Gedaan met laden. U bevindt zich op: “Daag reclamebureaus uit om creatief te zijn binnen de huisstijl” Huisstijl en merkbeleid

“Daag reclamebureaus uit om creatief te zijn binnen de huisstijl”

In de aanloop naar de verkiezingen kon je er niet naast kijken: de kleurrijke affiches van het kleinste kapsalon, het kleinste café of kleinste sportclub van Vlaanderen. Ook de jongerencampagne ‘Klopt da wel?’ scoort op sociale media. De campagnes hebben 3 dingen gemeen. Ze zijn initiatieven van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Ze springen er visueel uit. En ze zijn helemaal in orde met de huisstijlafspraken van de Vlaamse overheid. 

Francis Tratsaert: “Reclamebureaus hebben het liefst totale vrijheid en kleuren het liefst ver buiten de lijntjes. Voor ‘Klopt da wel?’ wilde ons bureau zelfs zonder logo en naam communiceren en met heel andere kleuren. We daagden hen uit om met creatieve ideeën te komen bínnen het huisstijlkader. En dat is fantastisch gelukt. Met dank aan huisstijlcoördinator Jeroen Byl die ons regelmatig bij de les houdt als het om de huisstijlregels gaat.”

Meesurfen op het vertrouwensgevoel

Jeroen Byl: “Onderzoek uit 2023 toont aan dat 80% van de burgers de huisstijl van de Vlaamse overheid herkent, en dat ze het associëren met betrouwbaarheid. We maken als agentschap dankbaar gebruik van die bekendheid. Als huisstijlcoördinator waak ik erover dat alle teams op de hoogte zijn van de huisstijlafspraken en volgens de regels werken. Omdat we zo veel communicatiemateriaal maken, is zo’n centrale coördinatie belangrijk.”

Met de huisstijl surfen we mee op de betrouwbaarheid die het Vlaamse merk uitstraalt.
JB

Jeroen Byl

Huisstijlcoördinator

Scoren met secundaire kleuren

Adel Mouchalleh coördineerde de grootschalige mediacampagne voor de lokale en provinciale verkiezingen in oktober. Adel: “Mensen warm maken om te stemmen: dat was ons doel. We adverteerden zelf Vlaanderen-breed. En lokale besturen konden alle campagnemateriaal overnemen om lokaal te communiceren. We wisten dat de gele hoofdkleur niet voor alle lokale besturen vanzelfsprekend was. Daarom kozen we voor de secundaire kleuren – blauw, paars, groen en oranje – die echt in het oog springen. De beelden zijn 3D-renders, dus realistische beelden gemaakt met de computer.”

Eigen stempel binnen de huisstijl

In de ‘Klopt dat wel?’-campagne valt vooral de collagestijl op. Campagnecoördinator Francis Tratsaert: “Omdat we ons richten naar jongeren tussen 13 en 25 jaar breekt de campagne bewust met de strakke, minimalistische stijl van de Vlaamse overheid. Door de juiste keuze van foto’s en beeldmateriaal kun je echt een eigen stempel drukken. Toch blijven we perfect binnen het huisstijlkader. Voor de campagnewebsite stelde het bureau een aparte site voor. Maar we kozen voor Webplatform van Digitaal Vlaanderen. Juist omdat die site al volledig in de huisstijl zit.”

Door de juiste keuze van foto’s en beeldmateriaal kun je echt een eigen stempel drukken.
FT

Francis Tratsaert

Campagnecoördinator

Zoektocht naar een eigen stijl

Jeroen Byl: “Bij de lancering van de Vlaamse huisstijl 10 jaar geleden was het kader strikter dan vandaag. En sinds de nieuwe huisstijlgidsen is er nog meer vrijheid en ruimte voor creativiteit. In die vrijheid zoeken we naar onze eigen visuele identiteit als Agentschap Binnenlands Bestuur. Daarom werken we nu aan een merkgids waarin we onze eigen visuele identiteit binnen de Vlaamse huisstijl vastleggen. Zoals de Vlaamse overheid heel herkenbaar is, zo willen we ook dat onze eigen thema’s dat zijn.”

3 huisstijltips van het Agentschap Binnenlands Bestuur
  1. Stuur de huisstijlrichtlijnen direct mee bij de briefing van de opdracht.
  2. Daag communicatiebureaus uit om creatief te zijn binnen het huisstijlkader, bijvoorbeeld met beeldmateriaal.
  3. Overtuig alle collega’s binnen je organisatie van het belang van een herkenbare Vlaamse huisstijl. Laat zien welke mooie, creatieve en uiteenlopende dingen je ermee kunt maken.

Tip: neem ook een kijkje op de Gemeente-Stadsmonitor(opent in nieuw venster) van het Agentschap Binnenlands Bestuur. Opnieuw anders dan de campagnes en toch volgens de huisstijl.