Richtlijnen voor foto's
De huisstijl werd geënt op de merkessentie van Vlaanderen: baanbrekend vakmanschap of cutting edge craftsmanship. Vlaanderen is het verhaal van mensen als makers, gedreven door kennis en kunde. Het is belangrijk om daar ook in de keuze van de beeldtaal rekening mee te houden.
Kies bij voorkeur beeldtaal waarbij mensen als makers centraal staan. De beelden, en ook de mensen die figureren in de beelden, zijn niet artificieel, maar authentiek. Ze worden zo natuurlijk mogelijk weergegeven. De mensen zijn van vlees en bloed. Zulke beelden verhogen de authenticiteit en geloofwaardigheid. Sterk gemanipuleerde foto’s worden afgeraden.
De fotografie en de audiovisuele media stralen kwaliteit uit. Foto’s en filmpjes die niet getuigen van een goede kwaliteit, moeten worden vermeden. De voorkeur wordt gegeven aan verrassende en prikkelende foto’s en filmpjes door hun ongewone focus, verschillende perspectieven en invalshoeken, en door contrasten.
In het kader van het gelijke kansenbeleid in Vlaanderen is er in de beelden van de Vlaamse overheid steeds aandacht voor een genuanceerde en niet-stereotyperende beeldvorming, bv. wat betreft gender, handicap, seksuele diversiteit, etc. Vooroordelen en andere achterstellingsmechanismen hebben geen plaats in Vlaanderen. Dit moet ook blijken uit de communicatie die Vlaanderen voert, en meer bepaald uit de beeldvorming die hiermee gepaard gaat.
Het projectteam Merkbeleid stelt raamcontracten ter beschikking voor het schrijven van teksten en het maken van foto’s en filmpjes. Alle entiteiten van de Vlaamse overheid kunnen afnemen van die contracten.
Zoek je foto’s of laat je foto’s maken voor interne communicatie? Laat je dan inspireren door deze beeldrichtlijnen voor het webplatform.