Administratieve geldboete – Geen dienstverleningsovereenkomst/OBU – Problemen bij afhaalpunt – Overmacht
- Rolnummer
- 2018/1972/A
- Datum beslissing
- 20 december 2019
- Publicatiedatum
- 20 december 2019
- Rechtbank
- Rechtbank van Eerste Aanleg te Brussel
- Status
- Definitief
Heffing
- Kilometerheffing
Wettelijke basis
- art. 3.3.1.0.13. VCF
Standpunt
De belastingplichtige was een nieuwe trekker gaan halen bij een garage. Bij de dichtstbijzijnde leverancier kon geen werkende OBU worden verkregen. Hiervan werd melding gemaakt bij de dienstverlener en de belastingplichtige kreeg een vrijgeleide en reed vervolgens naar een ander afhaalpunt om een werkende OBU te halen. De vastgestelde overtreding gebeurde voor aankomst aan het tweede afhaalpunt.
De Vlaamse Belastingdienst stelde dat er steeds een dienstverleningsovereenkomst moet worden afgesloten vóór men zich op de openbare weg begeeft.
De rechtbank stelt dat het in deze omstandigheden de belastingplichtige niet kan verweten worden met de vrachtwagen, zonder dienstverleningsovereenkomst of OBU, op de openbare weg te hebben gereden. De belastingplichtige wenste zich in regel te stellen maar er waren technische problemen. Zij heeft zich vervolgens, conform art. 3.3.1.0.13, §4 VCF, onmiddellijk in verbinding gesteld met de dienstverlener die haar verwees naar een ander afhaalpunt.
Er kan bijgevolg voor deze overtreding geen administratieve geldboete opgelegd worden. De belastingplichtige heeft alle wettelijke verplichtingen willen naleven, doch dit bleek onmogelijk ingevolge technische problemen bij de dienstverlener. Dit maakt overmacht uit in hoofde van de belastingplichtige.
Gelet op het feit dat uit het verslag van de dienstverlener blijkt dat belastingplichtige werd verwezen naar een ander afhaalpunt, moet aangenomen worden dat zij de toelating kreeg de openbare weg te gebruiken hoewel de dienstverleningsovereenkomst nog niet afgesloten was en de OBU niet werkzaam.
Dat de Vlaamse Belastingdienst meent dat zij dan maar met de wagen de OBU had moeten afhalen, doet hieraan geen afbreuk. Het is aan de dienstverlener (en bijgevolg VLABEL) om een performant en functioneel systeem ter beschikking te stellen. Indien het bewijs wordt geleverd dat het systeem niet functioneert, is dit voldoende om in hoofde van de belastingplichtige overmacht uit te maken indien deze zich heeft gehouden aan de wettelijke verplichtingen ter zake (de dienstverlener contacteren).