Mobiliteit en openbare werken in de Vlaamse Rand
Wie zich geregeld in de Vlaamse Rand op de baan waagt, heeft ongetwijfeld zelf al ervaren waarom mobiliteit er een heikel thema is. Gelukkig komen er vanuit verschillende hoeken van de Vlaamse overheid meer en meer initiatieven om aan de hoge mobiliteitsdruk tegemoet te komen.
Dat mobiliteit in de Vlaamse Rand hoog op de agenda staat, heeft alles te maken met de nabijheid van Brussel. De hoofdstad trekt dagelijks een massa pendelaars aan, om van al het andere verkeer nog maar te zwijgen. Met in Zaventem ook Brussels Airport als grote tewerkstellingspool spreekt het voor zich dat de mobiliteitsdruk in de Vlaamse Rand hoog ligt. De gevolgen voor de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de regio zijn dan ook niet min.
Gelukkig beweegt er ook heel wat op het vlak van beleidsinitiatieven om met die hoge mobiliteitsdruk om te gaan. Zo is er de Vervoerregio Vlaamse Rand die werkt aan een regionaal mobiliteitsplan. De Werkvennootschap investeert met het programma Werken aan de Ring(opent in nieuw venster) dan weer fors in infrastructuurnetwerken voor verschillende vervoersmodi. En ook vanuit het Agentschap Wegen en Verkeer(opent in nieuw venster), het Departement Mobiliteit en Openbare Werken en de NMBS(opent in nieuw venster) lopen er verschillende acties ter verbetering van zowel het wegennet, het openbaar vervoer als de fietsvoorzieningen in de Vlaamse Rand.
Via het coördinatieplatform Stand van de Rand houden we bij al deze projecten de vinger aan de pols.