Gedaan met laden. U bevindt zich op: Combinatie historische trekker met O-nummerplaat en oplegger Vlaamse Belastingdienst

Combinatie historische trekker met O-nummerplaat en oplegger

Rechtspraak
Rolnummer
2018/3348/A
Datum beslissing
3 januari 2020
Publicatiedatum
3 januari 2020
Rechtbank
Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel
Status
Definitief

Heffing

  • Kilometerheffing

Wettelijke basis

  • art. 1.1.0.0.2. VCF

Samenvatting

De belastingplichtige stelt dat de kilometerheffing niet van toepassing is op de geverbaliseerde combinatie. Deze valt onder een van de uitzonderingen van de omzendbrief FB/VLABEL/2017/1(PDF bestand opent in nieuw venster), punt 16, b op grond waarvan voertuigen met een O-plaat zijn vrijgesteld van het gebruik van een OBU: oldtimers met O-nummerplaten die enkel gebruikt worden conform art. 2, 7° K.B. 15/03/1968 vallen niet onder de kilometerheffing.

De Vlaamse Belastingdienst stelt dat op de foto’s gehecht aan de processen-verbaal blijkt dat de trekker met O-nummerplaat een oplegger trekt. Dit is op zich het vervoer van goederen. De kilometerheffing is bijgevolg van toepassing.

De rechtbank oordeelt dat het louter trekken van een oplegger niet noodzakelijk dient beschouwd te worden als het vervoer van goederen. De oplegger zelf kan immers niet beschouwd worden als het vervoer van een goed (tenzij het deze oplegger is die wordt geleverd). De oplegger is, in de regel, niet het goed in de zin van punt 9 van de omzendbrief: het is immers niet de oplegger die, in de regel, het voorwerp van het vervoer is (wel het middel hiertoe). Indien de oplegger aan een trekker met O-nummerplaat bijgevolg niet bedoeld of bestemd is voor het vervoer van goederen, valt ook de (combinatie) trekker(-oplegger) niet onder de kilometerheffing.

Wat de bewijslast betreft meent de rechtbank dat een trekker met een O-nummerplaat vrijgesteld is van de kilometerheffing, tenzij de administratie bewijst dat dit voertuig niet gebruikt wordt conform het K.B. van 15/03/1968 of bedoeld/bestemd is voor het vervoer van goederen. Fraude wordt immers niet vermoed. Dit geldt evenwel enkel voor de trekker. Voor de oplegger bestaat een dergelijk systeem van O-nummerplaten niet. Zoals hoger aangehaald impliceert het trekken van een oplegger evenwel op zich niet het vervoer van goederen. Indien het trekken van een oplegger zou beschouwd worden als het vervoer van goederen op zich, zou de vrijstelling danig uitgehold worden en zouden historische trekker-oplegger combinaties uitgesloten worden, waar dit thans toch wordt aanvaard (zie e-mail van VIAPASS van 19/06/2017). Daarbij moet trouwens in herinnering gebracht worden dat de lijst van punt 16 van de aangehaalde omzendbrief niet limitatief is. Gelet op het feit dat kwade trouw niet wordt vermoed, dient het vermoeden dat een trekker met een O-nummerplaat niet bestemd is voor het vervoer van goederen zich uit te strekken tot de door deze trekker getrokken oplegger of aanhanger, tenzij de belastingadministratie het tegendeel bewijst. Terecht merkt de belastingplichtige hierbij op dat zij niet het bewijs van een negatief feit kan leveren. Het Vlaams Gewest kan daarentegen (gerichte) controles uitvoeren.

De rechtbank komt aldus tot het besluit dat het voertuig in kwestie niet onderhevig is aan de kilometerheffing.