleen jouw mening te ventileren op café, op het sportveld of bij de kapper, maar ook in het stemhokje. Met de campagne wil de Vlaamse overheid voldoende duiding geven bij de eerste afschaffing van de opkomstplicht in België.
Iedereen is bezig met de lokale politiek
Minister van Binnenlands Bestuur Lydia Peeters: “Dwang kent geen plaats in een democratie. We leggen de verantwoordelijkheid waar ze hoort: bij de burger zelf. We verplichten burgers niet langer om te gaan stemmen bij de lokale verkiezingen. Indien je niet wil gaan stemmen, hoef je dat ook niet te doen. Weet wel dat elke stem impact heeft en van belang is: van belang voor de toekomst van jouw dorp, gemeente of stad. Van belang voor toekomstige generaties. Maar de hervorming gaat breder. In de toekomst wordt de stemmenkampioen van de grootste meerderheidsfractie automatisch burgemeester. De invloed van de lijststem verdwijnt en enkel het aantal voorkeurstemmen zal bepalen wie in de gemeenteraad zetelt. Een stem wordt dus meer waard en zal meer impact hebben dan vroeger het geval was.”
“Lokale politiek is belangrijk”, legt administrateur-generaal Jeroen Windey van het Agentschap Binnenlands Bestuur uit, “iedereen is ermee bezig, bewust of onbewust. We hebben allemaal meningen over onze straat, onze wijk of onze buurt. Met deze campagne moedigen we iedereen aan om die meningen om te zetten in een stem op 13 oktober.” (Lees verder onder de foto’s).
Brede campagne
Uit onderzoek van het Agentschap Binnenlands Bestuur bleek dat in bepaalde doelgroepen er nood is aan bijkomende informatie over 13 oktober. Dat inzicht werd de voorbije maanden vertaald naar een inclusieve campagne, die enerzijds alle stemgerechtigden probeert te bereiken, maar even goed toch ook accenten legt om onder meer eerstestemmers en ouderen voldoende mee te hebben.
De komende weken zal er zowel op (nationale én regionale) televisie, online, in het straatbeeld als via content creators dan ook op meerdere manieren worden opgeroepen om de eigen stem niet alleen te laten horen op straat, in café of op het sportveld, maar ook op 13 oktober.