Huisstijlcoördinator: jouw eerste hulp bij huisstijltwijfels
“Het merkbeleid is logisch. Maar als je niet elke dag met beeld bezig bent, is het een uitdaging om je weg te vinden in de vele mogelijkheden.” Katrien Kiekens is communicatieverantwoordelijke bij het Agentschap Wegen en Verkeer, en een van de huisstijlcoördinatoren van de Vlaamse overheid. We vroegen haar naar de meestgestelde merkvragen, mooie voorbeelden van huisstijltoepassingen en dingen die ze liever anders zou zien.
Wat doet een huisstijlcoördinator?
“Als huisstijlcoördinator ben ik het aanspreekpunt rond het merkbeleid voor alle collega’s van het agentschap, inclusief onze provinciale afdelingen en het Verkeerscentrum. Ik doe dat niet alleen, maar samen met onze grafisch vormgeefster Catherine Debrule. Zij kent alle technische huisstijlafspraken als haar broekzak.”
Hoe zou je de Vlaamse huisstijl omschrijven?
“Warm en verbindend, en tegelijk zakelijk en betrouwbaar. Met de grote lettertypes en de vele kleuren is de stijl ook gedurfd en hedendaags. Ik ben echt fan van het Vlaamse visuele merk. Er zit een mooi evenwicht in. We dragen het merk met trots uit.”
Het Vlaamse merk is warm en verbindend, en tegelijk zakelijk en betrouwbaar.
“Bij grote mobiliteitsprojecten met veel externe partners, kunnen we soms niet anders dan meegaan in een apart merk. Kijk bijvoorbeeld naar De Nieuwe Vesten in Mechelen(opent in nieuw venster) of Ringland in Antwerpen(opent in nieuw venster). Die hebben echt een eigen identiteit. Maar als Vlaamse overheid zijn we daarin veel minder herkenbaar, en dat is jammer. Dus we lanceren zo weinig mogelijk aparte merken.”
Waarover krijg je de meeste huisstijlvragen?
“Er komen wel wat vragen binnen over de juiste plaats van het leeuwtje en het gebruik van het negatieve entiteitslogo. Maar de meeste vragen gaan over de verschillende huisstijlniveaus. Niveau 1 is voor communicatie vanuit de Vlaamse overheid als geheel, over beleidsthema’s heen. Zoals MobiliData(opent in nieuw venster), een programma om het verkeer veiliger en vlotter te maken met technologie. Niveau 2 geldt als je vanuit je beleidsdomein communiceert. Daaronder vallen alle communicatie over wegenwerken en ons jaarlijkse activiteitenverslag. Niveau 3 is van toepassing voor entiteiten die alleen communiceren naar het grote publiek, zoals De Lijn. En onder niveau 4 valt de communicatie als je samenwerkt met externe partners. Die theorie is helder, maar in de praktijk is het zelden zwart-wit. Want wat doe je als je in een project zit met vooral passieve partners? En waar ligt juist de grens tussen communicatie van het agentschap en van de Vlaamse overheid?”
De theorie is helder, maar de praktijk is zelden zwart-wit.
Wie is jouw hulplijn?
“Ik kijk de afspraken altijd eerst na in de huisstijlgidsen. Heel handig, want daarin vind je allemaal voorbeelden van hoe het eruit moet zien. Ook op de website staat veel informatie. Als Catherine en ik er niet uit komen, kloppen we aan bij het Team Merkbeleid. Ze reageren heel snel.”
Welke eigen communicatieproducten vind je zelf mooie voorbeelden van huisstijltoepassingen?
“Onze campagne ‘Rij veilig, wij veilig(opent in nieuw venster)’ van 2024 vind ik een mooi voorbeeld. Ook de assetwijzer 2023 is helemaal in stijl. Een derde voorbeeld is de nieuwe campagnevideo die we begin januari lanceerden. In de hoofdrol zie je mensen onderweg. Achter de schermen doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat ze veilig en op de beste manier op hun bestemming raken.”
Kan de huisstijl of de aanpak eromheen voor jou nog beter?
“Ik ben heel tevreden met alles wat vandaag bestaat: de huisstijlgidsen en de dienstverlening van het Team Merkbeleid. Het enige waarvan ik minder fan ben, is het audiologo. Het is minder fris dan de rest van de huisstijl. Zo is het deuntje soms een stijlbreuk met de rest van een radiospot of video. Bijvoorbeeld in onze sfeervideo tijdens de Week van de Mobiliteit(opent in nieuw venster). Dus dat zou voor mij subtieler mogen.”
“Daarnaast wil ik als communicatieverantwoordelijke ook wat vaker voorbeelden van andere entiteiten zien. We zijn onlangs gestart met digitale banners onder onze e-mailhandtekening. Maar hoe kunnen we het merk Vlaanderen nog in de kijker zetten? Dat wil ik graag van andere collega’s zien.”
Ik zou graag nog meer goede huisstijlvoorbeelden van andere entiteiten zien.