Projecten rond lezen op school
De Horizon vzw - Leestoppers
In samenwerking met: de Nederlandse Taalunie, vzw ‘de Rand’, gemeente-OCMW-bib Beersel, bib Sint-Genesius-Rode, bib Linkebeek, bibliobus Drogenbos, groepspraktijk logopedie Dworp 5
Het project ‘Leestoppers’ situeert zich in de gemeenten Sint-Genesius-Rode, Linkebeek, Beersel en Drogenbos. Daar organiseerde vzw ‘de Horizon’ al leesklassen in 6 scholen. Kinderen komen er 2 keer per week na schooltijd samen om hun leesvaardigheid te verbeteren, meer plezier te krijgen in lezen en nieuwe woorden te leren via taalspelletjes. Die leesklassen worden nu uitgebreid naar een totaal van 13 scholen, waaronder ook scholen uit het bijzonder en secundair onderwijs. Naast de leesklassen komt er ook aandacht voor het bredere leesbeleid op school. Leerkrachten en zorgcoördinatoren krijgen vormingen zodat ze ook tijdens de lesuren het lezen meer kunnen bevorderen. Zelfs de speeltijden worden benut om lezen te stimuleren, met onder meer kamishibai-vertellingen en leeshoekjes op de speelplaats. De deelnemende scholen en bibliotheken krijgen van de Horizon vzw ook verhaaldozen met telkens een kamishibai-verhaal en bijhorende lees- en taalspelletjes om de leesmotivatie te verhogen.
Provincie Vlaams-Brabant - Leeshelden
In samenwerking met: vzw ‘de Rand’, de Horizon vzw, regiobib Pajottenland en Zennevallei
Leeshelden zijn kinderen die nog niet zo goed kunnen lezen, maar die wel graag samen met anderen willen oefenen om het beter te leren. Wekelijks komen ze samen in de bibliotheek om boeken te lezen die speciaal voor hen werden geselecteerd. Samen met een gevormde vrijwilliger bespreken ze het verhaal, spelen ze spelletjes, gaan ze bouwen, acteren, verzinnen of laten ze hun creativiteit de vrije loop tijdens knutselactiviteiten. Geen gewone leesclub dus maar interactieve momenten die van lezen een heel avontuur maken.
Vzw ‘de Rand' - Lezen met klasse
In samenwerking met: Toekomstforum Halle-Vilvoorde, Centrum voor Taal en Onderwijs KU Leuven (CTO), de Horizon vzw, Agentschap Integratie en Inburgering
In dit project stappen 18 scholen in een traject rond begrijpend lezen, leesmotivatie en leesbeleid. Enerzijds ondersteunt het CTO het schoolpersoneel om vanuit een gedeelde visie kwaliteitsvolle leesomgevingen te creëren, anderzijds inspireert vzw de Horizon de scholen met concrete leesbevorderende activiteiten voor leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan speciale leesklassen, een boekenhoek in de klas, of boekentrolleys uit de bibliotheek. Verder wordt er ingezet op een betere samenwerking tussen scholen en bibliotheken. Zo nemen bibliotheekmedewerkers waar haalbaar een rol op in het traject. Een expertengroep rond leesbeleid trekt samen met de betrokken organisaties de nodige lessen voor het bredere taalbeleid in de regio Halle-Vilvoorde.