Gedaan met laden. U bevindt zich op: Adverteren via de socialemediakanalen van de Vlaamse overheid Digitale communicatie

Adverteren via de socialemediakanalen van de Vlaamse overheid

Het is mogelijk om als overheidsdienst te adverteren via de officiële socialemediakanalen van de Vlaamse overheid op Facebook(opent in nieuw venster), Instagram(opent in nieuw venster) en LinkedIn(opent in nieuw venster). Bijvoorbeeld als

  • uw entiteit niet beschikt over eigen kanalen op deze platformen; of
  • u een campagne wil promoten die het resultaat is van een samenwerking tussen verschillende entiteiten.

De kanalen op Facebook en Instagram worden beheerd door Digitaal Vlaanderen. Het kanaal op LinkedIn wordt beheerd door Agentschap Overheidspersoneel.

  • Stap 1

    Stem af met de beheerders

    Neem tijdig contact op met de beheerders van het kanaal waar u wenst te adverteren

    Geef mee:

    • waarover u wenst te adverteren
    • waarom de kanalen van de Vlaamse overheid u hiervoor geschikt lijken
    • van wanneer tot wanneer de campagne zal lopen
    • welke personen de reacties op de advertenties zullen opvolgen.

    Wil je niet adverteren, maar heb je nieuws dat interessant kan zijn voor een van deze kanalen? Neem dan ook gerust contact op met de beheerders.

  • Stap 2

    Bestel advertentieruimte

    Voor het adverteren zelf kunt u gebruikmaken van de raamovereenkomst mediaruimte. Als u met een andere partij in zee gaat stemt u verder af met de beheerders van het betrokken kanaal. Zij kunnen eventuele partners dan de juiste toegangsrechten verlenen om de advertenties zelf in te stellen.

  • Stap 3

    Monitor de reacties, en beantwoord vragen over de campagne

    Als u adverteert op sociale media moet u er rekening mee houden dat gebruikers van deze platformen op deze advertenties kunnen reageren (positief én negatief), en dat er ook vragen kunnen ontstaan waar zij een antwoord op willen: er komen vragen via privébericht, maar ook via de publieke reacties die onder de advertenties verschijnen.

    Er wordt daarom verwacht dat entiteiten die adverteren via de socialemediakanalen van de Vlaamse overheid zelf instaan voor het opvolgen van deze berichten. Zorg er daarom voor dat er minstens enkele personen klaar staan om die reacties dagelijks (of meerdere keren per dag, afhankelijk van de hoeveelheid en de aard van de reacties) op te volgen. Zij kunnen hierbij gebruikmaken van de huisregels van de Vlaamse overheid op sociale media (algemeen), en de richtlijnen voor community management van AgO(PDF bestand opent in nieuw venster) (voor de advertenties op LinkedIn).

    Daarnaast krijgen ze uiteraard de nodige toegangsrechten om de reacties te monitoren en vragen te beantwoorden in naam van de Vlaamse overheid-account.