Veelgestelde vragen
Hieronder vind je enkele veelgestelde vragen terug over het meldpunt en over grensoverschrijdend gedrag. Geen antwoord op je vraag gevonden? Contacteer ons.
Grensoverschrijdend gedrag verwijst naar acties waarbij iemand andermans grenzen overschrijdt en daarbij schade toebrengt aan anderen, zichzelf of de omgeving. Dit gedrag kan zowel fysiek als psychisch zijn en zorgt ervoor dat mensen zich onveilig voelen. Voorbeelden hiervan zijn agressie, psychisch geweld, pesten, ongewenst seksueel gedrag en machtsmisbruik. Dit soort gedrag kan zowel offline als online plaatsvinden.
Soms is het meteen duidelijk dat gedrag grensoverschrijdend is, zoals bij verkrachting of fysiek geweld. Maar grensoverschrijdend gedrag kan een subtiele, herhaalde actie zijn. Dan besef je vaak pas achteraf dat iemands gedrag niet oké was.
Kijk op onze website voor voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag.
Je kan voor alle vormen van grensoverschrijdend gedrag terecht bij het meldpunt als die zich afspelen in een context die binnen de bevoegdheid van de Vlaamse overheid valt. Denk bijvoorbeeld aan pesterijen, ongewenst seksueel gedrag, psychisch of fysiek geweld.
Wil je graag voorbeelden van grensoverschrijdend gedrag? Kijk dan zeker op onze website.
Er zijn heel veel verenigingen, organisaties en sectoren die onder de bevoegdheid vallen van de Vlaamse overheid. Voorbeelden daarvan:
- Mediaorganisaties, zoals productiehuizen, uitgeverijen, radio- en televisieomroepen, animatiestudio’s, facilitaire bedrijven;
- Onderwijsinstellingen, zoals basisscholen, hogescholen en universiteiten;
- Sportclubs;
- Cultuurverenigingen, zoals theatergezelschappen, musea, culturele centra, gebarentaalverenigingen, dansorganisaties, literatuurhuizen;
- Jeugdverenigingen;
- Zorginstellingen, zoals ziekenhuizen, woonzorgcentra, voorzieningen voor geestelijke gezondheidszorg;
- …
Niet alleen werkgevers en vaste medewerkers, maar ook freelancers, stagiairs, … kunnen melden.
Ook eentalig Nederlandstalige instellingen gevestigd in Brussel vallen onder de bevoegdheid van de Vlaamse overheid.
Als je twijfelt of het grensoverschrijdend gedrag in een Vlaamse context gebeurde, zal het meldpunt dit samen met jou uitzoeken en je eventueel verwijzen als dat nodig is.
- Je kan ons bellen over grensoverschrijdend gedrag via het gratis nummer 0800 13 184. Je hoeft niet te zeggen wie je bent.
- Je kan ook een mail sturen naar meldpunt@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) of het online meldingsformulier invullen.
- Je kan ook chatten met het meldpunt.
- Alle contactgegevens en openingsuren vind je op onze website.
Als jouw melding en vragen voor ons helder zijn, bespreken we samen de mogelijke stappen die je kan en wil zetten. We kunnen je hier verder in ondersteunen.
Je hoeft niet te zeggen wie je bent als je ons contacteert. We respecteren je privacy en behandelen alle meldingen vertrouwelijk. Afhankelijk van het traject dat we verder lopen met jou, hebben we soms wel contactgegevens nodig. Maar dat stemmen we altijd samen af.
Ja, de medewerkers van het meldpunt hebben beroepsgeheim. Dit betekent dat alle informatie die je met ons deelt strikt vertrouwelijk wordt behandeld en niet zonder jouw toestemming wordt gedeeld met derden buiten het team, tenzij dat echt noodzakelijk is.
Je kan bij het meldpunt terecht voor advies, zelfs als je twijfelt of het wel over grensoverschrijdend gedrag gaat of het wel ernstig genoeg is. Het Vlaams Meldpunt Grensoverschrijdend Gedrag luistert.
Je kunt een incident bij ons melden maar als je zelf geen stappen wil zetten, kan het meldpunt hier verder niets mee doen.
Als je wilt dat er onderzoek wordt gedaan, kun je best naar de politie stappen. Een melding bij het meldpunt heeft geen juridische waarde en kan niet als bewijs dienen.
Het meldpunt luistert en zal samen met jou kijken wie jou kan verder helpen met jouw vragen en hoe je daar geraakt.
Het is nooit te laat is om iets te melden bij het meldpunt. Of het grensoverschrijdend gedrag pas kort geleden gebeurde, nog steeds gebeurt of heel lang geleden gebeurde. Het meldpunt bespreekt met jou wat je je wil doen en hoe je dit kan doen.
Je kunt bij het meldpunt alle vragen over grensoverschrijdend gedrag stellen. Het meldpunt luistert en informeert, los van een melding.
Het meldpunt bevestigt zo snel als mogelijk dat we jouw melding hebben ontvangen. We streven ernaar om binnen de 5 werkdagen persoonlijk contact op te nemen om de verdere stappen te verduidelijken.
Het meldpunt biedt gratis ondersteuning aan melders van grensoverschrijdend gedrag.
Het meldpunt kan je een paar algemene richtlijnen meegeven maar geeft geen juridisch advies. Voor juridische vragen adviseert het meldpunt om juridische eerstelijnsbijstand of een advocaat in te schakelen.