VB 24001 - Inbreng om niet in een ANBI
- Nummer
- 24001
- Datum beslissing
- 26 april 2024
- Publicatiedatum
- 7 juni 2024
Heffing
- Schenkbelasting
Wettelijke basis
- art. 2.8.4.1.1. VCF
I. Voorwerp van de aanvraag
1. De aanvraag strekt ertoe bevestiging te krijgen dat de geplande transactie, namelijk de kosteloze inbreng of schenking van het onroerend goed in […], zal worden gekwalificeerd als een "inbreng om niet" of "schenking" die onderworpen is aan het verlaagde tarief van 0% volgens artikel 2.8.4.1.1., §3, eerste lid, 10° VCF.
Concreet beoogt de aanvraag goedkeuring te verkrijgen voor:
- De Stichting (in oprichting) A kwalificeert als een gelijksoortige rechtspersoon in de zin van artikel 2.8.4.1.1, §3, vierde lid van de Vlaamse Codex Fiscaliteit (hierna: VCF), die opgericht is en onderworpen is aan de wetgeving van een andere staat van de Europese Economische Ruimte (EER) en die bovendien haar zetel, hoofdbestuur of hoofdvestiging binnen de EER heeft, op vergelijkbare wijze in aanmerking komt voor het verlaagd tarief in de schenkbelasting voor schenkingen in de zin van artikel 2.8.4.1.1, §3, vierde lid VCF .
- Als inwoner van het Vlaamse Gewest die schenkingen of inbrengen om niet verricht ten gunste van de nog op te richten stichting A, komt de rechtshandeling in aanmerking voor het verlaagde tarief van 0% volgens artikel 2.8.4.1.1., §3, eerste lid, 10° van de Vlaamse Codex Fiscaliteit
Aldus vragen verzoekers bevestiging dat de inbreng om niet/schenking van het onroerend goed gelegen te […] door de heer Z bij de registratie hiervan onderworpen wordt aan een registratiebelastingstarief van 0%.
II. Omschrijving van de verrichting(en)
II.A. Identiteit van de aanvrager en de partijen
2. De huidige aanvraag wordt ingediend door mevrouw […], namens
2.1. De heer X, van Belgische nationaliteit, geboren te […] op xx.xx.1969, NN […], wonende op de […];
2.2. Mevrouw Y, van Belgische nationaliteit, geboren te […] op xx.xx. 1969, NN […], wonende op de […]
2.3. De heer Z, geboren te xx.xx.1924 te […], NN […], wonende op […] in […], te België. De heer Z is reeds langer dan vijf jaar Vlaams rijksinwoner.
II. B. Beschrijving van de voorgenomen verrichting(en)
3. De heer X wenst samen met zijn echtgenote mevrouw Y een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) naar Nederlands recht op te richten, dat de naam “A” zou dragen.
De heer Z heeft de intentie om een onroerend goed gelegen te […] (huis) en […] (grond) in […] in te brengen/te schenken aan de Stichting A. Dit proces van overdracht en de daaropvolgende taxatie vormen het onderwerp van het ingediende verzoek voor een aanvraag tot voorafgaande beslissing.
4. Algemene informatie over Stichting A
De Stichting A is een niet-gouvernementele organisatie met een expliciete focus op het vervullen van een brede maatschappelijke functie.
Als bijlage worden de ontwerpstatuten van de Stichting A toegevoegd. Deze statuten bevatten de essentiële bepalingen die de doelstellingen, structuur en werking van de Stichting weerspiegelen.
4.1. Doel van de Stichting A
De Stichting A streeft in essentie de verwezenlijking van enkele belangeloze doelen na, rekening houdende met het maatschappelijk belang het licht waarvoor zij is opgericht. De belangeloze doelen, die de Stichting A zal nastreven, zijn zeer divers en worden uiteengezet in de statuten.
Het doel van de Stichting A zal bestaan uit:
- Het financieel ondersteunen van projecten die een bijdrage leveren aan het verbeteren van de levensomstandigheden op het Afrikaanse continent op het vlak van beschikbaarheid van en toegankelijkheid tot basisgezondheidzorg. Met de ondersteuning van de basisgezondheidszorg wil de Stichting de levensstandaard van de lokale gemeenschappen verbeteren. In het Afrikaanse continent hebben veel mensen zorg nodig. De kwaliteit van openbare ziekenhuizen is aanzienlijk lager in vergelijking met de ziekenhuizen in West-Europa, ook zijn de ziekenhuizen niet altijd even bereikbaar of betaalbaar voor de lokale gemeenschappen. Verder is er vaak geen goedwerkende apparatuur, gebrek aan de juiste medicatie of zijn de nodige medicatie te duur. Daarnaast is er een gebrek aan goed opgeleid zorgpersoneel omdat er geen (financiële) middelen zijn om hen correct op te leiden. Degelijke ondersteuning is niet enkel belangrijk in het kader van de gezondheid maar ook in het kader van anticonceptie en emancipatie.
- Het financieel ondersteunen van projecten die een bijdrage leveren aan de vermindering van de klimaatverandering in West-Europa. Klimaatverandering en de opwarming van de aarde heeft grote gevolgen voor zowel de mens als de biodiversiteit (natuur). Omdat een veranderd klimaat grote gevolgen heeft, is het van belang dat op basis van actuele wetenschappelijke inzichten en onderzoeken de juiste projecten en alternatieven kunnen worden opgezet om de impact zo miniem mogelijk te houden.
- Het financieel ondersteunen van projecten in het kader van fundamenteel kankeronderzoek. Kanker is globaal een van de belangrijkste doodsoorzaken. Bepaalde behandelingen zijn erg duur en/of worden niet in alle ziekenhuizen aangeboden. Dit oefent een negatieve druk uit op het belang van preventie, het vroeg opsporen is van groot belang en vergroot de kans op een genezende behandeling. Investeren in sterk wetenschappelijk kankeronderzoek ondersteunt niet enkel preventieve onderzoeksmethodes, maar dient ook het biomedisch en psychosociaal belang.
4.2. Het bestuur van de Stichting
De Stichting A kent geen leden of aandeelhouders. Het bestuursorgaan heeft de verantwoordelijkheid voor de algehele leiding van de stichting en is gemachtigd om alle handelingen te verrichten die noodzakelijk zijn voor het verwezenlijken van het maatschappelijk doel. Binnen het kader van dit doel genieten de bestuurders van volledige beslissingsbevoegdheid, zoals vastgelegd in de statuten van de Stichting A.
Mevrouw […] is aangesteld als voorzitter van het bestuursorgaan van de Stichting A. De overige bestuurders zijn mevrouw […], woonachtig het buitenland, en mevrouw […], eveneens woonachtig in het buitenland. De bestuursactiviteiten vinden plaats in Nederland. Deze samenstelling van het bestuursorgaan is zorgvuldig gekozen om een effectief en geïnformeerd bestuur te waarborgen.
4.3. Werkingsmiddelen van de Stichting A
Werkingsmiddelen van de Stichting A door ingebracht/geschonken vermogen
Met het oog op de hierboven vermelde doelstellingen zal de Stichting A na oprichting vermogen vergaren door o.a. middel van inbreng om niet of schenking. Een concreet voorbeeld van een dergelijke inbreng om niet of schenking, waarvoor momenteel een aanvraag wordt ingediend, betreft het onroerend goed in […]. Door deze schenking verkrijgt de Stichting de blote, dan wel de volle eigendom van het onroerend goed.
De overdracht van het onroerend goed zal formeel worden vastgelegd in een notariële akte. Zowel de statuten van de Stichting als deze notariële akte sluiten expliciet uit dat de heer Z op enig later tijdstip het onroerend goed in […], of een equivalent bedrag, kan terugvorderen. Deze bepalingen dienen ter waarborging van de onomkeerbaarheid van de schenking en bieden de Stichting een solide basis voor haar streven naar het verwezenlijken van haar maatschappelijke doelen.
Aanvullende werkingsmiddelen van de Stichting door o.a. sponsors
De Stichting A zal daarnaast beroep doen op alle vormen van steun van individuen, bedrijven en organisaties die haar missie om maatschappelijke betrokkenheid te bevorderen en hulp te bieden aan hen die het nodig hebben, willen ondersteunen. Door middel van transparantie en wederzijdse samenwerking streeft de Stichting ernaar een gemeenschap van betrokken sponsors op te bouwen.
Samen hopen ze met deze sponsors een blijvende impact te creëren en positieve verandering te brengen in het leven van degenen die onze steun het meest nodig hebben.
III. Motivering van de aanvraag
4. Overeenkomstig artikel 2.8.4.1.1, §3, eerste lid, 10° VCF wordt een verlaagd schenkingstarief van 0% verleend aan inwoners van het Vlaamse Gewest die een schenking of inbreng om niet doen aan een stichting van openbaar nut.
Artikel 2.8.4.1.1, §3, vierde lid VCF bepaalt dat het verlaagde schenkingstarief van 0% ook van toepassing is “op gelijksoortige rechtspersonen die opgericht zijn volgens en onderworpen zijn aan de wetgeving van een andere staat van de Europese Economische Ruimte, en die bovendien hun zetel, hun hoofdbestuur of hun hoofdvestiging binnen de Europese Economische Ruimte hebben.”
De Nederlandse Stichting met ANBI-kwalificatie moet bijgevolg gelijksoortig zijn aan een stichting van openbaar nut opdat het verlaagde schenkingstarief van 0% van toepassing zou zijn op de inbreng om niet/schenking van het onroerend goed gelegen te […] door de inwoner van het Vlaamse Gewest (i.e. de heer Z)
Voor de Stichting A is het van essentieel belang om een juridische status te verkrijgen in België die overeenkomt met die van een stichting van openbaar nut. De verzoekers benadrukken het belang van het correct afhandelen van alle vereiste formaliteiten, naast de oprichting, om ervoor te zorgen dat de Stichting de gewenste kenmerken en status verwerft. Door dit zorgvuldige proces na te streven, beogen de verzoekers ervoor te zorgen dat de Stichting effectief kan functioneren zoals een instelling met openbaar nut en haar missie op de meest impactvolle en wettelijk conforme wijze kan vervullen.
Om in België gelijksoortig te zijn aan een stichting van openbaar nut moet het doel van de stichting daarnaast gericht zijn op de verwezenlijking van een werk van filantropische, levensbeschouwelijke, religieuze, wetenschappelijke, artistieke, pedagogische of culturele aard.
De activiteiten van de Stichting, zoals die onder andere blijken uit de concepten van de statuten, staan in het kader van de ondersteuning van het verstrekken van basisgezondheidszorg aan de lokale gemeenschappen in de landelijke gebieden Afrika, wetenschappelijk onderzoek en initiatieven tot het bekomen van een klimaatvermindering en kankeronderzoek. De Stichting verzamelt financiële en materiele ondersteuningsmogelijkheden om vervolgens de gezondheidszorg in Afrika, het klimaat en kankeronderzoek te kunnen verbeteren. Het doel van de Stichting bestaat op lange termijn in het verbeteren van de gemeenschap in het algemeen en ze beoogt hierbij geen winstbejag, noch voor haarzelf, noch voor haar organen, noch voor haar leden als zodanig.
5. Besluit
De verzoekers doen een officieel verzoek aan de Dienst Beleid en Regelgeving om te bevestigen dat de inbreng om niet/schenking van een onroerend goed, gelegen te […] en uitgevoerd door de heer Z (een Vlaamse rijksinwoner), aan de Stichting A (een Algemeen Nut Beogende Instelling naar Nederlands recht), onderworpen zal worden aan het verlaagd tarief in de schenkbelasting, zoals bepaald in artikel 2.8.4.1.1, §3, vierde lid VCF.
IV. Beslissing
Gelet op artikel 3.22.0.0.1 VCF komt het besluitvormingsorgaan tot de volgende voorafgaande beslissing:
6. Onder voorafgaande beslissing wordt verstaan de juridische handeling waarbij de bevoegde entiteit van de Vlaamse administratie overeenkomstig de bepalingen die van kracht zijn, vaststelt hoe de bepaling van de VCF wordt toegepast op een bijzondere situatie of verrichting, die op fiscaal vlak nog geen uitwerking heeft gehad. De Vlaamse Belastingdienst doet bijgevolg geen uitspraak over de rechtsgeldigheid van overeenkomsten op burgerlijk vlak.
7. Volgende artikel uit de VCF wordt onderzocht:
- Art. 2.8.4.1.1, §3, VCF, dat luidt:
Ҥ 3. In afwijking van paragraaf 1 en 2 bedraagt het tarief van de schenkbelasting 0 % voor schenkingen, inclusief inbrengen om niet, aan :
1° het Vlaamse Gewest en de Vlaamse Gemeenschap;
2° de Vlaamse, de Franse en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie;
3° de Franse en de Duitstalige Gemeenschap en aan het Waalse en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest;
4° een staat van de Europese Economische Ruimte;
5° provincies en gemeenten in het Vlaamse Gewest;
6° de openbare instellingen van de publiekrechtelijke rechtspersonen, vermeld in de punt 1° tot en met 5° ;
7° erkende woonmaatschappijen als vermeld in artikel 4.36 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
8° het Vlaams Woningfonds;
9° dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen als vermeld in artikel 12, § 2, 2° en 3°, van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
10° verenigingen zonder winstoogmerk, ziekenfondsen en landsbonden van ziekenfondsen, internationale verenigingen zonder winstoogmerk en stichtingen van openbaar nut;
11° openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
In afwijking van paragraaf 1 en 2 bedraagt het tarief van de schenkbelasting 5,5% voor schenkingen, inclusief inbrengen om niet, aan beroepsverenigingen en private stichtingen.
In afwijking van het tweede lid wordt de schenkbelasting, vermeld in paragraaf 1 en 2, gebracht op 100 euro voor de schenkingen, inclusief inbrengen om niet, gedaan aan rechtspersonen als vermeld in het eerste lid, 10°, of het tweede lid, als de schenker zelf een rechtspersoon als vermeld in het tweede lid, is.
Het tarief, vermeld in het eerste, tweede en derde lid, is ook van toepassing op gelijksoortige rechtspersonen die opgericht zijn volgens en onderworpen zijn aan de wetgeving van een andere staat van de Europese Economische Ruimte, en die bovendien hun zetel, hun hoofdbestuur of hun hoofdvestiging binnen de Europese Economische Ruimte hebben.”.
8. De eerste vraag die moet gesteld worden betreft de bevoegdheid van het besluitvormingsorgaan. Aangezien er in het Vlaamse Gewest gelegen onroerende goederen worden ingebracht door een persoon die in de vijf jaar voor de inbreng zijn hoofdverblijfplaats het langst in het Vlaams Gewest had gevestigd kan het besluitvormingsorgaan de aanvraag beoordelen.
9. Vervolgens wordt de kwalificatie van een ANBI naar Nederlands recht bekeken: Is deze ANBI naar Nederlands recht een gelijksoortige rechtspersoon met de Belgische stichting van openbaar nut.
10. Een Belgische stichting van openbaar nut (SON) is een rechtspersoon die zich toelegt op het verwezenlijken van werken van filantropische, levensbeschouwelijke, religieuze, wetenschappelijke, artistieke, pedagogische of culturele aard en opgericht wordt bij authentieke akte. Dit type stichting heeft een specifiek doel dat bijdraagt aan het algemeen belang en de maatschappij. Enkele kenmerken van een SON zijn:
- Erkenning: Een stichting kan erkend worden als een stichting van openbaar nut als ze zich ten doel stelt om een van de genoemde werken te verrichten.
- Doelstellingen: Een SON moet een van de zeven opgesomde doeleinden hebben, zoals filantropie, wetenschap, kunst, of religie.
- Verbod op vermogensvoordeel: Een SON mag geen enkel vermogensvoordeel uitkeren aan stichters, bestuurders of andere personen, behalve voor het belangeloze doel dat in de statuten is vastgelegd.
- Bestuur: Een SON wordt bestuurd door één of meer bestuurders, die natuurlijke of rechtspersonen kunnen zijn.
- Aansprakelijkheid: De bestuurders zijn beperkt aansprakelijk en hun eigen vermogen is niet verbonden met het lot van de stichting.
11. Een ANBI naar Nederlands recht is een algemeen nut beogende instelling. Om aangewezen te worden als ANBI moet de instelling voldoen aan alle volgende voorwaarden:
- De instelling moet volledig gericht zijn op het algemeen nut. Dit moet onder andere blijken uit de statutaire doelstelling en de voorgenomen activiteiten.
- De instelling moet met nagenoeg geheel van al haar activiteiten het algemeen belang dienen.
- De instelling heeft geen winstoogmerk met het geheel van haar activiteiten die het algemeen belang dienen.
- De instelling en de mensen die rechtstreeks bij de instelling betrokken zijn, voldoen aan de integriteitseisen.
- Geen enkel natuurlijk persoon of rechtspersoon mag over het vermogen van de instelling beschikken alsof het zijn eigen vermogen is. Bestuurders en beleidsbepalers mogen geen meerderheid hebben in de zeggenschap over het vermogen van de instelling.
- De instelling mag niet meer vermogen aanhouden dan redelijkerwijs nodig is voor het werk van de instelling. Daarom moet het eigen vermogen beperkt blijven.
- De beloning voor beleidsbepalers is beperkt tot een onkostenvergoeding of minimale vacatiegelden.
- De instelling heeft een actueel beleidsplan.
- De instelling heeft een redelijke verhouding tussen beheerkosten en bestedingen.
- Geld dat overblijft na opheffing van de instelling wordt besteed aan een ANBI, of aan een buitenlandse instelling die voor minimaal 90% gericht is op het algemeen nut.
- De instelling voldoet aan de administratieve verplichtingen.
- De instelling publiceert specifieke gegevens op een eigen of gemeenschappelijke website.
12 Het grote verschil tussen de Belgische SON en de ANBI naar Nederlands recht is dat de SON een rechtspersoon is. De instelling met ANBI-statuut heeft niet noodzakelijk rechtspersoonlijkheid. Dit is wel het geval indien een Nederlandse stichting het ANBI-statuut heeft, zoals in het voorgelegde geval. Bovendien moet de SON het verwezenlijken van werken van filantropische, levensbeschouwelijke, religieuze, wetenschappelijke, artistieke, pedagogische of culturele aard terwijl de ANBI de verwezenlijking van een belangeloos doel zonder nadere bepaling nastreeft. Het belangeloos doel van de ANBI in oprichting Stichting A bestaat in werken van filantropische aard (het financieel ondersteunen van projecten die een bijdrage leveren aan het verbeteren van de leefomstandigheden op het Afrikaanse continent op het vlak van beschikbaarheid van en toegankelijkheid van basisgezondheidszorg, het financieel ondersteunen van projecten die een bijdrage leveren aan de vermindering van de klimaatverandering in West-Europa en het financieel ondersteunen van projecten in het kader van kankeronderzoek.
De voorwaarden die voor een Nederlandse ANBI worden gesteld zijn gelijkaardig aan de voorwaarden die een Belgische SON worden opgelegd.>
Op basis van de informatie in de aanvraag tot voorafgaande beslissing kan de Nederlandse ANBI Stichting A gekwalificeerd worden als een gelijksoortige rechtspersoon die opgericht is volgens en onderworpen is aan de wetgeving van een andere staat van de Europese Economische Ruimte, en die bovendien haar zetel, haar hoofdbestuur of haar hoofdvestiging binnen de Europese Economische Ruimte heeft zoals bedoeld door artikel 2.8.4.1.1, vierde lid, VCF.
De bij de aanvraag bezorgde stukken konden evenwel door het besluitvormingsorgaan niet beoordeeld worden aangezien het hier niet voor bevoegd is (artikel 3.22.0.0.1, paragraaf 3, tweede lid, c), VCF).
Deze beslissing heeft alleen betrekking op de registratiebelasting en doet geen uitspraak over andere belastingen.